gardeshban.ir

گزارش/
اتوبوس، ارزان است. بلیطش در طول روز و تقریباً در طول روزهای هفته در دسترس است. خرید بلیط اتوبوس هم به صورت اینترنتی و هم به صورت مراجعه به پایانه‌های اتوبوس‌رانی کشور، فراهم بوده و برای خریداری آن، صرفاً شماره کد ملی مسافر کفایت می‌کند. تغییر بلیط اتوبوس هم خیلی دردسر ندارد!
کد خبر: ۵۷۰۸۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
در سفرهای طولانی با اتوبوس چه کنیم؟/ چه چیزهایی را با خود داخل اتوبوس نبریم؟


در سفرهای طولانی با اتوبوس چه کنیم؟ چگونه این سفر طولانی و طاقت‌فرسا را به سفری لذت‌بخش و راحت تبدیل کنیم؟ به طبع سفر با اتوبوس، یکی از ارزان‌ترین روش‌های سفر به نقاط مختلف در ایران و حتی در جهان است. البته به احتمال زیاد سفر با اتوبوس در خارج از کشور، به دلیل جدید بودن مکان و تغییر زبان و فرهنگ همراهان شما در سفر، جذابیت بیش‌تری را به همراه دارد تا از ایران‌گردی با اتوبوس. اما به‌هرحال، می‌توان با اتوبوس به مناطق کویری ایران سفر کرد و از سفر خود لذت برد، حتی اگر این اتوبوس وی آی پی نباشد.


چرا با اتوبوس سفر کنیم؟

سفر با اتوبوس و مینی‌بوس، قطعاً یکی از ارزان‌ترین راه‌های تردد در سفرهای داخلی و خارجی است. 

اتوبوس، ارزان است. بلیطش در طول روز و تقریباً در طول روزهای هفته در دسترس است. خرید بلیط اتوبوس هم به صورت اینترنتی و هم به صورت مراجعه به پایانه‌های اتوبوس‌رانی کشور، فراهم بوده و برای خریداری آن، صرفاً شماره کد ملی مسافر کفایت می‌کند. تغییر بلیط اتوبوس هم خیلی دردسر ندارد!

گرچه سفر با اتوبوس، ارزان است، اما سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. مثلاً امکان راه رفتن در داخل اتوبوس مثل هواپیما و قطار، برای مسافران، امکان‌پذیر نیست و توقف‌های متعدد اتوبوس در مسیرهای بین راهی نیز، از دیگر چالش‌های سفر با اتوبوس است. اگر شما بچه زیر ۷ سال دارید، سفری طولانی‌مدت با اتوبوس، احتمالاً برای شما طاقت‌فرسا خواهد بود. چراکه کودکان، تحمل یکجانشینی آن‌هم برای مدت طولانی را ندارند. لذا قطار گزینه خوبی است.

بااین‌حال، اتوبوس به خصوص برای افرادی که به صورت گروهی سفر می‌کنند، یکی از لذت‌بخش‌ترین وسیله حمل و نقل است و احتمالاً این گروه خاطرات به‌یادماندنی بسیاری از سفرهای اتوبوسی داخلی و یا خارجی دارند! اتوبوس‌های وی آی پی بیست و چند نفره که به صورت دربستی در اختیار یک تور به مقصد داخلی یا خارجی عزیمت می‌کنند، در واقع یک ابزار حمل و نقل خانوادگی و دوستانه هستند که مسافران از سفر اختصاصی و خودمانی با آن لذت می‌برند. لذتی که در قطار و هواپیما و حتی خودروهای شخصی کمتر احساس می‌شود.

از طرفی، شما به عنوان مسافر اتوبوس، در رزرو بلیط، انعطاف بیش‌تری خواهید داشت. می‌توانید هنگام خرید آنلاین بلیط اتوبوس، نوع صندلی را مشخص کنید. اگر دوست ندارید کنار غریبه‌ها بنشینید، ردیف‌های تک صندلیِ اتوبوس‌های وی آی پی به کار شما خواهد آمد. البته امکان نشستن مسافران زن در ردیف‌های جلو اتوبوس وجود ندارد.

علاوه بر این، زمان‌بندی برای خرید بلیط اتوبوس، نیاز به دقت زیادی ندارد و هر ساعت و هر مقصدی که بخواهید، در دسترس شما هستند. علاوه بر این، رفت و آمد به ترمینال اتوبوس‌رانی در شهر شما نیز، کار چندان سختی نیست. اگر در تهران هستید، عزیمت به همه پایانه‌های اتوبوس‌رانی شمال و جنوب و شرق و غرب، با مترو ممکن است.

چه در تهران و چه سایر استان‌های کشور، اکثر ترمینال‌ها در مرکز شهر قرار دارند و با مترو و اتوبوس درون شهری هم می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. خیلی‌ها از هواپیما خاطره خوبی ندارند. مثلاً کیف دستی خود را در بار گم کرده‌اند. اما در اتوبوس کیف شما همراه شما خواهد بود و حتی اگر بار بیش‌تری حمل کنید، نگران اضافه بار نبوده و نگرانی از بابت گم شدن آن نخواهید داشت!

مزیت‌های سفر با اتوبوس

دقت داشته باشید که سفر با اتوبوس برای سفرهای گروهی و خانوادگی و دوستانه، به خصوص برای جوانان، چه در مقصدهای کویری داخلی و چه شهرهای سرسبز کشورهای همسایه ایران، دوست‌داشتنی و به‌یادماندنی است. بسیارند افرادی که پول سفر با هواپیما در مقصدهای داخلی را دارند، اما ترجیح می‌دهند که سفر با اتوبوس را تجربه کنند و دوستان بیش‌تری پیدا کرده و از زیبایی‌های مسیر، لذت بیش‌تری ببرند.

بنابراین سفر با اتوبوسی مجهز برای سفرهای داخلی و خارجی همسایه، صرفاً به دلیل کم بودن قیمت تمام شدهِ حمل و نقل برای هر مسافر نیست. در سفر با اتوبوس، شما فرصت بیش‌تری برای تماشای مناظر و طبیعت محیط پیرامون را دارید و این امکان در سفر با هواپیما و شاید قطار بسیار محدود است. مخصوصاً که توقف‌های قطار به نسبت اتوبوس، کم‌تر است و معمولاً امکان توقف بیش از حد مجاز وجود ندارد.

در سفر با اتوبوس، شما می‌توانید در هر توقف، از زیبایی‌های محیط هر توقفگاه استفاده کنید. خواه جاده اسالم به خلخال باشد خواه جاده‌های کویری منتهی به کویرهای دیارترین‌ شهرهای ایران (یزد) یا مسیرهای منتهی به طبیعت حیرت‌انگیز سرزمین اولین‌های ایران (تبریز) و یا مناظر بکر نگارستان ایران (گلستان).

خلاصه سفر با اتوبوس یعنی این‌که شما مثلاً هر یک ساعت یک بار از اتوبوس خارج شده و گشتی در طبیعت محیطی که توقف کرده بزنید و عکسی بگیرید و خریدی کنید و خوراکی بخورید و با دوستان خود گپی زده و دوباره سوار اتوبوس شوید و به سمت توقفگاه بعدی در مقصد خود راه بیافتید. موضوعی که در قطار و هواپیما، در دسترس شما نخواهد بود.

مسئله دیگری که در سفر با اتوبوس باید مدنظر داشت، مقوله راحتی سفر به نسبت سفر با خودرو شخصی یا خودروهای اشتراکی است. در سفرهای داخلی به خصوص سفرهای طولانی‌مدت، معمولاً نیاز به بیش از یک راننده است تا راننده خسته نشود و بتواند تجدیدقوا کند. اگر بخواهید با دوستانتان با خیالی راحت از زیبایی‌های مسیر لذت برده و بی‌خیال از جاده و پیچ و خم‌های آن شوید، بهتر است که حتی‌المقدور، پشت فرمان نباشید.

از دیگر مزایای سفر با اتوبوس در مقایسه با خودرو شخصی در این است که خیال شما از بابت راندن وسیله نقلیه، راحت است. کس دیگری مسئول تأمین سوخت و بیمه خودرو و مسائل راهنمایی و رانندگی و جاده و کلاچ و ترمز و غیره است! لذا وقت بیش‌تری برای لذت بردن از طبیعت اطراف و هم‌چنین خوش و بش کردن با دوستان و آشنایان دارید.

اگر اهل مطالعه و گوش کردن موسیقی و تماشای فیلم در جاده‌های کوهستانی و جنگلی یا بیابانی و کویری ایران هستید، سفر با اتوبوس، لذت‌بخش‌تر از سفر با خودرو شخصی یا حتی قطار است. البته هستند مسافرانی که سفر با قطار را به دلیل ایمنی و راحتی، هیچ‌گاه با سفر با اتوبوس و هواپیما، عوض نمی‌کنند.

اگر قصد دارید به هر دلیلی، با اتوبوس به سفر داخلی یا خارجی بروید، توصیه‌های ادامه‌ی مطلب می‌تواند راهکارهای خوبی برای سفری آسان و لذت‌بخش در اختیار شما و همراهان شما قرار دهد.

لوازم خواب به همراه داشته باشید

حتماً برای سفری آسان و راحت با اتوبوس در سفرهای داخلی یا خارجی بیش از ۲۰ ساعت، لوازم خواب با خود داشته باشید. بعضی از اتوبوس‌ها، لوازم خواب خوبی ندارند یا کثیف است. چه سفر شما در طول روز باشد چه در طول شب‌های پرستاره، بخشی از سفر را باید استراحت کرده و چشمان خود را بر هم بگذارید.

چاره‌ای ندارید! مخصوصاً اگر مسیر برای شما جذابیتی ندارد و این مسیر را بارها در طول یک فصل یا سال، طی کرده‌اید. یک پتوی کوچک مسافرتی همیشه به درد می‌خورد. بالشت بادی تاشو هم معمولاً در هر نوع سفری لازم است. سر شما باید در بهترین حالت باشد. اگرچه اتوبوس‌های وی آی پی، صندلی تخت‌شو دارند تا خوابی راحت‌تر را تجربه کنید.

دقت کنید که اتوبوس‌های بین شهری، برای استفاده مسافران از سرویس بهداشتی، مدام در مسیر توقف کرده و در مکان‌های پر نور و شلوغی قرار می‌گیرند. لذا اگر حساسیت زیادی به نور داشته و بد خواب هستید و از خواب می‌پرید، توصیه می‌شود که چشم‌بند را فراموش نکنید. چشم‌بند و بالشت بادی و پتوی مسافرتی، لوازم خوابی است که باید همراه داشته باشید. البته در مسیرهای جاده‌ای و در طول روز، کلاه لبه‌دار نیز گزینه خوبی خواهد بود.

استفاده از سرگرمی‌های دیجیتالی و غیر دیجیتالی

برای این‌که با اتوبوس سفری آسان و راحت و لذت‌بخش را در مسیرهای درون مرزی و برون مرزی تجربه کنید، توصیه می‌شود که متناسب با علایق خود، از سرگرمی‌های دوست‌داشتنی استفاده کنید. بازی‌های موبایلی، معمولاً بخشی ناگسستنی از سرگرمی‌های سفر مسافران هستند. اگر گوشی تلفن همراه هوشمند دارید، بازی‌های موبایلی خوب را دانلود کرده و در طول مسیر، بخشی از وقت خود را صرف بازی موبایلی کنید.

اگر گوشی تلفن همراه هوشمند ندارید و صرفاً گوشی معمولی دارید، از کانال‌های رادیویی آن استفاده کنید و به برنامه‌های رادیویی گوش دهید.

اگر میانه خوبی با برنامه‌های موبایلی ندارید، روزنامه خواندن یا کتاب خواندن یا حل جدول و سودوکو و غیره را توصیه می‌کنیم. البته باید مدت زمان مطالعه شما کم باشد تا باعث سردرد و سرگیجه شما نشود. بهتر است فایل سخنرانی‌های سلبریتی‌های عرصه ورزش و سیاست و فرهنگ و هنر و اقتصاد و یا موسیقی‌های خوب داخلی و خارجی را دانلود کرده و در زمان سفر با اتوبوس گوش کنید.

گوش کردن به کتاب‌های صوتی پرفروش و پر دانلود و پرمخاطب در ایران و جهان به خصوص پادکست‌ها، یک توصیه همیشگی برای عاشقان سفر با اتوبوس است. بسیاری از کتاب‌هایی که شما در طول سال فرصت مطالعه آن‌ها را ندارید، نسخه صوتی دارند و سفر با اتوبوس فرصت خوبی است که بتوانید ظرف چند ساعت، نسخه صوتی یک کتاب ارزنده را به طور کامل گوش کنید و از نکته‌های نغز آن بهره‌مند شوید.

اگر اهل کتاب صوتی نیستید، نسخه PDF قانونی کتاب‌های محبوب فارسی یا غیرفارسی زبان خود را دانلود کرده و در طول مسیر مطالعه کنید. اگر کتاب جذاب باشد، زمان را احساس نخواهید کرد.

هشتگ گردی اتوبوسی!

یکی از کارهای جالب و جذابی که در سفر با اتوبوس می‌توان انجام داد، هشتگ گردی در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی است. فرض کنید قصد سفر به ایروان ارمنستان یا باتومی گرجستان یا استانبول ترکیه را دارید، چند ساعت پیش از رسیدن شما به این مقاصد گردشگری محبوب یا چند روز یا چند هفته یا چند ماه پیش، هزاران گردشگر، تصاویر و ویدیوهای جالبی درباره ظرفیت‌های غذایی و گردشگری این شهرها، به اشتراک گذاشته و روی هشتگ‌های این لوکیشن‌های پرمسافر در شبکه‌های اجتماعی، تگ کرده‌اند.

هشتگ گردی اتوبوسی، کاری جذاب و جدید در میان مسافران داخلی و خارجی است. اقدامی برای پیدا کردن دوست و همسفر و هم‌گردشگر و هم‌چنین اطلاع از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی و هنری و اقامتی مقصد در اسرع وقت!

دقت کنید که میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان، هرروزه با گشت‌وگذار داخل هشتگ‌های مربوط به شهرهای گوناگون کره زمین، در جریان اتفاقات و اخبار و فرصت‌های گردشگری و طبیعت‌گردی آن قرار می‌گیرند. لذا در زمانی که در اتوبوس هستید، از این فرصت استفاده کرده و بر دامنه اطلاعات خود درباره مقصد بیفزایید.

خوراکی خوشمزه به همراه داشته باشید

سفر با اتوبوس، اگر انفرادی باشد، ملال‌آور است. اما اگر گروهی باشد، لحظاتی شاد را برای شما به ارمغان خواهد آورد. لذا در سفر اتوبوس داخلی یا خارجی چه به صورت انفرادی چه به صورت گروهی، سعی کنید خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را با خود همراه داشته باشید.

حجم خوراکی هم مطابق با مدت زمان سفر و رژیم غذایی و هم‌چنین تعداد توقفگاه‌ها در نظر گرفته شود. نیاز نیست خوراکی‌های فاسدشدنی با خود بیاورید. انواع خشکبار خوشمزه و مقوی ایرانی، بهترین گزینه است و می‌توانید به دوستان و حتی سایر مسافران نیز تعارف کنید. البته در روزگار کرونا، حتی‌المقدور از تعارف کردن پرهیز کنید.

سعی کنید اگر مسیر اتوبوسی شما طولانی است، غذای سبک ولی پرانرژی داشته باشید. مثل نان خرمایی زنجبیلی گردویی، گاتا گردویی، خشکبار مخلوط کم نمک و کم شکر و مخلوط میوه فصل خرد شده. برای اینکه ضعف نکنید، بد نیست که مقداری گوجه، خیار و گردو نیز همراه خود داشته باشید.

اگر در فصل گرما سفر می‌کنید، سعی کنید چند عدد لیمو ترش و مقداری خاکشیر همراه داشته باشید تا با کمی شکر و یک بطری آب معدنی خنک، نوشیدنیِ گوارا و دل‌چسبی برای خود و همراهان آماده کنید. این نوشیدنی به خصوص برای جلوگیری از گرمازدگی کودکان، توصیه می‌شود.
در سفر با اتوبوس، بعضی‌ها با یبوست مواجه می‌شوند. استفاده از خاکشیر، سکنجبین با عسل گزینه خوبی برای رفع خستگی، گرمازدگی و یبوست است و از کاهش میزان آب بدن شما نیز جلوگیری می‌کند. معمولاً اتوبوس‌های وی آی پی، یخچال داشته و می‌توانید آب معدنی تازه و خنکی دریافت کنید‌.

سعی کنید حتی‌المقدور از رستوران‌های ناشناس سرراهی، خریداری نکرده و از غذای دست‌فروش‌ها نیز استفاده نکنید. تا زمان رسیدن به مقصد، از توشه‌ای مطمئن و مقوی که با خود آورده‌اید، استفاده کنید. برای کسب اطلاعاتی جامع در این زمینه، مطلب غذاهای مناسب برای سفر زمینی را مطالعه کنید.

چه چیزهایی را با خود داخل اتوبوس نبریم؟

درست است که سفر با اتوبوس اصلاً محدودیت‌های امنیتی سفر با هواپیما را ندارد و شما به راحتی می‌توانید حتی چاقو هم به همراه داشته باشید، اما این به معنای آن نیست که شما مجاز باشید هر چیزی را با خود وارد اتوبوس کنید.

به‌عنوان‌مثال، شما حق ندارید مواد منفجره و آتش‌زا یا مواد اسیدی، سلاح سرد و گرم، مواد محترقه و مواد سوختنی، اسیدها، مواد سمی و مواد رادیواکتیو را با اتوبوس حمل کنید. حتی در قسمت بار، گذاشتن این وسایل ممنوع است. 

لازم است بدانید که میزان بار مجاز برای هر مسافر اتوبوس ۲۰ کیلوگرم است. اما گاهی ۲ تا ۳ برابر این مقدار نیز مشکل‌ساز نیست! البته درصورتی‌که مقداری پول اضافه بدهید یا بار سایر مسافران کم باشد. هرچند در اتوبوس‌ها هم مانند هواپیماها چندان نظارت دقیقی بر این موضوع دیده نمی‌شود، اما به هر جهت، داشتن بار زیاد می‌تواند دردسرساز شود. پس بهتر است با وسیله دیگری بارتان را به مقصد بفرستید.

یادتان باشد:

- صندلی جلو اتوبوس برای کسانی است که دوست دارند اکثراً بیدار باشند و جاده را از منظر راننده تماشا کنند.

- صندلی عقب اتوبوس معمولاً برای کسانی است که دیر سوار می‌شوند یا می‌خواهند خواب کم دردسری داشته باشند.

- صندلی‌های وسط اتوبوس تکان کمتری دارند. البته این یک قاعده و استاندارد نیست!



سفرمارکت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار