gardeshban.ir

علیرضا حقیقت معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به افرادی که قصد سفر در ایام نوروز را دارند توصیه کرد: در طی سفر داروهای خود را همراه داشته باشید چه بسا تا زمان پیدا کردن داروخانه در مقصد، برای تهیه دارو دچار مشکل شوید.
کد خبر: ۵۷۴۶۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) :



معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه اگر در هنگام سفر فردی ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی و یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع شود، به خاطر داشته باشد با مصرف یک یا ۲ قرص ۵۰ میلی گرمی دیمن هیدرینات، نیم ساعت قبل از آغاز سفر و تکرار یک قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار در طی سفر، می‌توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد، گفت: باید توجه داشت که در طول ۲۴ ساعت نباید بیشتر از هشت عدد قرص مصرف شود و در صورت بارداری یا شیردهی، با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

وی به افرادی که در این ایام قصد سفر به کشورهایی همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و بالاخص امارات متحده عربی (دبی، شارجه، ابوظبی) و یا عربستان را دارند، توصیه کرد: از همراه بردن داروهای آرام‌بخش مانند داروهای دیازپام، اگزازپام، لورازپام و...، داروهای مسکن کدئین دار (مانند استامینوفن کدئین، اکسپکتورانت کدئین) و ترکیبات روانگردان جداً اجتناب کنند چرا که براساس قوانین این کشور، متهمین به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه خواهند شد.

حقیقت تاکید کرد: در صورت نیاز به مصرف این داروها، نسخه پزشک معالج را همراه داشته باشید و یا نسبت به جایگزینی داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به مسافران نوروزی و بالاخص خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، توصیه کرد: حتما جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشک، درجه سنج، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگی، قطره و یا شربت مولتی ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه و گاز استریل و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف است، در طی سفر ضروری است.

حقیقت با اشاره به اینکه همچنان در ایام شیوع کرونا به سر می‌بریم و در برخی از شهرهای کشور همچنان میزان ابتلا بالا است، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و انتشار بیماری، باید واکسن کرونا و یادآورهای آن تزریق شده باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، توصیه کرد: توجه به مواردی همچون فراهم کردن انسولین و داروهای مصرفی و سرنگ برای تمام مدت سفر.، همراه داشتن دستگاه یا نوار کنترل قند خون، قند حبه‌ای، نبات، بیسکوئیت و آب میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون و همراه داشتن میان وعده مناسب (مانند میوه و ساندویچ کوچک)، ضروری است.

وی ادامه داد: در مورد بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بهتر است دستگاه فشار سنج و داروهای مصرفی همراه بیمار باشد و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی چرب خودداری شود.

حقیقت به نحوه نگهداری داروها اشاره کرد و افزود: هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه از دکتر داروساز، نحوه نگهداری داروها پرسیده شود و هیچگاه داروها را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در زمستان) قرار ندهند در ضمن داروهای یخچالی را همراه با یخ و یا در داخل ظروفی که دارو را خنک نگه می‌دارند، حمل کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد در صورت نیاز می‌توانید سوالات خود را در زمینه اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت، تداخل مصرف همزمان داروها با هم و با مواد غذایی، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، سازگاری و نحوه اختلاط داروهای تزریقی، مسمومیت با داروها، سموم و مواد شیمیایی، گیاهان و گازهای سمی، گزیدگی‌ها و  نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها را با مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره تلفن ۱۹۰ درمیان گذاشته شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار