gardeshban.ir

تنگ خرقه فیروزآباد دره‌اى سرسبز و خرم در 20 کیلومتری شهرستان فيروزآباد است.
کد خبر: ۵۷۲۵۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
تنگ خرقه فیروزآباد دره‌اى سرسبز و خرم در 20 کیلومتری شهرستان فيروزآباد است. اين دره که پوشش جنگلى زيبا، چشمه‌سارهاى فراوان و باغ‌هاى پربار دارد، يکى از گردشگاه‌هاى ديدنى استان فارس است.



روستای خرقه از توابع بخش مرکزی و دهستان احمد آباد شهرستان فیروزآباد است. این روستا که به بهشت فیروز آباد شهرت دارد، در دامنه کوه احمد آباد واقع شده کهه تنگ خرقه یکی از جاذبه های آن است. از دیگر جاذبه های آن می توان به قلعه خرقه، آبشار تنگ خرقه، چشمه خرقه و بقعه امام‌زاده خرقه اشاره کرد.

افزون بر اين، بقعه امام‌زاده خرقه، در اين دره به آن، جنبه زيارتگاهى نيز بخشيده است. قلعه خرقه نيز به نوبه خود در جذب ايرانگردان علاقه‌مند به آثار تاريخى بسيار مؤثر است. معماری این بنا که شاخص‌ترین بنای روستا بوده، بسیار حائز اهمیت است. طراحی آن به‌گونه‌ای است که یادآور معماری قبل از اسلام بوده و ممکن است، قبلا در این مکان چهار طاقی ساسانی وجود داشته که بعد از گذر زمان تغییر کاربری داده است.



قبل از رسیدن به روستای خرقه و در مسیر، کنار جاده آبشاری موسوم به آبشار خرقه وجود دارد که مردم منطقه را به پای خود می‌کشد و از جذابیت خاصی در منطقه برخوردار است. بالای کوه نیز قلعه‌ای موسوم به قلعه خرقه وجود دارد که آن نیز به نوبه خود در جذب باستان شناسان و ایران‌گردان موثر است.

بهترین فصل سفر 

بهترین زمان سفر به این منطقه اوایل بهار است که طبیعت جانی دوباره گرفته و همه جا سرسبز شده است. پرنده‌ها جنب و جوش بیشتری دارند و آب رودخانه و چشمه‌سارها دوچندان می‌شود.

اما فصل پاییز هزار رنگ نیز در این منطقه خالی از لطف نیست. پاییز همزمان می‌شود با برداشت محصولات شالیزارها و برگ‌ریزان درختان که خود موقیعتی مناسب برای علاقه‌مندان به عکاسی ایجاد می‎کند.

تنگ خرقه فیروزآباد


چطور به تنگ خرقه برویم ؟

تنگ خرقه در 95 کیلومتری جنوب شیراز و در مسیر شاهراه ارتباطی بنادر خلیج فارس واقع شده است. برای دسترسی به روستای خرقه باید مسیر فیروزآباد به سمت فراشبند را طی کنید. بعد از طی مسافتی در حدود 20 کیلومتر به این روستا می‌رسید. روستا در ابتدای مسیری کوهستانی و پر پیچ و خم قرار دارد و در دامنه یکی از همین کوه‌‌ها قرار گرفته است.

شیب جاده و فرم زمین به‌گونه‌ای است که جاده را از بالا به شکل ماری در هم تنیده می‌بینید و به شما اجازه سرعت گرفتن نمی‌دهد. این مساله باعث می‌شود به جزییات جاده بیشتر دقت کنید و زیبایی آن را بهتر درک کنید.پشت یکی از همین پیچ‌ها، روستای خرقه در سمت راست جاده و در ارتفاعی پایین‌تر از سطح جاده واقع شده است.



آدرس: ایران، استان فارس، شهر فیروزآباد، 24 کیلومتری جاده فیروزآباد-فراشبند
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار