gardeshban.ir

در سفر به مکزیکوسیتی ، یکی از اولین جاهایی که در گردش‌هایتان با آن آشنا می‌شوید، میدان زوکالو خواهد بود. این میدان یکی از بزرگ‌ترین میادین دنیا و نمادی برای شهر مکزیکو سیتی محسبو می‌شود.
کد خبر: ۵۷۱۰۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
میدانی که در قلب مکزیکوسیتی قرار دارد، در بین اهالی شهر به «زوکالو» (Zócalo) شهرت پیدا کرد که به معنی «پایه» است. در قرن ۱۹ وقتی پروژه ساخت یک یادمان بزرگ برای استقلال عملی نشد، تنها پایه تندیسی از آن باقی ماند که باعث این نام‌گذاری شد. میدان زوکالو از شمال به جنوب ۲۲۰ متر و از شرق به غرب ۲۴۰ متر طول دارد و از بزرگ‌ترین میدان‌های شهری جهان به شمار می‌آید.

مرکز تشریفاتی تمدن آزتک، به نام «تئوکالی» (Teocalli) درست در شمال شرق میدان زوکالو قرار دارد. در دهه ۱۵۲۰ «کورتس» (Cortés) میدان را با سنگ‌هایی که از ویرانه‌های این مجموعه استخراج شده بود سنگفرش کردند. در قرن ۱۸، زوکالو تبدیل به هزارتویی از غرفه‌های بازار شده بود ولی در نهایت به دست ژنرال «سانتا آنا» (Santa Anna) تمام آن‌ها برچیده شد. یادمان ناتمامی که پیش‌تر از آن یاد کردیم توسط همین ژنرال در میدان قرار گرفت.

میدان زوکالو مکزیکو سیتی


امروزه زوکالو محل استقرار قدرت‌های کشور بوده و در ضلع شرقی آن کاخ ریاست جمهوری قرار دارد. در ضلع شمالی کلیسای جامع متروپولیتانا و در ضلع جنوبی برخی از ادارات دولتی شهر به چشم می‌خورند. مغازه‌های جواهرفروشی و هتل‌های مجللی در گذرگاه طاقی ضلع غربی که به «دروازه بازرگانان» (Portal de Mercaderes) شناخته می‌شوند وجود دارند. وقتی به زوکالو نزدیک می‌شوید ممکن است از دور صدای طبل بشنوید و دسته‌ای رقصنده آزتک را ببینید که روبه‌روی کلیسای جامع مشغول رقص آئینی هستند. آن‌ها اغلب لباسی از پوست مار و تاجی پر تزئین از پر دارند و دور قوزکشان پابندی از صدف بسته‌اند. طی این رقص، افراد به صورت دایره‌وار حرکت کرده و نوایی را زمزمه می‌کنند. این حرکات آئینی روزانه در میدان اجرا شده و هدف آن زنده نگه داشتن مراسم مکزیکی‌های باستان است که در زمان برداشت محصول برگزار می‌شد. تماشای این اجرای نمایشی می‌تواند شما را کمی به فرهنگ بومی این منطقه نزدیک کند.

معمولاً از زوکالو به عنوان محلی برای اعتراضات مردمی، کنسرت، پاتیناژ یا شطرنج انسانی استفاده می‌کنند. پرچم بزرگ مکزیک که در مرکز میدان قرار دارد، ساعت ۸ صبح طی تشریفاتی توسط سربازان ارتش مکزیک برافراشته شده و در ساعت ۶ عصر پایین کشیده می‌شود.


میدان زوکالو مکزیکو سیتی
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار