gardeshban.ir

آمارهای بین المللی نشان می دهد: روند بیماری های مزمن کلیوی در قرن بیست و یکم رو به افزایش بوده و بیش از ۱۰ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار داده است. به همین دلیل شناخت عادات خطرناکی که به کلیه ها آسیب می زنند، بسیار مهم است.
کد خبر: ۵۷۲۷۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 02
گردشبان (gardeshban.ir) :



آمارهای بین المللی نشان می دهد: روند بیماری های مزمن کلیوی در قرن بیست و یکم رو به افزایش بوده و بیش از ۱۰ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار داده است. به همین دلیل شناخت عادات خطرناکی که به کلیه ها آسیب می زنند، بسیار مهم است.

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده  تخمین زد که از هر هفت نفر یک نفر در سال ۲۰۲۱ از بیماری مزمن کلیوی رنج می برد.

دکتر هونگ یونگ سیانگ (Hung Yung-hsiang)، متخصص بخش نفرولوژی بیمارستان عمومی Tri-Service تایوان، طی مطالعات جدید خود دریافت که علت اصلی بیماری کلیوی، تکرار عادت های بد روزانه است که ۱۰ مورد از آن ها در میان بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی بسیار شایع است.

بررسی ها نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که به کووید ۱۹ نیز مبتلا می شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های شدید و مرگ و میر هستند.

هانگ در مقاله ای نوشت که عملکرد کلیه انسان پس از ۴۰ سالگی به تدریج کاهش می یابد. در شرایط عادی، میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) 1 تا ۲ درصد در سال کاهش یافته و  در حالی که شرایط سلامت کلیه برخی افراد به سرعت کاهش می یابد، افراد دیگر عملکرد کلیه خود را به خوبی حفظ می کنند.

در ادامه به بررسی این ده عامل مهم در سلامت کلیه ها می پردازیم:

۱. استفاده از ظروف نامناسب غذا و نوشیدنی

خوردن مواد غذایی از ظروف پلاستیکی به ویژه غذاهایی مانند سوپ داغ ، جعبه‌های مایکروویو با کیفیت بد، و ظروف آشپزخانه، کاسه‌ ها و ظروف پلاستیکی رنگی غیر استاندارد می‌تواند باعث شود ناخودآگاه مقدار زیادی مواد شیمیایی و فلزات سنگین را ببلعیم.

۲. مصرف مکمل های بهداشتی و محصولات بهداشتی اشتباه

بسیاری از بیماران به دلیل مصرف طولانی مدت مکمل نادرست از نارسایی کلیه رنج می برند. متخصصین پیشنهاد می‌ کنند که اگر فردی بیش از سه ماه نیاز به مصرف مکمل دارد، باید با پزشک مشورت و عملکرد کلیه‌های خود را به طور منظم کنترل کند.

۳. کم تحرکی و غیر فعال بودن

نشستن طولانی مدت گردش خون را مختل کرده و به قلب، ریه ها، کبد، کلیه ها، سیستم ایمنی، متابولیسم، مغز، اعصاب، ماهیچه ها و استخوان ها آسیب می رساند.

دکتر هانگ می گوید: نشستن طولانی مدت برای گردش خون مضر است. بنابراین در صورت امکان بایستید و به صورت دوره ای حرکت کنید و بعد از کار مدت زیادی روی مبل نمانید. در طول روز هر ۳۰ دقیقه از پشت میز بلند شده،  بایستید و حرکات کششی انجام دهید.

۴. نگه داشتن در ادرار

بسیاری از دختران تایوانی نگه داشتن ادرار را تمرین می کنند زیرا نمی خواهند هنگام بیرون رفتن از  خانه، از توالت عمومی استفاده کنند. آن ها علاوه بر این، برای کاهش ادرار، از نوشیدن آب خودداری می کنند. این رفتارها دارای عواقب خطرناکی مانند عفونت های مکرر دستگاه ادراری، سنگ کلیه و نقرس است.

 به یاد داشته باشید در طولانی مدت، عادت بد نگه داشتن ادرار می تواند باعث پیری سریع کلیه ها شود. تکرر ادرار، نشت ادرار و بی اختیاری ادرار احتمالاً با بالا رفتن سن این افراد اتفاق می افتد.

۵. مصرف غذاهای فرآوری شده

بسیاری از مردم از دوران کودکی به مصرف نوشیدنی های فرآوری شده به جای آب عادت کرده اند. اگرچه این غذاها ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما نوشیدنی های مصنوعی و خوردن غذاهای فرآوری شده به کلیه ها آسیب می رساند.

۶. خوددرمانی

افراد مبتلا به میگرن، درد مفاصل یا بیماری‌های خود ایمنی سال‌ ها مسکن مصرف می ‌کنند که منجر به آسیب حاد و مزمن کلیه می ‌شود.  دکتر هانگ هشدار می دهد که به ویژه با آنتی بیوتیک ها خود درمانی نکنیم. بیمارانی که بیش از سه روز نیاز به تسکین درد و التهاب دارند، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند.

۷. استرس داشتن و تا دیروقت بیدار ماندن

استرس زیاد و تا دیر وقت بیدار ماندن از اصلی ترین عواملی است که باعث اختلال و زوال کلیه می شود. بهتر است زود بخوابید و زود بیدار شوید. توصیه می شود برای داشتن کلیه هایی سالم، قبل از ساعت ۱۱ شب به رختخواب بروید. تمرینات منظم و مدیتیشن باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

۸. سیگار کشیدن و تنفس هوای آلوده

سیگار و آلودگی هوا به ریه ها، رگ های خونی و متابولیسم آسیب می رساند. توصیه می شود برای محافظت از کلیه ها از سیگار کشیدن خودداری کنید. وقتی آلودگی هوا شدید است از بیرون رفتن خودداری کنید و حتما پنجره ها را ببندید.

۹. خوردن غذاهای حاوی روغن، نمک و قند بالا

دکتر هانگ پیشنهاد می‌کند میزان غذا خوردن در بیرون از خانه را کاهش دهید. کمتر از سس ها و چاشنی ها استفاده کنید. برای چاشنی از ادویه ها و گیاهان طبیعی مانند پیازچه، زنجبیل، سیر و فلفل استفاده کنید. این پزشک همچنین افزایش مصرف فیبر را در رژیم غذایی روزانه شما توصیه می کند.

۱۰. نخوردن آب کافی

مطالعات بالینی نشان داده است که بسیاری از مردم تا زمانی که احساس تشنگی نکنند، آب نمی نوشند و بسیاری از آنها از کودکی از نوشیدن آب متنفر بوده اند. توصیه می شود ۳ تا ۴ درصد از وزن بدن را در طول روز آب بنوشید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار