gardeshban.ir

شواهد علمی فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات یکی از راه‌های کاهش بروز بیماری‌های قلبی است.
کد خبر: ۵۷۵۴۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :



باقالی ها معمولا زمان پخت و ارزش غذایی مشابهی دارند. علاوه بر این، اگرچه باقالی‌ به اندازه حبوبات و سبزیجات شناخته شده نیست،اما خواص آن‌ها را دارد و ماده‌ای بسیار سالم برای وعده‌های غذایی روزانه شماست. شما می‌توانید باقالی را با بیکن،سوسیس یا ژامبون مصرف کرده،از آن در سالاد استفاده کنید یا آن را بپزید.


خواص و فواید باقالی برای سلامتی

۱.حاوی مواد مغذی عالی هستند

باقالی‌ها با وجود اندازه کوچکی که دارند،اما دارای ترکیب غذایی قابل توجهی هستند.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که آن‌ها منبع کربوهیدرات،پروتئین و فیبر،ویتامین ث،تیامین (ب ۱)،نیاسین (ب ۳) و پتاسیم هستند

۲.می‌توانند به پیشگیری از کم خونی کمک کنند

یکی از مواد معدنی که در باقالی وجود دارد،آهن است که در تولید هموگلوبین به کار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید هموگلوبین وظیفه انتقال اکسیژن به تمام سلول های بدن را بر عهده دارد.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد سطح پایین آهن می‌تواند منجر به کم خونی شود که علائم آن ضعف،خستگی و تنگی نفس است.بنابراین با گنجاندن لوبیا در رژیم غذایی،تنوع غذاهای حاوی آهن افزایش می‌یابد و این مورد برای گیاهخواران بسیار مفید است.

۳.سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشند

شواهد علمی فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات یکی از راه‌های کاهش بروز بیماری‌های قلبی است.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که باقالی‌ها حاوی مواد مغذی هستند که برخی از عوامل خطر مانند کلسترول خون،قند خون،التهاب یا آسیب به رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشند.

۴.برای بارداری مفید هستند

به عنوان یک غذای حاوی فولات،باقالی می تواند بخشی منظم از رژیم غذایی زنان باردار باشد.متخصصان توصیه می‌کنند که در کنار یک رژیم غذایی غنی از فولات،از مکمل اسید فولیک ۴۰۰ میکروگرمی استفاده شود.این ماده مغذی به جلوگیری از نقص لوله عصبی که می تواند منجر به بیماری های جدی در نوزادان شود،مانند آنسفالی یا اسپینا بیفیدا کمک می کند.

۵.می‌توانند باعث کاهش وزن شوند

میزان کالری باقالی به دلیل جود آب و درصد کم چربی،پایین است.علاوه بر این،میزان پروتئین و فیبر آن در هر وعده در مقایسه با اکثریت قریب به اتفاق سبزیجات بالاست.بنابراین این ماده غذایی انتخاب خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کرده و رژیم‌های لاغری را دنبال کنند.شواهد علمی اخیر نشان داده است که مصرف فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا بهتر از رژیم‌های غذایی کم کالری پیروی کنید.

۶.برخی از مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که باقالی به لطف فیبر نامحلول خود،حجم مدفوع را افزایش می دهد و عبور آنها را در امتداد روده و تسهیل می کند.همچنین وجود آن در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به هموروئید و دیورتیکول را کاهش دهد.

موارد منع مصرف باقالی

همانطور که ذکر شد،مصرف باقالی خواص بسیار مثبتی برای سلامتی دارد.با این حال،مهم است که در نظر داشته باشید آنها گاهی اوقات می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.واضح ترین مورد فاویسم است که یک ناهنجاری ژنتیکی ناشی از کمبود آنزیم گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD)می‌باشد.این بیماری با شروع ناگهانی دوره‌های کم‌خونی شدید،مصرف دارو‌ها و برخی مواد غذایی مانند باقالی آغاز می‌شود.علائم آن ادرار تیره،رنگ پریدگی،رنگ زرد در چشم و درد شکم است.در بسیاری از افراد مصرف باقالی می‌تواند منجر به برخی مشکلات گوارشی مانند گاز در روده و نفخ شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار