gardeshban.ir

اطراف تهران روستاهای زیبا و خوش آب و هوای بسیاری وجود دارد که می توانند به عنوان مقصد سفر یکروزه انتخاب شوند.
کد خبر: ۵۷۲۵۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای تالون یا طالون (Talun)، روستایی از توابع بخش کن شهرستان تهران واقع در استان تهران است. ساکنین تالون از دیرباز به زبان تاتی سخن می‌گویند. این روستا یکی از روستاهای زیبای دهستان سولقان است. 

اطراف تهران روستاهای زیبا و خوش آب و هوای بسیاری وجود دارد که می توانند به عنوان مقصد سفر یکروزه انتخاب شوند. روستاهای سرسبز رندان و تالون با وجود نزدیکی به تهران، جزو ناشناخته ترین روستاهای زیبا و بکر کوهستان البرز می باشند. جاده مارپیچ رندان به تالون، از زیباترین و منظم ترین جاده های کوهستانی البرز محسوب می شود.

فاصله زمانی تهران از میدان اول شهر تا روستای رندان با ماشین سواری بیش از 40 دقیقه است. این مسیر تقریبا 25 کیلومتر است. فاصله زمانی روستای رندان تا روستای تالون نیز با ماشین سواری حدود 15 دقیقه است. این مسیر تقریبا 7 کیلومتر است.

روستاهای زیادی در اطراف رندان قرار دارند که شما در سفر به این منطقه می توانید از آنها هم دیدن کنید و طبیعت منحصر به فرد آنها را ببینید. از جمله این روستاهای محبوب و خوش آب و هوا روستای وردیج، روستای سنگان، روستای تالون (طالون)، روستای واریش، روستای کیگا و… هستند.

روستای تالون - عکس از: سجاد طلوعی


آب و هوای روستا

رودخانه کن از سمت چپ این روستای زیبا می‌گذرد که در فصل بهار و تابستان آب و هوای ییلاقی به آن می‌بخشد. اما در فصل سرما به قدری هوا سرد است که بعضی از ساکنان روستای تالون به جایی دیگر مهاجرت می‌کنند.

بهترین فصل سفر

فصول بهار و پاییز و تابستان برای گردشگری و طبیعت گردی در مناطق رندان و تالون مناسب هستند. رندان و تالون معمولا زمستانی سرد و پر برف دارند و با وجودی که مناظر سپید کوهستان و جاده آسفالت، سفر در زمستان را نیز جذاب می سازد اما هوای سردی را باید تحمل کنید. رندان و تالون در اوایل بهار ترکیبی از مناظر زیبای کوهستان و دمای خوب است. نیمه دوم بهار و نیمه اول پاییز نیز متعادل ترین دما را دارد. بنابراین از فروردین تا اوایل آبان سفر به رندان و تالون دلچسب است و حتی در اوج تابستان نیز می توانید با کوهنوردی به مناطق مرتفع تر مانند قله های رندان و تالون سفر کنید.

دیدنی ها و تفریحات روستا

آبشار تالون

آبشار تالون در فصل گرما بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای رسیدن به آبشار تالون در جاده امامزاده داود با گذر از منطقه سولقان در سمت چپ به دو راهی رندان می‌رسید. پس از طی مسافتی کوتاه، روستای رندان را پشت سر بگذارید تا به دو راهی برسید. با رفتن به سمت چپ دو راهی به آبشار تالون می‌رسید که در نزدیکی آزاد راه تهران شمال قرار دارد. آبشار در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز مورد استقبال خانواده‌ها و افراد قرار می‌گیرد اما گاه در فصل سرد سال یخ می‌زند که باز هم در نوع خود تماشاییست. در قسمت پایین آبشار تالون تعداد زیادی درخت گردو دیده می‌شود. اگر آبشار را بالا بروید به قله تالون می‌رسید.

روستای تالون - عکس از: سجاد طلوعی


کوهنوردی در تالون

تالون از آن دسته روستاهایی است که مسیر صعود قله قرار دارد بنابراین کوهنوردان از آن جا عبور می‌کنند. قله تالون معروف‌ترین قله‌ی روستای تالون است. قله‌های لوارک و رندان نزدیک به قله تاون هستند که بر فراز آن‌ها می‌توان سایر قلل را دید. کوهنوردی علم، دانش و تجهیزات خاص خود را می‌طلبد. در صورتی که با آن آشنایی ندارید حتما از یک راهنما کمک بگیرید. در مسیر کوهستان روستای تالون گونه‌های گیاهی دارویی مانند کاسنی، شیر خشت، گلسنگ، کنگر، گون و… وجود دارد.

استخر پرورش ماهی برادران فاضلی

روستای تالون آب و هوای سردی دارد طوری که گاه آب یخ می‌بندد. شاید با این حال تصور کنیم که امکان هیچگونه کارآفرینی در این روستا وجود نداشته باشد. اما برادران فاضلی با ایجاد استخر پرورش ماهی نشان دادند که هیچ کاری غیر ممکن نیست. با رسیدگی‌های به موقع و اصولی و استفاده از آب تمیز، ماهیان این استخر بسیار گوشت لذیذی دارند. در سفر به روستای تالون فرصت بازدید و خرید ماهی با کیفیت از استخر پرورش ماهی برادران فاضلی را از دست ندهید.

چطور به روستای تالون برویم ؟

روستای تالون که در برخی از نقاط تابلوی آن با عنوان طالون دیده می‌شود در فاصله ۶ کیلومتری شمال روستای رندان قرار دارد. روستای سنگان نیز در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی روستای طالون قرار گرفته است. آزاد راه تهران شمال میان روستا و سایر روستاهای دهستان سولقان مانند سنگان، واریش، وردیج، کشار سفلی و باغ دره فاصله انداخته است. تونل تالون در قطعه یک آزادراه تهران- شمال در شمال روستای تالون قرار گرفته است که دومین تونل بزرگ جاده‌ای ایران به شمار می‌آید.

برای رفتن به روستای تالون از بزرگراه آبشناسان یا همت وارد بلوار کوهسار شوید و  ۳۰ کیلومتر به سمت شمال حرکت کنید تا به روستای تالون برسید. روستای تالون نه تنها پر از درختان گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، گلابی و گردو است بلکه جاهای دیدنی هم دارد که می‌توان به عنوان سفر یکروزه به آن‌جا رفت.


روستای تالون - عکس از: سجاد طلوعی
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار