gardeshban.ir

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خبر داد/
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از تلاش ایران برای مقابله با ایران‌هراسی در روسیه خبر داد و درباره مدارک و هزینه‌های ترددهای برون‌مرزی با خودروی شخصی، امداد خودرو در تعطیلات نوروز و برگزاری رالی‌های خانوادگی توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۵۷۵۵۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
مقابله با ایران‌هراسی در روسیه/ اعلام هزینه‌ها و مدارک ترددهای برون‌مرزی

محمدحسین صوفی در نشست خبری که دوشنبه ۲۲ اسفندماه در آستانه آغاز سفرهای نوروزی برگزار شد، با این یادآوری که کانون با سابقه ۹۰ سال برای تسهیل سفرها به ویژه جاده‌ای فعالیت دارد، دیگر ماموریت‌های این کانون را که شاملِ صدور اسناد و مدارک بین‌المللی، از جمله گواهینامه و پلاک بین‌المللی، کارنه و پلاک تاریخی است، یادآور شد و گفت: سرعت صدور گواهینامه بین‌المللی و کارت در سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۵ دقیقه رسیده است که در کنار آن امکان صدور آنلاین نیز ایجاد شده است.

به گفته او، صدور و توزیع کارنه و گواهینامه بین‌المللی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از صدور برچسب دیجیتال از سال ۱۴۰۲ برای رهگیری پلاک و گواهینامه در سراسر دنیا خبر داد.

به گفته او، برای تردد خودروهای شخصی از مرزه‌های زمینی به گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین المللی و کارنه نیاز است که به تفکیک و به ترتیب هزینه گواهینامه بین‌المللی ۲۳۵ هزار تومان، پلاک ترانزیت ۸۰۰ هزار تومان و دفترچه مالکیت ۲۶۰ هزار تومان است که مجموعا هزینه دریافت اسناد بین‌المللی برای سفر برون‌مرزی یک میلیون و ۳۲۵ هزار تومان می‌شود.

صوفی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مشکلات تردد خودروهای شخصی از برخی مرزهای زمینی، به‌ویژه مرز ترکمنستان و برخی مرزهای غربی، اظهار کرد:‌ اساسا هیچ‌یک از مرزهایی که باز هستند، مشکلی برای ورود و خروج اتومبیل‌های شخصی ندارند. تسهیل تردد در تمام مرزها اتفاق افتاده است و احتیاج به گمرکی ندارند و با کارنه می‌توانند وارد ایران شوند.

او درباره دشواری تردد از مرز ترکمنستان، گفت: مذاکرات اولیه با سفارت ترکمنستان صورت گرفته است و درحال حاضر تردد خودروهای ترانزیت انجام می‌شود، سفارت ترکمنستان قول داده است تردد خودروهای شخصی در اوایل سال آینده امکان‌پذیر شود.

صوفی همچنین، برگزاری رالی و تورهای کمپر را در مسؤولیت این کانون برشمرد و از ۲۰ درصد رشد برگزاری رالی‌ گردشگری و خانوادگی خبر داد و اجرای رالی بانوان را یکی از برنامه‌های شاخص سال ۱۴۰۱ دانست.

او در ادامه گفت: برای ساماندهی کمپرها و تردد آن‌ها هماهنگی‌های صورت گرفته و بر همین اساس خودروسازان به ساخت بیشتر کمپرها روی آورده‌اند و تولید و تجهیز کاروان و کمپر رشد داشته است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره رفع مشکلات مربوط به کمپرها، اظهار کرد: درحال حاضر حدود ۲۲۰۰ کمپر در کشور وجود دارد که حدود ۷۵۰ کمپر عضو این کانون هستند. در گذشته کمپرها برای تردد در جاده مشکل داشتند، اما حالا مجوز تردد آن‌ها را کانون صادر می‌کند و این مشکل حل شده است. همچنین اقدامی برای کاهش بیمه آن‌ها صورت گرفته است که به عنوان اتومبیل شخصی تلقی شوند و به جای پرداخت بیمه خودروی تجاری، بیمه خودروی شخصی بپردازند.  

کلیت تردد کمپرها حل شده ولی ممکن است رفتار سلیقه‌ای باشد، به هر حال کاری بوده که ۱۰۰ سال انجام نشده یکباره انجام شده است.

ساماندهی سافاری‌ها، راه‌اندازی باشگاه سفیرانِ ایمنی جاده‌ها، همکاری با پلیس برای تردد موتورسیکلت‌های سنگین در جاده‌ها و برگزاری انواع نمایشگاه‌های خودروهای تاریخی و امداد آفرودها از دیگر فعالیت‌های این کانون است که صوفی به آن‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین از برگزاری سه رالی بین‌المللی با عنوان «پرسپولیس تا آکروپولیس»، «پیام‌آوران نوروزی از ایران تا ترکمنستان و تاجیکستان» و «کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر» خبر داد و گفت: مجوز یک رالی که آغاز آن از تاجیکستان به سمت ایران خواهد بود نیز صادر شده است. این رالی به منظور بازدید از پیشرفت ها و توسعه ایران است.

او متذکر شد: این رالی‌ها رویکرد ورزشی ندارد و جنبه توریستی داشته و متأثر از قوانین مقررات فیا (فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی) است.

صوفی درباره خدمات امداد خودرو از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که انگیزه آن بیشتر خدمات‌رسانی به گردشگران بوده است، افزود: در سال جاری با ۱۴۰۰ خودرو به گردشگران و مسافران امدادرسانی شده است و اپلیکیشن هوشمندی در این باره تهیه شده و دستگاه‌های ردیاب در امداد خودروها نصب شده که در کمتر از ۵ دقیقه، اتومبیل امداد خودرو در اختیار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ادامه داد: براساس تصمیم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مسؤولیت برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری در خارج از کشور به کانون واگذار شد و نمایشگاه فیتور در اسپانیا نیز با همین رویکرد برگزار شد. از ۲۵ تا ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ نیز در مسکو، نمایشگاه گردشگری برگزار خواهد شد. حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

به گفته او، ایران در نمایشگاه گردشگری روسیه بیش از ۲۴۰ متر غرفه دارد که حدود ۱۳ آژانس گردشگری از ایران شرکت کرده‌اند و فعالیت‌هایی برای ایران‌دوستی و مقابله با ایران‌هراسی در روسیه برنامه‌ریزی شده است. همچنین فضایی به عنوان Showroom برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی ایران، ایجاد شده است. تلاش برای جذب توریست‌های روسیه و این حوزه است.

او با اشاره به رکود گردشگری از پرداخت یارانه از ۷۰ تا ۹۰ درصد به شرکت کنندگان نمایشگاه‌های اسپانیا خبر داد و بیان کرد: اراده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه رویه پرداخت یارانه برای شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری است.

صوفی درباره هشدار فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی به کشورها برای همکاری با روسیه، اظهار کرد: فیا، "توصیه" کرده است و درباره قطع ارتباط و حمایت و یا خلع مسؤولیت در این باره صحبتی نشده است و قطعا مشکلی برای ایران ندارد. خوشبختانه ایران یکی از عناصر تصمیم‌گیرنده در فیا است.

او همچنین درباره دلیل غیبت ایران در نمایشگاه گردشگری آلمان، اظهار کرد: حضور نداشتن ایران در این نمایشگاه بنا بر سیاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره ایجاد کمپینگ‌ها که جزو ماموریت‌های آن است، گفت: در حد ایده طرح‌هایی مطرح شده است که به همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها نیاز است تا در ۳۰ کیلومتری شهرها کمپ‌سایتی ایجاد شود.

 صوفی درباره وضعیت خودروی تاریخی در کشور، اظهار کرد: تا کنون ۳۷۰۰ خودرو برای دریافت پلاک تاریخی ثبت‌نام کرده‌اند. براساس مصوبه دولت سازوکاری ایجاد شده و کارگروه صیانت از اتومبیل‌های کلاسیک با عضویت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت ورزش، وزارت صمت و سازمان محیط زیست و پلیس، تشکیل شده که تا کنون ۸۵۲ اتومبیل را کارشناسی کرده‌اند، روند کارشناسی سخت است و برای ۳۷۶ پلاک تاریخی صادر شده است و این روند در سال ۱۴۰۲ شتاب می‌گیرد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹ که برای دریافت شکایت‌ها و ارایه اطلاعات مسیرها، اقامتگاه‌ها و سایر تأسیسات و خدمات گردشگری است، تقویت و به‌روز رسانی شده است. این سامانه در نوروز ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ هزار تماس دریافت کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار