gardeshban.ir

شهرستان کَنگان یکی از شهرستان های استان بوشهر در جنوب ایران است که از شرق و شمال شرق به شهرستان جم، از شمال غرب به شهرستان دیر، جنوب به شهرستان عسلویه در استان بوشهر و از غرب به خلیج فارس منتهی می گردد.
کد خبر: ۵۷۲۶۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهرستان کَنگان یکی از شهرستان های استان بوشهر در جنوب ایران است که از شرق و شمال شرق به شهرستان جم، از شمال غرب به شهرستان دیر، جنوب به شهرستان عسلویه در استان بوشهر و از غرب به خلیج فارس منتهی می گردد. این شهرستان از نظر طبیعت و ساحل زیبای ماسه‌ای و سنگی که در شهر کنگان و بنک وجود دارد بسیار زیبا است.

فاصله کم میان کوه و دریا نیز بر این جذابیت افزوده است. جاذبه‌هایی که در کوهستان کنگان وجود دارد مانند چشمه‌ها نیز می‌تواند از عوامل جذابیت این شهرستان باشد که برای نمونه می‌توان چشمه بی‌بی‌حبش را نام برد.

بندر سیراف کنگان

بندر سیراف (صورت قدیمتر: سیراب) در بعضی نوشته‌ها صیراف نیز نوشته شده‌است. بندر سیراف , شهری باستانی واقع در بخش مرکزی شهرستان کنگان در استان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

سیراف یکی از قدیمیترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بوده‌است. شهر باستانی «سیراف» دارای معماری خاصی می‌باشد که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور می‌باشد. سیراف پررونق ترین بندرکشور بود که روابط تجاری زیادی با کانتون چین و…در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت.

دیدنی های بندر کنگان


خانه‌‌ی ثروتمندان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کنگان خانه‌ی ثروتمندان است. کنگان برای تمام جهانیان شهر تاریخی است که با برای دیدن آن لحظه شماری می‌کنند. خانه های افراد ثروتمند در این شهر از بقایای ارزشمند سیراف پس از اسلام است که حتما باید آن ها را دید.  اهمیت این خانه به دلیل معماری به شدت جذاب آنهاست که همین باعث جذب گردشگران بسیاری شده است.

مکان قرار گیری این خانه اکنون بخشی از یک محل مسکونی بوده است. کوچه بندی و راسته بندی این محله کاملا قابل تشخیص است. به طوری‌که راسته اصلی با عرض ۵ متر ساخته شده و کوچه‌های فرعی با حدود یک ونیم متر عرض ساخته شده اند.

اولین بار این مکان تاریخی توسط دکتر وایتهاوس کضف از زیر خاک بیرون کشیده شد. با توجه به شکل ونوع کوچه بندی‌ها این فرضیه تقویت می‌شود که خانه‌های اعیانی کشف شده دارای کوچه‌های باریک‌تری بوده اند. همین موضوع این مسئله را تقویت میکند که این محله بخشی از شهر قدیم سیراف است که در کتوب مختلف به آن اشاره شده است.

دیدنی های بندر کنگان

قلعه شیخ

در اوایل دوره‌ی قاجاریه قلعه ای در کنگان بنا شده که به آن قلعه نصوری و یا قلعه شیخ میگویند. مصالح این بنا تشکیل شده از سنگ های بسیار بزرگ ، گل وگچ است. درب ورودی قلعه، درب چوبی کنده کاری شده است که ارزش تاریخی زیادی دارد. بعد از ورودی نیز هشتی بزرگی وجود دارد که ۸ طاقچه ساده روی آن به چشم می‌خورد.

از هشتی که رد شدید وارد حیاط بیرونی میشود که با پله می توانید به طبقه ی دوم بروید و وارد اندرونی شوید.ستون‌های گچبری شده، درب‌های چوبی، گچبری‌ها با تزیینات گل و بوته از دیگر زیبایی‌های قلعه شیخ نصوری هستند. معماری این قلعه یکی از ناب ترین معماری ها به شیوه ی قجری است و نکته جالب آن ستون هایش هستند که از ستون های بازار وکیل الهام گرفته اند.

دیدنی های بندر کنگان


گورستان صخره‌ای کنگان

در کوهستان سیراف گودال‌های زیادی حفر شده بود که این گودال‌ها در ابتدا به منظور به دست آوردن و جمع آوری آب‌ ایجاد شده بودند وجود لایه‌ نفوذ ناپذیر ساروج در داخل این گودال‌ها تایید کننده این است که ساکنان شهر سیراف قدیم، از این راه، آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. اما این احتمال وجود دارد که بعدها توسط افراد ثروتمند و با نفوذ به عنوان گورستان مورد استفاده قرار گرفته است البته این احتمال نیز دور از ذهن نیست که به دلیل وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله و احتمال همه‌گیر شدن بیماری‌هایی نظیر طاعون نیاز به گورستانی برای دفن مردگان به صورت گور‌های فردی و دسته جمعی بوده است.

قدمت گورستان صخره‌ای سیراف به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این گورستان در دامنه جنوبی ارتفاعات بندر طاهری، که محل ویرانه‌های شهر باستانی سیراف بوده قرار دارد. در این گورستان، گورهای مستطیل شکل بسیاری در ارتفاعات سنگی این منطقه کنده شده است.

دیدنی های بندر کنگان


آبگرم میانلو

اين چشمه در شمال شهرستان کنگان قرار دارد و از شکاف‌ سنگ‌هاى آهک مارنى از زمين خارج شده و عامل تشکيل آن ساختار زمين‌شناختى است. آب چشمه در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم و کلرور سديم ولرم است.

بازار مرکزی کنگان

اما از جاذبه‌های مدرن کنگان می‌توان به یک مجتمع تجاری- تفریحی اشاره کرد. این مجتمع که در خیابان وحدت در بهترین منطقه کنگان واقع شده دارای امکاناتی همچون شهربازی و کافی‌شاپ است.

دیدنی های بندر کنگان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار