gardeshban.ir

قلعه کاظم‌ داشی (Qaleh Kazim Dashi) به معنای «سنگ کاظم» صخره‌ای جزیره‌وار در دریاچه ارومیه کنار روستای گورچین قلعه است.
کد خبر: ۵۷۵۳۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی این استان قلعه کاظم داشی است.

قلعه کاظم‌ داشی (Qaleh Kazim Dashi) به معنای «سنگ کاظم» صخره‌ای جزیره‌وار در دریاچه ارومیه کنار روستای گورچین قلعه است. این جزیره در منطقه انزل در ۷۰ کیلومتری ارومیه در روستای گورچین قلعه واقع است. این قلعه از دور شبیه جزیره‌ای سنگی دیده می‌شود. قدیم‌ها که دریاچه پر آب بود، قلعه کاظم‌داشی به صورت شبه‌جزیره‌ای در دریاچه ارومیه قرار داشت، اما امروز بیشتر آن در خشکی قرار گرفته است. این قلعه در زمان‌های مختلف پناهگاه ساکنان هفت روستای اطراف بوده است.

قلعه کاظم خان داشی به نام قیرخلار «به معنی ۴۰ نفر» نیز معروف بوده‌ است. به روایت کهن سالان روستا در زمان‌های قدیم عده‌ای (گویا ۴۰ نفر) از دست حاکم ظالم منطقه فرار کرده و مدتی در این محل پناه گرفته‌اند و به همین مناسبت تا قبل از جنگ جهانی اول و حضور کاظم خان در این محل، قلعه به اسم قیرخلار معروف بوده‌ است. این کوه زیبا به «قالا باشی» یا «قالا داشی» نیز معروف است.

خبرگزاری تسنیم - عکس از: Mojtaba Esmaeil Zad


تاریخچه

در قرون گذشته نیز که نیروهای روس و انگلیس از نقاط مختلف به مرزهای این سرزمین هجوم اوردند افراد بسیاری از نیروهای محلی در برابر این یورش قد علم کردند. یکی از این مبارزین فردی به نام کاظم خان بود که در برابر پیش روی نیروهای روس ایستادگی می کرد. وی در جریان مبارزات خود در این صخره پناه گرفت و مردمان هفت روستای مجاور را نیز پناه داد تا از غارت و یورش روس ها در امان بمانند. وی تا هنگام خروج روس ها در همین صخره پناه گرفت و همین دلیل سبب شد تا این صخره در بین مردم به قلعه کاظم داشی شهره شود.

این قلعه در دلش داستان‌ها و اتفاق‌های تاریخی زیادی را جا داده است. روایت است که هلاکوخان مغول اموال قیمتی‌اش را در این قلعه پنهان کرده بود. در زمان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم هم از این قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است. کاظم خان فردی بسیار جسور و بی‌باک و بسیار باهوش و فراست بود و خود تمامی امور نظامی و سیاسی و اقتصادی آن زمان مردم پناهنده در جزیره را سامان می‌داده‌ است.

قلعه کاظم داشی ارومیه | خبرگزاری تسنیم - عکس از: Mojtaba Esmaeil Zad

مشخصات و بناهای قلعه

این قلعه دارای ارتفاع 35 متری است و تنها از طریق مسیری 500 متری با عرض 60 متر می توان به ارتفاعات صخره ای آن دسترسی پیدا کرد. عرض این مسیر در قسمت های فوقانی اش کاهش می یابد و در ارتفاعات صخره ها به 6 متر هم می رسد. هر ساله در ماه مه سراسر این منطقه با گل های خشخاش پر می شوند، گل هایی که جذابیت خاصی به آن می بخشند و تصویری جذاب را خلق می کنند.

در این قلعه به دستور کاظم خان ساختمان دو طبقه‌ای نیز بنا شده بود که زمانی مورد استفاده خود و خانواده اش بوده‌ است. در حال حاضر به جز نشانه‌هایی از این بناها، چیری از آنها باقی نمانده‌ است. کاظم خان در این قلعه آهنگری، ریخته‌گری و قایق‌سازی دایر کرده بود و در ضمن به ساختن توپ سرپر و باروت و فشنگ و غیره نیز می‌پرداخت. او در ساخت انواع بمب دستی نیز تبحر داشت ولی خود عاقبت به وسیله یکی از بمب‌های دست‌ساز خود کشته شد.

در بالاترین نقطه این کوه سنگی، یک چاه در دل سنگ خارا کنده شده‌ است که برای ذخیره آب برف و باران از آن استفاده می‌شده‌ است و ظاهرا زمانی خشکی به عنوان زندان نیز کاربرد داشته‌ است. نکته جالب و شگفت اینکه خود جزیره کاظم داشی به شکل یک کلاه نظامی است.

خبرگزاری تسنیم - عکس از: Mojtaba Esmaeil Zad


بهترین زمان بازدید

پیشنهاد ما این است که در فصل بهار و تابستان به سراغ منطقه کاظم داشی آمده و از این مجموعه بازدید کنید. مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در فصول سرد سال دمای هوای ارومیه کاهش چشمگیری پیدا می کند و همین مسئله می تواند شما را با مشکلات مختلفی مواجه کند، در همین راستا پیشنهاد ما این است که فصول گرمتر سال را به منظور بازدید از این منطقه انتخاب کنید.

چطور به قلعه کاظم داشی برویم ؟

قلعه کاظم داشی در فاصله حدود ۷5 کیلومتری ارومیه قرار دارد که برای دسترسی به آن، باید در مسیر ارومیه به سمت سلماس پیش برانید و پس از حدود ۳۰ کیلومتر، در سه‌راهی قوشچی، وارد مسیر فرعی قوشچی شوید. پس از عبور از شهر قوشچی و دهکده گردشگری باری، روستای قره باغ و گورچین قلعه را پشت سر بگذارید. قلعه کاظم داشی در فاصله ۱.۵ کیلومتری شرق روستای گورچین قلعه قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، ۱.۵ کیلومتری روستای گورچین قلعه

هزینه بازدید: رایگان


قلعه کاظم داشی ارومیه | خبرگزاری تسنیم - عکس از: Mojtaba Esmaeil Zad
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار