gardeshban.ir

نان‌های سنتی از خوردنی‌های درجه یک بندرعباس است، از این جهت با ما همراه باشید و درباره چند نان و شیرینی خوشمزه و خاص در بندرعباس بدانید.
کد خبر: ۵۷۱۵۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 22
گردشبان (gardeshban.ir) :



هیچ سفر و گردشی بدون تجربه غذاهای اصیل و محلی آن منطقه کامل نیست، بندرعباس هم از واقعیت مجزا نیست به همین جهت در ادامه به تعدادی از نان و شیرینی‌های سنتی این دیار پرداختیم تا شکم‌گردی در این بندر را کامل کنیم.

نان تمشی

این نان خوشمزه در بیشتر مناطق هرمزگان طبخ می شود و آن را با تخم مرغ و پنیر آن را تهیه می کنند. در جزیره ی هرمزگان نان تمشی را با یک روش متفاوت تهیه می کنند ، اهالی هرمزگان برای تهیه ی نان تمشی از گلک استفاده می کنند. ماده ی اصلی برای تهیه ی نان تمشی آب سرخ است که بعد از ته نشین شدن مورد استفاده قرار می گیرد.

افزودن آب سرخ به نان تمشی موجب خوشمزه و خوشبو شدن نان می شود ، تمشی با مهیاوه خورده می شود و می توان به عنوان یک وعده غذای کامل از آن استفاده کرد.




نان کروسی

اگر علاقمند به نان چرب و شیرین هستید پیشنهاد ما به شما نان کروسی است ، این نان خوشمزه در هرمزگان با یک روش خاص تهیه می گردد.


برای پخت این نان به یک تاوه ی مخصوص که 6 گودال دارد نیاز می باشد بعد از اینکه تاوه گرمتر شد داخل گودالها روغن می ریزند و بعد روی روغن ها را خمیر قرار می دهند و سپس نان پخت و آماده شده را از داخل تاوه خارج کرده و در یک کاسه ای پر از شیر و شکر قرار می دهند.

نان بالاتاوه

این نان خوشمزه از دیگر نان های خوشمزه ی هرمزگان است و برای پختن این نان سنتی ابتدا آرد را به صورت خمیر در آورده و اجازه می دهند تا استراحت کرده و پف کند ، روز بعد کمی از خمیر استراحت کرده را برداشته و باز می کنند و سپس کمی روغن روی خمیر می زنند و بعد خمیر را تا کرده و دوباره باز می کنند و در تاوه ی داغ قرار می دهند.

نان کلوکی

نان کلوکی یکی دیگر از نان هاای بی نظیر و خوش طعم شهر های جنوبی می باشد. این نان از ترکیب آرد ، نخود، انواع گیاهان معطر و دارویی و روغن و مهیاوه تهیه می شود و در سفره های صبحانه یا سفره های افطار با چاشنی مهیاوه نوش جان میگردد و از نان های سنتی و بسیار خوشمزه ی هرمزگان محسوب می شود.

چند نان و شیرینی خوشمزه و خاص در بندرعباس


نان چم چمو

از نان های بسیار ترد و خوشمزه که اکثرا در محله های قشم پخته می شود نان چمچو است که ماده ی اصلی آن تخم مرغ است و برای همین به آن نان تخم مرغی نیز گفته می شود و برای صبحانه گزینه ی خوبی است زیرا بسیار پرانرژی و مفید است و برای شیرین شدن می توانید از شکر نیز استفاده کنید. نان چمچمو از نان های سنتی و قدیمی هرمزگان است که از قدیم الایام پخته می شود این نان خوشمزه را میتوان در محله ها و بازارهای قدیمی نیز تهیه کرد.

کلوچه تنوری

کلوچه‌ی محلی و سنتی هرمزگان نیز از طرفداران بسیار زیادی در بین مردم این منطقه و همچنین توریست ها برخوردار است. این کلوچه خوشمزه از مخلوط شکر، آرد، روغن، هل و گلاب تهیه می شود. برای درست کردن این کلوچه ی خوش طعم ، اول آرد را در داخل روغن بسیار داغ ریخته و بعد آهسته آهسته ترکیب آب، گلاب و شکر را اضافه می کنند و در انتها از خمیر به صورت قالب های مورد دلخواه در آورده و در تابه می پزند.




مالوکی نوعی شیرینی سنتی در استان هرمزگان است که از ترکیب ماست، تخم مرغ، آرد و پودر قند تهیه می‌شود. زرده‌ های تخم مرغ و روغن ذوب ‌شده را با هم ترکیب کرده و آرد را کم‌ کم به آن اضافه می‌کنند و خمیر به‌ دست آمده را در نایلون قرار می‌دهند و نزدیک به ۲ ساعت آن را استراحت می‌دهند.

سپس خمیر را به شکل دایره‌ های کوچک درآورده و در روغن فراوان سرخ می‌کنند و بعد از آن که روغن اضافی آن را گرفتند، در پودر قند غلتانده و سرو می‌کنند.

لگیمات

لگیمات یا لقیمات یک نوع شیرینی عربی است که در واقع متعلق به کشور کویت است. البته در شهرهای جنوبی کشورمان از جمله هرمزگان نیز درست می شود. این شیرینی سنتی از مخلوط آرد سفید، آرد برنج، خمیر فوری، بکینگ پودر و تخم مرغ تهیه می‌شود و بعد از سرخ کردن در روغن داغ آن را در شهد عسل یا شیره خرما یا رطب می غلتانند. اسم این شیرینی از جمع واژه لقمه گرفته شده که به معنی لقمه لقمه است.




رنگینک

یک دسر بسیار خوشمزه که در استان های خوزستان و فارس نیز در بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما هر شهری دارای روش خاصی در طبخ رنگینک دارد که به طبع آن طعم و مزه هم فرق دارد. رنگینک در هرمزگان از خاک قند، روغن، آرد و خرما درست می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار