gardeshban.ir

یکی از قدیمی‌ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های‌ کشور، فرودگاه بین‌المللی آبادان است.
کد خبر: ۵۷۳۳۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از قدیمی‌ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های‌ کشور، فرودگاه بین‌المللی آبادان است. به این فرودگاه معروف شهر آبادان، فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی نیز گفته می‌شود. تأسیس و راه‌اندازی این فرودگاه همزمان با ملی شدن صنعت نفت بود. گفتنی است که فرودگاه بین‌المللی آبادان در چند دهه گذشته نقش اساسی در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی کشور داشته است. 

در این مقاله قصد داریم درباره این فرودگاه و اطلاعات پرواز آبادان اطلاعات سودمندی را به شما ارائه دهیم تا چنانچه قصد داشتید با خرید آنلاین بلیط هواپیما رهسپار جنوب کشور گردید، شناخت کافی و کاملی از فرودگاه آبادان و امکانات رفاهی آن داشته باشید.

اطلاعات پرواز فرودگاه آبادان


تاریخچه فرودگاه آبادان

همان‌طور که گفتیم فرودگاه آبادان در دسته اولین فرودگاه‌های کشورمان است. این فرودگاه در سال ۱۳۲۰ به وسیله شرکت ملی نفت و برای خدمات‌رسانی به پالایشگاه راه‌اندازی شد. نکته جالب این است که این فرودگاه همزمان با ملی شدن صنعت نفت و با هدف مهم یاری‌رسانی به صنعت نفت ایجاد شد.

پس از اینکه شهرهای آبادان و خرمشهر رونق‌ گرفتند، فرودگاه آبادان هم پیشرفت کرد. این پیشرفت در حدی بود که اولین پروازهای خارجی بعد از مهرآباد، از این فرودگاه در سال ۱۳۲۸ انجام می‌شد.

فرودگاه اصلی آبادان در سال ۱۳۴۶ ساخته شد. سه سال پس از آن، این فرودگاه از طریق شرکت نفت به سازمان هواپیمایی واگذار شد.

این فرودگاه تحت عنوان فرودگاه جایگزین مهرآباد به منظور انجام پروازهای خارجی فعالیت می‌کرد. هر زمان که مشکلات آب و هوایی ایجاد می‌شد یا به دلیل مشکلات دیگر هواپیما در مهرآباد نمی‌توانست بنشیند، در این فرودگاه فرود می‌آمد.

فرودگاه آبادان تا پیش از جنگ تحمیلی بسیار مشهور و معتبر بود. به‌طوری‌که شرکت‌های معروف هواپیمایی در دنیا مانند کویت ایرویز، لوفت هانزا، مالتا، کی ال ام، بریتیش ایرویز، ایراسکاندیناوی، سوئیس ایرویز، آلیتالیا و دیگر موارد پرواز‌های خود را در این فرودگاه صورت می‌دادند. لازم به ذکر است که این فرودگاه در مقطعی از زمان، تنها فرودگاه سوخت‌گیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود. همچنین یک فرودگاه کترینگ و ترانزیتی نیز محسوب می‌شد. چراکه این فرودگاه، یک فرودگاه بین‌المللی مهم و برجسته در کشور بود.

به طور کل از فرودگاه آبادان به عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه کشور در زمینه مسافربری و باربری یاد می‌شد.

موقعیت فعلی فرودگاه آبادان

فرودگاه بین‌المللی آبادان در بخش‌ شرقی آبادان واقع شده است. این فرودگاه دارای دو باند آسفالت فرود است. همچنین از سطح دریا فقط ۶ متر ارتفاع دارد. همان‌طور که گفتیم این فرودگاه به دلیل موقعیتی که دارد، یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور است. به همین دلیل است که باید به اطلاعات پروازهای خروجی آن برای سفرهای داخلی توجه کرد.

اطلاعات پرواز فرودگاه آبادان


آدرس فرودگاه، تلفن و وبسایت رسمی

ازآنجایی‌که این فرودگاه از فرودگاه‌های مهم کشور محسوب می‌شود، باید از آدرس دقیق آن مطلع بود. آدرس دقیق این فرودگاه، ایران، خوزستان، آبادان، جاده آبادان – خرمشهر، فلکه فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان است.

اطلاعات کدپستی، نمابر، تلفن‌های مهم و وبسایت فرودگاه نیز شامل موارد زیر است:

کدپستی فرودگاه: ۳۱۸۶۴-۶۳۱۳۷
تلفن خانه: ۵-۵۳۳۶۶۴۹۴-۰۶۱
دورنگار: ۵۳۳۶۶۴۹۷-۰۶۱
روابط عمومی: ۵۳۳۶۶۴۹۱-۰۶۱
اطلاعات پرواز: ۱۹۹ و ۵۳۱۱۶۲۳۰-۰۶۱
وبسایت فرودگاه: abadan.airport.ir

فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان دو باند آسفالته مخصوص پرواز ورودی و خروجی دارد. بزرگ‌ترین باند فرودگاه دارای طول ۳۱۰۴ متر است. اطلاعات پرواز مهم این فرودگاه شامل موارد زیر است:

نام فرودگاه: Abadan Airport
کد یاتا: ABD
کد ایکائو: OIAA
نوع فرودگاه: کاربری عمومی مسافربری و باربری
وب سایت فرودگاه: abadan.airport.ir

امکانات فرودگاه بین‌المللی آبادان

این فرودگاه در شهرهای جنوب کشور در زمینه هواپیمایی کشور بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که امکانات و خدمات ویژه‌ای در این فرودگاه برای مسافران و خریداران بلیط هواپیما چارتر در نظر گرفته شده است. این امکانات شامل موارد زیر است:

امکانات این فرودگاه شامل دفترهای فروش بلیط، نمازخانه، پارکینگ ۲۴ ساعته، فروشگاه‌ها و غرفه‌های فروش سوغات و خوراکی، سرویس بهداشتی، دفترهای اطلاع‌رسانی ترافیک سازمان‌های هواپیمایی، تاکسیرانی بین شهری و شهری، چرخ‌دستی برای حمل و نقل چمدان مسافر، خدمات چمدان و بار و دیگر موارد است.

اطلاعات پرواز فرودگاه آبادان


قوانین اشیاء گمشده در فرودگاه آبادان

- چنانچه لوازم یا اشیایی در سالن عمومی پیدا شد که متعلق به مسافران بود، باید به پلیس مراجعه کرده و آن را تحویل دهید.

- درصورتی‌که لوازم یا اشیایی در سالن ترانزیت پیدا شد که متعلق به مسافران بود، باید آن را به سپاه و بعد دفتر امانات تحویل دهید.

- چنانچه لوازم یا اشیایی در هواپیما پیدا شد که متعلق به مسافران بود، آن را می‌بایست به خدمات جامه‌دان شرکت مرتبط تحویل دهید.

هواپیمایی‌هایی که به فرودگاه آبادان پرواز دارند

در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان، در تمام ایام هفته بیشتر از ۱۱۰ پرواز از داخل و خارج کشور صورت می‌گیرد. این پروازها به مقاصدی چون شیراز، بندرعباس، تهران، اصفهان، شارجه، خارک و مشهد انجام می‌شود. شرکت‌هایی از جمله ایران ایرتور، ایران ایر، زاگرس، آسمان، ایرعربیا، ماهان، قشم ایر و نفت خدمات پروازها را به فرودگاه آبادان انجام می‌دهند.

در میان پروازهای خارجی نیز امروزه تنها شرکت هواپیمایی ایرعربیا در این فرودگاه فعالیت می‌کند.
در ادامه در مورد اطلاعات پروازهای ورودی و خروجی هواپیما بیش‌تر توضیح می‌دهیم.
مقصدهای پروازی فرودگاه شامل موارد زیر است:

۱. ایران ایر: فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان
۲. آسمان: فرودگاه‌های اصفهان، کویت، مهرآباد و شیراز
۳. کارون: فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد
۴. ایران ایرتور: فرودگاه‌های شیراز، مشهد، اصفهان و مهرآباد
۵. ماهان: فرودگاه مشهد
۶. کیش ایر: فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد
۷. قشم: فرودگاه مهرآباد
۸. زاگرس: فرودگاه‌های کرمان، اصفهان، مشهد و کرمانشاه
۹. تابان: فرودگاه اصفهان

اطلاعات پرواز فرودگاه آبادان

برنامه پروازهای فرودگاه آبادان

این روزها فرودگاه آیت‌الله جمی به سمت مقاصد گوناگون داخلی، پروازهای منظم و هفتگی صورت می‌دهد. پروازهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، اصلی‌ترین پروازها از مبدأ فرودگاه آبادان هستند که در حال حاضر انجام می‌شوند:

- پرواز به مقصد تهران در هر روز هفته که یک ۱ ساعت طول می‌کشد.

- روزهای هفته به جز شنبه و یکشنبه به سمت مقصد مشهد که ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

- تمام ایام هفته به جز پنجشنبه‌ها به مقصد اصفهان که ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

- روزهای هفته شامل شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه به مقصد شیراز که ۱۶ دقیقه طول می‌کشد.

- روزهای یکشنبه و چهارشنبه به مقصد بندرعباس

- تمام ایام هفته به مقصد تبریز که پرواز تقریباً ۳ ساعت به طول می‌انجامد.

هواپیماهایی که در فرودگاه آبادان فعالیت دارند

به دلیل اهمیت فرودگاه آبادان، شرکت‌های هواپیمایی داخلی متعددی از این فرودگاه برای پروازهای خود استفاده می‌کنند. بنابراین لازم به ذکر است که تمامی هواپیماهای کشور در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی رفت و آمد ‌کنند. با کسب اطلاعات پرواز آبادان می‌توان سفرهای راحتی را به این فرودگاه تجربه کرد.

بااین‌حال طبق داده‌های موجود، پرتعدادترین حضور در این فرودگاه را هواپیماهای ATR و هواپیمای مک دانل داگلاس MD دارند.

نحوه دسترسی به فرودگاه آبادان

شهر آبادان در حدی وسعت ندارد که لازم باشد شما برای رسیدن به فرودگاه کرایه‌های بالایی برای حمل‌ و نقل بپردازید. شما می‌توانید برای اینکه خودتان را به فرودگاه برسانید، از تاکسی‌های بین شهری آبادان استفاده کنید. همچنین از طریق تاکسی‌های فرودگاه که در مجاورت ترمینال هستند، می‌توانید بین فرودگاه و شهر تردد کنید. امنیت سفر شما با این تاکسی‌ها تضمین می‌شود.

اطلاعات پرواز فرودگاه آبادان


قابلیت های متعدد فرودگاه آبادان

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این فرودگاه این است که ۸ هواپیمای غول‌پیکر را به صورت همزمان میزبانی می‌کند. این قابلیت به خاطر در نظر داشتن استانداردهای جهانی در ساختن فرودگاه ایجاد شده است. با در نظر گرفتن معماری فرودگاه با قابلیت‌های خاص آن، هواپیماهایی مثل ایرباس ۳۴۰ و بوئینگ ۷۴۷ هم می‌توانند در این فرودگاه فرود داشته باشند.

علاوه بر این باید در نظر داشت که فرودگاه آبادان قابلیت خدمات‌رسانی به مسافرین ناحیه آزاد اروند را نیز دارد. به این ترتیب افرادی که از کشور عراق به ایران می‌آیند، امکان استفاده از فرودگاه آبادان را دارند.

طبق پیش‌بینی‌های موجود، در آینده تقاضا برای خرید بلیط هواپیما ارزان و سفرهای هوایی به مقصدهای جنوبی کشور افزایش خواهید یافت. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع باید شاهد اقدامات افزایش برنامه‌های توسعه و پیشرفت فرودگاه بین‌المللی آبادان باشیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار