gardeshban.ir

کاخ دیوکلتیان (Diocletian’s Palace) یا قصر دیوکلسین، توسط امپراتور رومی، دیوکلتیان (معروف به دقیانوس) در شهر توریستی و زیبای اسپلیت در کرواسی ساخته شد.
کد خبر: ۵۷۵۵۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. 

شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.

کاخ دیوکلتیان (Diocletian’s Palace) یا قصر دیوکلسین، توسط امپراتور رومی، دیوکلتیان (معروف به دقیانوس) در شهر توریستی و زیبای اسپلیت در کرواسی ساخته شد. این کاخ به گونه‌ای قرار گرفته تا بتواند بر گستره دریای آدریاتیک سیطره داشته باشد. این کاخ با نقشه مربعی‌اش بیشتر شبیه یک قلعه است و در واقع پادگان شخصی امپراتور بوده است.

کاخ دیوکلتیان


این کاخ که قدمت آن به قرن چهارم میلادی می‌رسد، نمونه‌ای زیبا از معماری رومی در جهان به شمار می‌رود که در یک پلان مستطیل شکل ساخته شده است و چهار برج بزرگ در هر گوشه آن و چهار برج کوچک درون هر ضلعش، قرار دارد.

دیوارهای ضخیم به ارتفاع 28 متر و برج‌هایي كه در هر گوشه نقش حفاظتی از كاخ را بر عهده داشتند، بر امنیت این بنا افزوده بودند و جزو شاخصی از شهر اسپلیت به حساب می آیند.



این كاخ سه ورودی دروازه طلایی، نقره‌اي و آهنی داشت كه هر كدام كاركرد مشخصی داشتند. با وجود آنکه بیش از 50 اتاق در این کاخ وجود دارد اما هنوز همه آنها حفاری و کاوش نشده اند.

قصر دیوکلتیان دارای چهار دروازه بنایی است که دسترسی به سه‌ تا از آنها از طریق زمین امکان‌پذیر است و یکی مستقیما به آب دریا باز می‌شود. در‌ میان این دیوارها همچنین می‌توانید حیاط قوس‌دار باشکوهی را ببینید که کلیسای جامع سنت دومینوس را با آن برج ناقوس زیبایش در خود جای داده است.

کاخ دیوکلتیان


این کاخ ترکیبی از یک ویلای لوکس (خانه تابستانی) و یک اردوگاه نظامی است که چهار بخش مختلف دارد و دو خیابان از آن عبور می‌کند، و درواقع بیشتر کارکرد یک قلعه نظامی را داشته است تا یک کاخ.

قسمت شمالی قصر محل استقرار ارتش سلطنتی، خدمتکاران و انبار بود و در قسمت جنوبی آن امپراتور اقامت می‌کرد و مراسم مذهبی و دولتی برگزار می‌شد.




در طول قرن‌ها تغییراتی در فضای داخلی کاخ دیوکلتیان رخ داد اما نمای بیرونی آن ظاهر اولیه خود را حفظ کرده است. امروزه بقایای این کاخ را در شهر اسپلیت مشاهده خواهید کرد.

با تماشای قسمت‌های مختلف این بنا پا به روم باستان خواهید گذاشت و با فرهنگ و معماری رومیان بیشتر آشنا می‌شوید. در حال حاضر بقایای این کاخ بخشی از هسته تاریخی اسپلیت است که در سال ۱۹۷۹ توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار