gardeshban.ir

باستان‌شناسان با کاوش در نزدیک یک رودخانه در بریتانیا به اثری تاریخی دست پیدا کردند که قدیمی‌ترین کفشی است که تاکنون در این کشور کشف شده است.
کد خبر: ۵۷۳۸۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف یک کفش ۳۰۰۰ ساله+ عکس


مردی که اخیرا در کنار ساحل رودخانه‌ای در شمال «کنت» کاوش می‌کرد، کفشی را پیدا کرد که قدیمی‌ترین کفشی است که تاکنون در خاک بریتانیا پیدا شده. آزمایش‌های تاریخ‌سنجی کربن ثابت کردند که این شیء چرمیِ پوسیده، تقریباً ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و زمانی بین سال‌های ۸۸۸ تا ۷۸۱ قبل از میلاد ساخته شده است.

باتوجه به قدمت این کفش باستان‌شناسان نتیجه گرفته‌اند که این کشف چیزی شبیه به یک معجزه است. این کفش باستانی، که احتمالاً متعلق به یک کودک نوپا بوده است، ‌ درحالی کشف شد که در فضای باز برای کسانی که از نزدیک آن عبور می‌کرد کاملا قابل مشاهده بود.

در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲، «تاملینسون» و همکار باستان‌شناسش «امیلی‌ براون»، در حال قدم زنی در کنار رودخانه‌های کنت، در جست‌وجوی آثار ارزشمندی بودند که ممکن است در امتداد کناره‌های ساحل بیرون‌آمده باشند. ممکن است یک شخص عادی از کنار کفش رد شده باشد، بدون این‌که متوجه آن شده باشد، یا حتی اگر متوجه آن شده باشد نسبت به آن بی‌اهمیت بوده است، اما «تاملینسون» در جست‌وجوی اشیاء غیرعادی بود و کفش کهنه بلافاصله توجه او را جلب کرد.

کشف یک کفش ۳۰۰۰ ساله+ عکس

«تاملینسون» و «براون» چرم این کفش را به دقت بررسی کردند و سعی کردند قدمت آن را تخمین بزنند. باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد این یک اثر باستانی متعلق به اوایل قرون وسطی است، به این معنی که ممکن است حدود ۱۰۰۰ سال پیش در رودخانه افتاده باشد.

«تاملینسون» که انتظار داشت بررسی به روش جدید نتیجه مشابهی داشته باشد، این کفش را به مرکز تاریخ‌سنجی کربن در اسکاتلند فرستاد، اما زمانی که آزمایشگاه پنج هفته بعد نتایج را آشکار کرد، «تاملینسون» بسیار غافلگیر شد؛ چراکه متوجه شد قدمت این کفش دست‌کم ۲۰۰۰ سال بیش‌تر از چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد.

اکنون این اثر تاریخی به عنوان قدیمی‌ترین کفشی شناخته می‌شود که تاکنون در بریتانیا کشف شده است. این عنوان پیش‌تر به کفش ۲۰۰۰ ساله‌ای تعلق داشت که در سال ۲۰۰۵ در همین کشور کشف شده بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار