gardeshban.ir

یک متخصص زنان وزایمان و فلوشیپ پریناتولوژی گفت: باروری طبیعی زنان با افزایش سن کاهش می‌ یابد و در واقع ۵ تا ۱۰ سال قبل از یائسگی فرد دیگر قادر به بارداری طبیعی نیست.
کد خبر: ۵۷۱۵۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 23
گردشبان (gardeshban.ir) :



دکتر نسرین منصوری گفت: حتما داستان های بسیاری درباره حاملگی زنان در سنین ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ شنیده اید اما در واقع این بارداری ‌ها با تخمک اهدایی و یا با کمک IVF انجام شده اند.
 
وی عنوان کرد: زنان با تمامی تخمک هایی که تا یائسگی نیاز دارند به دنیا می آیند و با افزایش سن، تعداد تخمک ها کاهش یافته و غیر طبیعی تر می شوند ضمن اینکه برخی بیماریها منجر به کاهش شانس باردارداری میشوند مثلا آندومتریوز یکی از این بیماری ها است.
 
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، در حدود ۴۵ سالگی احتمال بارداری طبیعی در فرد تقریباً به صفر می‌ رسد و بعد از یکسال تلاش، شانس بارداری تا زیر ۳۰ سالگی ۸۵ درصد ، در ۳۰ سالگی ۷۵ درصد ،در ۳۵ سالگی ۶۶ درصد ، در چهل سالگی ۴۴ درصد است.

وی در خصوص خطرات بارداری در سنین بالا اظهار داشت: بارداری در این سنین  خطراتی برای مادر و جنین به همراه دارد و  اگر زنان به بارداری بعد از ۳۵ سالگی فکر می کنند درباره خطرات این اقدام حتما باید با پزشک صحبت کنند.
 
 به گفته وی چند قلوزایی ، دیابت بارداری ، نقص‌ های مادرزادی ، سقط جنین ، فشار خون بالا ، زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد از جمله خطرات بارداری در سن بالا است.
 
وی خاطرنشان کرد: اکثر زنان باردار بالای ۳۵ سال  بارداری و نوزاد سالمی خواهند داشت اما در عین حال به مراقبت های خاصی مثل مشاوره قبل از بارداری برای بررسی خطرات ، جلسات مرتب و مکرر با پزشک ، غربالگری ها و آزمایش ها و مشاوره های مرتبط با نقص‌ های مادرزادی نیاز دارند.
 
همچنین ملاقات با فرد متخصص درباره خطرات مرتبط با سن برای مادر و نوزاد ، کنترل بیماری های فعلی مادر تحت نظر پزشک متخصص مربوط به آن بیماری ، نظارت دقیق رشد جنین ، غربالگری های زود هنگام برای درمان دیابت بارداری و فشار خون بالا و برنامه ‌ریزی برای زایمان جهت پیشگیری از احتمال نیاز به سزارین از دیگر نیازهایی است که باید به آن توجه کنند.
 
دکتر منصوری تاکید کرد: برای کاهش بروز شانس بیماری ها و عوارض ثانویه مواردی را باید رعایت کنند که از آنجمله می توان به عدم مصرف سیگار ، داشتن رژیم غذایی سالم، عدم مصرف الکل و مواد مخدر ، کنترل افزایش وزن ، فعال بودن در دوران اقدام برای بارداری و در طول بارداری ، حداقل مصرف کافئین ، عدم قرارگیری در معرض بیماری ‌هایی مثل سرخچه ، عدم مصرف غذاهای خطرناک مثل گوشت نیمه خام در دوران بارداری اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه فرد می تواند در سنین بالا باردار شود اما کمی مشکل است گفت: باروری بستگی به عملکرد تخمدان و سلامت کلی بدن زن دارد اگر تخمک گذاری مرتب انجام شود و تخمک ها با کیفیت باشند، بارداری طی یک سال و فقط با رابطه جنسی صورت می گیرد و برای این منظور فرد می تواند قبل از بارداری و در دوران اقدام با پزشک مشورت کند تا عملکرد تخمدان بررسی شود که احتمال موفقیت در بارداری به صورت طبیعی مشخص خواهد شد.
 
وی به سخت بودن و در عین حال مزایای بارداری در سنین بالا اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزانی با مهارت ‌های زبانی بالا ،سلامت کلی بالاتر کودکان در سنین پیش دبستانی ، مهارت های فرزند پروری بهتر از جمله مزایای بارداری در سنین بالاست.

دکتر منصوری همچنین افزود:  افراد در سنین بالاتر صبر و حوصله بیشتری دارند، مادران مسن ‌تر کمتر سر کودک خود فریاد زده و رفتارهای خشن کمتری دارند و این مادران در قرار دادن حد و مرز برای کودکان بهتر عمل می کنند و کودکان با مادران مسن ‌تر مشکلات رفتاری، اجتماعی و احساسی کمتری دارند.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار