gardeshban.ir

منطقه حفاظت شده هفتاد قله، انتخابی جذاب برای گذراندن ساعاتی در آغوش طبیعت است.
کد خبر: ۵۷۳۳۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
منطقه حفاظت شده هفتاد قله، انتخابی جذاب برای گذراندن ساعاتی در آغوش طبیعت است. هفتاد قله یکی از مناطق حفاظت شده مهم ایران است. لازم به ذکر است مناطق حفاظت شده به اراضی وسیعی گفته می‌شود که به منظور حفظ و احیای رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌ها مورد حفاظت قرار می‌گیرند. منطقه حفاظت شده هفتاد قله یکی از این مناطق مهم است که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک قرار دارد. 

هرساله بسیاری از علاقه‌مندان علوم طبیعی از این منطقه جذاب بازدید می‌کنند. البته فقط محققان نیستند که به این منطقه سفر می‌کنند، هفتاد قله منطقه جذابی برای تمام طبیعت‌گردان به شمار می‌رود. 

منطقه حفاظت شده هفتاد قله


چرا بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله را پیشنهاد می‌کنیم؟

• منطقه حفاظت شده هفتاد قله سومین خاستگاه تنوع زیستی کشور است.

• یکی از بهترین مناطق برای مطالعه و تحقیق در مورد گیاهان و جانوران است.

• جاذبه‌های دیدنی متعددی در این منطقه قرار دارند.

• هفتاد قله همانند یک موزه طبیعی اطلاعات زیادی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده هفتاد قله

تنوع گیاهی منطقه حفاظت شده هفتاد قله شامل ۲۰۵ گونه از گیاهان نهان‌دانه است. بیش‌ترین تنوع این منطقه مربوط به کاسنی، نعناع، شب‌بو، تنگرس، نسترن، لرک، فرفیون، اسپند و آویشن است. گونه‌هایی دیگری از جمله گندمیان، چتریان پروانه آسا، میخک، گل گاوزبان، لاله، میمون، آلاله، شیرین بیان، سوسن بر، کاکوتی، مریم نخودی، شریر، شاتره، ریواس، بومادران، درمنه صخره، بذرالبنج، چتر گندمی، خوشک، چشم خروس دانه ریز، ازمک، منداب، خاکشی، شنگ و شکرتیغال در این منطقه می‌رویند.

تاریخچه منطقه حفاظت شده هفتاد قله

هفتاد قله از دیرباز منطقه مهمی برای تفریح و شکار بوده است. در دوران قاجار هفتاد قله یکی از شکارگاه‌های مهم برای پادشاهان قاجار به شمار می‌رفته است. بر روی کوه‌های هفتاد قله، ۶۲ کتیبه وجود دارد که قدمت برخی از آن‌‌ها به ۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد. در سال ۱۳۴۹ قسمتی از این منطقه به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش، منطقه شکار ممنوع اعلام شد. در سال ۱۳۵۳ مناطق دیگری هم به قسمت‌های قبلی افزوده شد و کل آن ناحیه، منطقه حفاظت شده هفتاد قله نام گرفت. در این منطقه کوه‌های متعددی قرار دارد و نام هفتاد قله برگرفته از بلندترین کوه این ناحیه است. بلندترین قله این کوه ۲۶۸۶ متر ارتفاع دارد.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

جاذبه های منطقه حفاظت شده هفتاد قله

منطقه حفاظت شده هفتاد قله با مساحت ۹۷۴۳۷ هکتار، دارای جاذبه‌های طبیعی متعددی است. دره‌‌ها، کوه‌ها، چشمه‌ها و دشت‌های متعددی در این منطقه قرار دارند که در این قسمت به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

دره چکاب جذاب‌ترین قسمت منطقه هفتاد قله به شمار می‌رود. این دره در مرکز منطقه هفتاد قله قرار دارد و به دلیل کتیبه‌های تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است. بر روی کتیبه‌ها نوشته‌هایی در مورد بازدید افراد سرشناسی نظیر ناصرالدین‌شاه و میرزا کوچک خان جنگلی موجود است. روی یکی از کتیبه‌ها نوشته شده که در یک روز بیش از صد میش و قوچ شکار شده است. در انتهای دره، چشمه ثابتی وجود دارد که آبشخور جانوران این منطقه است. پوشش گیاهی غنی، درختان کهن‌سال و انواع درختچه، دره چکاب را به یکی از مناطق مهم هفتاد قله تبدیل کرده است.

دره سیبک یکی دیگر از مناطق مهم هفتاد قله است. در این دره نیز، چشمه آبی به همین نام موجود است که آب این منطقه را تأمین می‌کند. پوشش گیاهی متنوع و چشمه آب، دره سیبک را به زیستگاه مهمی تبدیل کرده است.

دره لته‌در، به لطف وجود چشم‌اندازهای زیبا و چشمه‌های آب از زیستگاه‌های باارزش اراک به شمار می‌رود. بیشترین تنوع پرندگان در دره لته‌در دیده می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد هفتاد قله بلندترین کوه این منطقه است. علاوه بر هفتاد قله، کوه‌های دیگری از قبیل برف شاه، دم شیر، قنقال، سله بهر، بر زرد، لته‌در، سیبک و سراب ازنا در این منطقه قرار دارند و از زیستگاه‌های مهم جانداران به شمار می‌روند.

دشت‌های منطقه هفتاد قله عبارت‌اند از: شانق، هموار ابراهیم آباد، هموار چال قدیر و قوچک، هموار کارچان و دشت سرخاب. دشت‌های این منطقه در دهه‌‌‌های گذشته از مهم‌ترین زیستگاه‌های آهو در کشور بوده است ولی متأسفانه در حال حاضر آهوهای زیادی در این منطقه وجود ندارد.

تنوع جانوری منطقه حفاظت شده هفتاد قله

جالب است بدانید استان مرکزی رتبه سوم در تنوع زیستی را داراست. منطقه حفاظت شده هفتاد قله به دلیل پوشش گیاهی خاص و شرایط اقلیمی مناسب، زیستگاه خوبی برای حیوانات به شمار می‌رود. پازن نماد تنوع زیستی هفتاد قله است، چراکه پازن این منطقه دارای بلندترین طول شاخ است. قورباغه‌ها و وزغ‌ها در آب‌های راکد اطراف روستاها زندگی می‌کنند. از خزندگان این منطقه می‌توان به لاکپشت مهمیزدار و انواع سوسمار اشاره کرد. مارهای قیطانی، شتری، گورخری، تیرک مار، افعی سوسن، افعی پلنگی، تیر مار، مار جعفری و گرزه مار در این منطقه مشاهده شده‌اند. ۶۲ درصد پرندگان هفتاد قله مهاجر و ۳۸ درصد آن‌ها بومی هستند. 

دلیجه، عقاب طلایی، سارگپه، شاهین، هما، دال، رطیل، سنقر گندمی، جغد کوچک، سینه سرخ، بوتیمار، حواصیل، بلبل، سهره، هدهد، دارکوب، بحری، کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی و کبوتر جنگلی از پرندگانی هستند که در این منطقه دیده شده‌اند. پستانداران این منطقه شامل پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، رودک، کل و بز، قوچ، تشی، میش، آهو، خرگوش، گورکن و گراز است.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله


فصل مناسب برای بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله چه زمانی است؟

بر اساس آب و هوا، بهترین فصل برای خرید بلیط هواپیما ارزان به مقصد اراک و بازدید از منطقه هفتاد قله، فصل بهار است. در فصل بهار جذابیت پوشش گیاهی هفتاد قله بسیار چشم‌گیر است. البته این شهر در فصل پاییز هم از جذابیت خاصی برخوردار است.

آب و هوای منطقه حفاظت شده هفتاد قله

منطقه هفتاد قله اراک دارای آب و هوای نیمه خشک است. ویژگی آب و هوای نیمه خشک، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و پربار است.

تفریحات منطقه حفاظت شده هفتاد قله

هفتاد قله یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای طبیعت گردان به شمار می‌رود. علاوه بر کوهنوردی ورزش دیگری که امکانش برای گردشگران میسر شده، انجام شکار ورزشی است. لازم به ذکر است شکار در این منطقه پس از اخذ مجوزهای لازم مجاز است. در سال‌های اخیر شکارچیانی از کشورهای ایتالیا و برزیل نیز از این منطقه بازدید کرده‌اند.

نکات لازم در بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله

این منطقه اهمیت زیستی فراوانی دارد و در بازدید از آن باید نکاتی را رعایت کرد. هفتاد قله زیستگاه جانوران متعددی است و روشن کردن آتش یا ایجاد سر و صدا، باعث تحریک و ترس حیوانات می‌شود. این منطقه میراث گران‌بهایی برای کشورمان است و باید در مراقبت از آن کوشا باشیم.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله چقدر است؟

بازدید از منطقه حفاظت شده هفتاد قله رایگان است. برای ورود به منطقه امن هفتاد قله باید با محیط زیست استان مرکزی هماهنگ کرد و مجوز مربوطه را دریافت نمود. با توجه به وسعت این منطقه و جاذبه‌های فراوان یک نصف روز برای بازدید از آن کافی به نظر می‌رسد.
منطقه حفاظت شده هفتاد قله

منطقه حفاظت شده هفتاد قله


چگونه به منطقه حفاظت شده هفتاد قله برویم؟

برای رفتن به این منطقه مسیرهای متعددی وجود دارد، دسترسی به منطقه حفاظت شده هفتاد قله از طریق جاده اراک تهران، انجدان، محلات و روستاهای اطراف میسر است.

در نزدیکی منطقه حفاظت شده هفتاد قله از چه جاذبه ‌های دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

دره چکاب، دره سیبک و دره لته‌در، از جاذبه‌های دیدنی منطقه حفاظت شده هفتاد قله هستند. با رزرو تور مسافرتی اراک، بازدید از جاذبه‌های دیگری مثل قنات ابراهیم ‌آباد، حمام چهار فصل، قلعه حاج وکیل (عمارت کلاه فرنگی) و روستای هزاوه برایتان میسر خواهد شد. اگر توانستید از تماشای این منطقه دل بکنید، پیشنهاد ما بازدید از غار چال نخجیر است.

چه هتل هایی در نزدیکی منطقه حفاظت شده هفتاد قله برای اقامت وجود دارد؟

هتل پردیسان و هتل و رستوران‌ مروارید از گزینه‌های مناسب برای اقامت هستند.

چه رستوران ‌ها و غذاخوری هایی نزدیک به منطقه حفاظت شده هفتاد قله هستند؟

برای صرف غذا می‌توانید به رستوران‌های لاله، پاییز و میعاد در شهر اراک تشریف ببرید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار