gardeshban.ir

سد تاریخی گوران قشم در 80 کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل حرا قرار دارد.
کد خبر: ۵۷۰۷۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
سد گوران قشم


بندر گوران قشم، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان، ایران است. برخی معتقدند نام گوران از کلمه گبران (به معنی غیر مسلمان) آماده که به احتمال زیاد این منطقه در گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده است. 



روستای گوران اولین مرکز ساخت لنج چوبی و مهد لنج سازی و دریانوردی قشم است که تا به حال هویت سنتی خودش را حفظ کرده است. این روستا از بزرگ ترین مراکز تولید و ساخت لنج های سنتی در ایران به شمار می آید.

سد گوران قشم

سد تاریخی گوران قشم در 80 کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل حرا قرار دارد. عملیات احداث هر بخش از سد گوران مربوط به یک دوره تاریخی است. این سد را در دوره‌ی پهلوی ساخته‌اند اما کارشناسان و باستان شناسان تاریخی، نخستین پی ریزی آن را با دوره هخامنشیان و تاج سد را با دوره‌ی ساسانیان مرتبط می‌دانند. سد گوران به عنوان مهم ترین منبع ذخیره آب در جزیره به شمار می رود و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.




حقیقتا باید روستای گوران را دروازه ورود به تاریخ دریانوردی خلیج فارس دانست چرا که ساخت لنج های چوبی به روش قدیمی و سنتی توسط نجاران بومی فارغ از سیستم های اولیه و یا نوین نقشه کشی به صورت ذهنی در کارگاههای لنج سازی در حال انجام بوده و هم اکنون نیز هست،عمر صنعت لنج سازی در این روستا به بیش از یکصد سال می رسد.

سد گوران قشم


از مواد اولیه و اصلی که برای ساخت لنج های محلی مورد استفاده قرار می گیرند می توان به چوب ساج، منتیگ، فینی، جنگلی و تنه درختان محلی مانند کرت، کهور، کنار و تنه درختان غیرمحلی، مانند توت و چنار اشاره نمود.

این روستا از دیرباز تاکنون مورد توجه ملوانان هندوستان،آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده که با لنج های بادبانی خود جهت تجارت و بیشتر برای تعمیرات لنج در این بندر پهلو می گرفتند.



آدرس: ایران، استان هرمزگان، 78 کیلومتری قشم، کنار روستای گوران، نزدیکی جاده طبل- باسعیدو

زمان بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار