gardeshban.ir

گزارش/
در سفرهای جاده‌ای، خصوصاً سفرهای نوروزی که جاده‌ها شلوغ هستند، احتمال بروز تصادف یا اتفاقات دیگر وجود دارد. این اتفاق‌ها همیشه رخ می‌دهند. بنابراین علاوه بر رعایت نکات ایمنی و احتیاط، لازم است برای اتفاقات نامطلوب نیز آمادگی داشته باشیم. برای چنین شرایطی، اطلاعات ضروری امداد جاده‌ای مثل خودرو و درمان لازم است.
کد خبر: ۵۷۴۷۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
اطلاعات ضروری درباره امداد جاده ای خودرو و درمان


در سفرهای جاده‌ای، خصوصاً سفرهای نوروزی که جاده‌ها شلوغ هستند، احتمال بروز تصادف یا اتفاقات دیگر وجود دارد. این اتفاق‌ها همیشه رخ می‌دهند. بنابراین علاوه بر رعایت نکات ایمنی و احتیاط، لازم است برای اتفاقات نامطلوب نیز آمادگی داشته باشیم. برای چنین شرایطی، اطلاعات ضروری امداد جاده‌ای مثل خودرو و درمان لازم است. حتی اگر با تورهای مسافرتی همراه هستید، لازم است خودتان نیز این اطلاعات را داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با نکات ایمنی سفر جاده‌ای و اطلاعات امداد جاده‌ای آشنا شویم.

اطلاعات ضروری امداد جاده ای | خودرو و درمان

منظور از امداد جاده‌ ای چیست؟

امداد خودرو جاده‌ای مجموعه‌ای از خودروها هستند که با نظارت پلیس راهور فعالیت دارند. این خودروها در نقاط مختلفی از جاده مستقر شده و به مسافرانی که دچار مشکل می‌شوند امداد می‌رسانند. خودروهای امدادرسانی جاده‌ای تجهیزات کاملی دارند؛ این‌گونه اگر لازم باشد کمک تخصصی انجام دهند دچار مشکل کمبود ابزار نخواهند بود. امداد خودرو جاده‌ای یکی از نیروهای امدادی بسیار مهم است، چراکه هر نوع خطایی از سوی این نیروها ممکن است منجر به تصادف‌های شدیدتری بشود.

سلامت و کارکرد اتومبیل‌ها هیچ‌گاه تا ابد تضمین نشده و احتمال دارد هر لحظه دچار مشکل بشوند. ناگفته نماند که اگر فردی که به اتومبیلش اهمیت بدهد و آن را چک کند با مشکلات کمتری مواجه می‌شود. اما اگر یک فرد فقط با اتومبیلش رانندگی کند حتماً نیاز به نهادی دارد که اگر در راه ماند به کمکش برود. طبیعی است که همیشه با خرید بلیط هواپیما سفر نمی‌کنیم، پس در چنین شرایطی باید اطلاعاتی در مورد دریافت کمک داشته باشیم.

به نظر شما در چه مواقعی نیاز به امدادرسانی وجود دارد؟ مشکلات مختلفی ممکن است باعث این نیاز به کمک بشوند. مثلاً ساده‌ترین مشکل، پنچر شدن ماشین است که فقط نیاز به پنچرگیری دارد. همچنین از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مشکلات هم تصادف در جاده است. حتی تمام کردن بنزین و نرسیدن به پمپ بنزین بعدی نیز می‌تواند نیاز به امداد داشته باشد!

امداد جاده‌ ای شامل چه خدماتی است؟

امداد خودروها بر اساس نوع مدیریتشان می‌توانند خدمات متنوعی داشته باشند. مثلاً در صورت تمام شدن بنزین/گاز، سوخت‌رسانی یکی از خدمات آن‌هاست. اگر باتری ماشین از کار بیفتد، خدمات باتری به باتری انجام می‌دهند.

گاهی نیز نمی‌توانند خودرو را در محل تعمیر کنند. در نتیجه یدک کشی انجام می‌دهند که با بکسل کردن خودرو و یا راه‌های دیگر صورت می‌گیرد. این‌گونه با توجه به مشکل خودرو آن را به یک تعمیرگاه تخصصی و یا پارکینگ می‌برند. برخی خدمات به شرح زیر هستند:

• حمل خودرو تا یک تعمیرگاه مجاز مرکزی درون شهر
• حمل خودرو تا نزدیک‌ترین شهر برای تعمیر تخصصی
• ارائه باتری اصل با توجه به نوع خودرو یا باتری به باتری

اطلاعات ضروری امداد جاده ای | خودرو و درمان

برخی خدماتی که در محل انجام می‌شود نیز به شرح زیر هستند:

• آپاراتی سیار و پنچرگیری
• باتری به باتری سیار
• تعمیر خودرو و در صورت نیاز تعویض قطعات اصل
• تعویض لنت و دیسک و صفحه
• تعویض روغن
• خدمات برق خودرو
• تست فیوز

البته لازم به ذکر است که هزینه سوخت به عهده مسافر است. اگر با رزرو تور مسافرتی سفر کرده‌اید، در صورت خراب شدن اتوبوس، هزینه به عهده تور است. البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر از این موضوع اطمینان حاصل کنید و اطلاعات دقیق تور را بخوانید.

چرا وجود امداد جاده‌ ای ضروری است؟

حال که با خدمات امداد جاده‌ای آشنا شدیم می‌دانیم که امداد خودرو جاده‌ای یکی از ضروری‌ترین نیروهای امداد است. وظیفه امداد خودرو جاده‌ای است که اگر مشکلی برای مسافران در جاده پیش آمد و دسترسی به تعمیرگاه نداشت، حضور پیدا کنند. امداد خودرو جاده‌ای در مواقعی که به یک منطقه اعزام می‌شوند، در سریع‌ترین زمان ممکن خودشان را می‌رسانند. آن‌ها بدون اینکه کمبودی در ابزار اصلی داشته باشند می‌توانند امداد لازم را به مسافران برسانند.

اطلاعات ضروری امداد جاده ای | خودرو و درمان


اطلاعات تماس امداد جاده‌ ای

اطلاعات تماس امداد جاده‌ای از روش‌های مختلفی قابل دسترسی است. مثلاً می‌توانید شماره امداد جاده‌ای را از ۱۱۸ بخواهید. همچنین می‌توانید از طریق گوگل، کلمه امداد جاده‌ای را جستجو کنید و شماره‌های مربوطه را پیدا کنید. اما ما راهی ساده‌تر داریم! تمام شماره‌هایی را که ممکن است لازم داشته باشید در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم تا بتوانید به سادگی دسترسی داشته باشید. اگر با تور لحظه آخری سفر می‌کنید و زمان به خاطر سپردن این شماره‌ها را ندارید، می‌توانید یک اسکرین شات از آن‌ها بگیرید و در گالری خود داشته باشید.

امداد خودرو کاسپین: ۱۶۹۳
امداد خودرو ایران‌خودرو: ۹۶۴۴۰
امداد خودرو سایپا: ۹۶۵۵۰
امداد خودرو کانون جهانگردی و گردشگری: ۹۶۲۹
امداد خودرو رنو: ۷۳۴۵۴۵
امداد خودرو ام وی ام: ۶۴۰۲۶
امداد خودرو کیا: ۴۸۶۴۴۴۴۴(۰۲۱)
امداد خودرو هیوندای: ۸۸۸۶۲۲۰۸۵(۰۲۱)

در نظر داشته باشید که امداد خودرو جاده‌ای باید در تمام نقاط جاده حاضر باشد تا اگر با آن‌ها تماس گرفتید خودشان را در اسرع وقت به محل موردنظر برسانند. اطمینان حاصل کنید که به هنگام بروز مشکل برای خودرویتان حتماً با یک امداد خودرو مطمئن تماس بگیرید. تماس با شماره امداد نامعتبر عواقب خوبی در پی ندارد. برخی از این پیامدها به شرح زیر هستند:

• رعایت نکردن اصول استاندارد حمل خودرو و آسیب رساندن به خودرو در هنگام حمل و نقل.
• دریافت هزینه‌های گزاف و غیرمتعارف.
• تعویض قطعات با قطعات تقلبی و غیر اصل تحت عنوان اصل.
• بردن خودرو به تعمیرگاه‌های غیرمجاز فقط برای دریافت پورسانت.

در صورت بروز مشکلات حیاتی با هلال‌احمر تماس بگیرید

در مسیر جاده ممکن است مشکلات زیادی برای سرنشینان پیش بیاید. از تصادف گرفته تا بیماری ناگهانی. در چنین شرایطی باید با شماره ۱۱۲ تماس بگیرید. شماره تلفن ۱۱۲ در ایران تحت عنوان شماره ملی امداد و نجات هلال‌احمر شناخته‌ شده است. ۱۱۲ یکی از شماره‌های تماس اورژانسی است و در کنار سایر شماره‌های اورژانسی (پلیس ۱۱۰، اورژانس پزشکی ۱۱۵ و آتش‌نشانی ۱۲۵) قرار دارد. این شماره به صورت رایگان در دسترس مردم قرار دارد و با تمام خطوط تلفن ثابت و یا همراه می‌توانید با آن تماس بگیرید.

اطلاعات ضروری امداد جاده ای | خودرو و درمان

شهروندان در شرایط اضطراری می‌توانند برای درخواست کمک و یا خدمات تخصصی و امدادی جمعیت هلال‌احمر با شماره ۱۱۲، در تمام ساعات شبانه‌روز و در هر ۷ روز هفته تماس بگیرند. اگر برای سفر نوروزی خود رزرو هتل انجام داده‌اید و راهی جاده شده و ناگهان دچار حمله آسم شوید، می‌توانید روی هلال‌احمر حساب باز کنید. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در شرایط اضطراری به آن توجه کنید، رعایت این نکته است که در کوتاه‌ترین زمان با شماره ۱۱۲ و یا هر شماره دیگری که می‌شناسید تماس بگیرید. این‌گونه در کم‌ترین زمان ممکن و بدون تأخیر به افراد حادثه‌دیده کمک و امدادرسانی می‌شود.

وضعیت اورژانسی هر موقعیتی است که در آن زندگی و حیات فرد تهدید می‌شود و به کمک فوری آتش‌نشانی، اورژانس و امداد و نجات نیاز پیدا می‌کند. اگر خودتان در شرایط اورژانسی هستید و یا دلایلی دارید که شخص دیگری در شرایط اورژانسی قرار دارد، با ۱۱۲ تماس بگیرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار