gardeshban.ir

گزارش/
در حالی که به دلیل تقاضای زیاد، کمبود ظرفیت ناوگان هوایی و زمین‌‌گیری 195 فروند هواپیما، تقریبا همه صندلی‌های پروازهای نوروزی در مسیرهای پرتقاضا فروخته شده است، رئیس سازمان هواپیمایی دیروز اعلام کرد که «فروش اجباری بلیت پرواز در 7 مسیر داخلی پرتقاضا ممنوع شد».‌
کد خبر: ۵۷۵۵۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
اعلام «ممنوعیت فروش بسته پروازی» وقتی که بلیت پروازهای نوروز‌ فروخته شده است‌/ بخش اعظم صندلی‌های پروازهای نوروزی فروخته شد


شرکت‌های هواپیمایی 2 برنامه پروازی 6 ماهه دارند که از قبل به سازمان هواپیمایی عرضه و مجوز پروازها را دریافت می‌کنند؛ در این راستا برای مقطع زمانی نوروز، تهیه بلیت پرواز‌ از همان بهمن‌ماه و حتی قبل از آن هم امکان‌پذیر است.

امسال با توجه به افزایش تقاضای حمل و نقل هوایی، محدودیت‌های ظرفیتی ناوگان هوایی به دلیل زمین‌گیری بیش از 195 فروند هواپیما از 330 فروند و سر خط بودن حدود 130 فروند هواپیما عملیاتی، در تأمین صندلی پروازهای نوروزی محدودیت‌هایی ایجاد شد و بسیاری از تقاضاها پاسخ داده نشد.

بررسی‌ها حاکی است در حال حاضر بخش اعظم صندلی‌های پروازهای نوروزی فروخته شده است و ظرفیت چندانی باقی نمانده است.

یکی از مشکلاتی که متقاضیان خرید بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی با آن مواجه بودند، در کنار محدودیت ظرفیت، فروش بلیت به همراه پکیج (نظیر ترانسفر و تأمین هتل و غیره) از سوی چارترکننده‌ها و آژانس‌ها بود.

درواقع در نبود ظرفیت، چارترکننده‌هایی که صندلی‌های پروازی ایرلاین را از مدت‌ها قبل پیش‌خرید کرده بودند، برای ایام نوروز به همراه پکیج ارائه می‌کردند در حالی که بخشی از مسافران فقط متقاضی بلیت بودند اما به اجبار باید هزینه بیشتری می‌پرداختند.

به هر حال با همه این مشکلات برای مسافران، ظرفیت پروازهای نوروزی عرضه و تقریبا در اغلب مسیرهای پرتقاضا تکمیل شده است.

* فروش اجباری بلیت پرواز به مقصد ۷ شهر ممنوع شد

این در حالی است که روز گذشته 21 اسفند و در ایامی که تقریبا ظرفیت صندلی پروازهای نوروزی خصوصا در مسیرهای پرتقاضا تکمیل شده است،‌ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت فروش بسته پروازی از مبداء تهران به مقاصد پرتقاضای مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، کرمان، اهواز و تبریز خبر داده است.

به گفته محمد محمد‌ی‌بخش، این مقاصد حدود 80 درصد پروازها را به خود اختصاص می‌دهند و ایرلاین‌ها موظفند در این مسیرها پروازهای خود را روی سامانه قرار داده و بدون بسته به فروش برسانند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این را هم گفته است که در خصوص بحث گرانفروشی و فروش اجباری بسته سفر و همچنین فعالیت بعضی از سایت ها و دفاتر فروش غیر مجاز با هماهنگی ضابط قضایی، معاون دادستان، سازمان تعزیرات، گشت های نظارتی آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

به گفته وی ‌علاوه بر اقدامات قضایی، محدودیت در مسیرهای پُرتقاضا و خارجی برای ایرلاین ها و آژانس از جمله اقدامات سلبی و امتیازاتی سازمان هواپیمایی کشوری داریم، در صورت تکرار تخلف تا مرز تعلیق و رفع امتیاز شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی پیش خواهیم رفت.

‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل برابر نبودن عرضه و تقاضا در این بخش، گفته است که ‌از مردم می‌خواهیم بلیت را از مراکز رسمی، مجاز و همچنین ایرلاین‌ها خریداری کنند. چنانچه فردی از سایت‌های مجاز، ایرلاین‌ها و دفاتر فروش، بلیتی خارج از این چارچوب خریداری و مبلغ اضافه پرداخت کند با حکم قضایی با مراکز مذکور برخورد خواهیم کرد.

*‌ اتخاذ تصمیمات مدیریتی پس از بروز مشکلات برای مسافران هوایی

بنابراین گزارش، بهتر بود اینچنین تصمیماتی پیش از آغاز عرضه‌ بلیت سفرهای نوروزی اتخاذ می‌شد تا مردم با مشکلات کمتری در تهیه بلیت پروازها مواجه باشند، طبق قاعده وقتی ستاد سفرهای نوروزی از ‌دی‌‌‌ماه تشکیل می‌شود انتظار است با احصای مشکلات مسافران، نسبت به اتخاذ تصمیمات صحیح پیش از عرضه بلیت سفرها، اقدام شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار