gardeshban.ir

جزیره ویس (Vis) یک جزیره کوچک در دریای آدریاتیک است که در شمالی ترین منطقه ساحلی کرواسی واقع شده است.
کد خبر: ۵۷۲۸۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.

جزیره ویس کرواسی


جزیره ویس (Vis) یک جزیره کوچک در دریای آدریاتیک است که در شمالی ترین منطقه ساحلی کرواسی واقع شده است. این منطقه از چندین جزیره تشکیل شده و از مزارع زیتون و تاکستان پوشیده شده است. این جزایر زیبا آرامشی مثال زدنی دارند.

رستوران‌های عالی و شیک در جزیره ویس برای گردشگران شکم دوست تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود. سبک معماری این رستوران ها غالبا شبیه ونیز ایتالیاست که در آنها غذاهای سنتی کرواسی در کنار غذاهای بین المللی و اروپایی سرو می‌شود.

با اینکه کرواسی بیش از ۷۰۰ جزیره دارد اما فقط ۴۷ مورد از این جزیره ها قابل سکونت هستند. بدون شک خیلی ها جزیره ویس را یکی از بهترین جزیره های کرواسی می دانند، جزیره ای که با سواحل رویایی و غذاهای دریایی تازه و خوشمزه اش شناخته می شود.

جزیره ویس در دریای آدریاتیک و در پشت جزیره هوار، براک و سولتا پنهان شده و نسبت به همه جزایر، فاصله بیشتری تا سواحل کرواسی دارد. این جزیره سال ها پایگاه نظامی ارتش یوگوسلاوی بود و برای همین تا سال ۱۹۸۹ هیچ گردشگر خارجی ای نمی توانست به این جزیره راه پیدا کند.

موقعیت خاص این جزیره باعث شده تا سال ها بکر و دست نخورده باقی بماند و در آن خبری از  رشد گردشگری نباشد، اما بعد از استقلال کرواسی این جزیره کم کم روی گردشگران را به خود دید و تبدیل به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کرواسی شد.

معماری جزیره کاملا به سبک خانه های اولیه ونیزی است. ساختمان های سنگی، قدیمی و جذاب که با سنگ های جزیره براک درست شده اند. در این جزیره هنوز که هنوز است ماهیگیران مثل زمان های قدیم ماهی های تازه صید می کنند، پس می توانید در رستوران های آن غذاهای دریایی خوشمزه ای سفارش دهید.

جزیره ویس کرواسی

سواحل زیبا و دیدنی جزیره

این جزیره سواحل زیبا و دیدنی بسیاری دارد. اغلب سواحل جزیره ویس صخره ای هستند اما تعدادی سواحل ماسه ای نیز در این جزیره وجود دارند. از سواحل معروف و دیدنی جزیره می توان ساحل استونسیکا (Stoncica)، یک ساحل شنی و سنگی مناسب شنا و غواصی با رستورانی زیبا و دنج، ساجل سنگی و زیبای زاگلاو (Zaglav Beach) با یک بار و رستوران، ساحل زیبای تپلوش (Plaža Tepluš)، با دسترسی راحت، پارکینگ و بار ساحلی و ساحل نقره (Srebrna) را نام برد.

یکی از سواحل معروف جزیره ویس که در میان صخره های بلند جا خوش کرده است، ساحل استینیوا (Stiniva) است. این ساحل به دو روش قابل دسترسی است، اگر از عاشقان کوهنوردی و صخره نوردی هستید می توانید با طی کردن مسیر صخره ای به این ساحل برسید، توجه کنید که این مسیر سخت است و باید کفش مناسب داشته باشید. اگر هم به دنبال راهی آسان هستید می توانید با قایق به این ساحل زیبا بروید.



شهرهای جزیره ویس

شهر ویس (Vis) در شمالی ترین بخش جزیره و در کنار خلیج محافظت شده «ویسکا لوکا» قرار گرفته است. در یک سمت خلیج، بندر ویس را می بینید که قایق هایی که از شهر اسپلیت می آیند در آن جا پهلو می گیرند. کافه ها و رستوران هایی که در اسکله هستند شب ها شلوغ و پرهیاهو می شوند و خواب را از چشم شهر می گیرند.

شهر کوت (Kut) از دیگر شهرهای مهم جزیره است. پیاده روی به سمت دیگر خلیج و شهر کوچک کوت حدود ۲۰ دقیفه طول می کشد. در این مسیر، جاده ای که در امتداد ساحل است چشم اندازهایی تماشایی از خلیج دارند. شهر کوت حس عجیبی دارد، بعضی از خانه های سنگی و قدیمی در کنار آب هستند و بعضی از آن ها هم میدان اصلی شهر را احاطه کرده اند.

شهر کمیزا (Komiza) در غربی ترین بخش جزیره، از قدیم یک روستای ماهیگیری بوده است. این روستا جایی عالی برای قدم زدن و امتحان غذاهای دریایی است. یکی از هیجان انگیزترین بخش های بازدید از این شهر این است که می توانید از اینجا سوار قایق شوید و برای تماشای غار آبی (Blue Grotto) به جزیره بایسیوو بروید. قایق سواری، صخره نوردی، موج سواری و حتی غواصی از تفریحات معمول این شهر است، پس یک قایق کرایه کنید و نه فقط جزیره و این شهر بلکه جاذبه های اطراف را هم ببینید.

جزیره ویس کرواسی

چطور به جزیره ویس برویم ؟

برای رفتن به جزیره ویس می توانید از قایق های شهر زیبا و توریستی اسپلیت استفاده کنید. این قایق ها دو بار در روز به سمت جزیره ویس می روند و بعد از ۲ ساعت و نیم به این جزیره می رسند. جزیره ویس فقط ۴ هتل دارد که از بین آن ها هتل «سان جیورجیو» از همه بهتر است. بیشتر گردشگرانی که به جزیره ویس می روند در آپارتمان های شهرهای ویس و کمیژا اقامت می کنند.

تاریخ منحصربه فرد، فرهنگ، میراث طبیعی، دریای کریستالی، سواحل پنهان خیره کننده و مردمی مهمان نواز از این جزیره مقصدی ساخته که هر گردشگری که در جست و جوی جزیره ای منحصربفرد و بکر هست را به اینجا می کشاند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار