gardeshban.ir

گزارش/
شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی امسال هم با افزایش حداکثری بلیت های هواپیمایی گوش مسافران نوروزی را که دو هفته فرصت گردش دارند، می بُرند تا بتوانند جبران روزهای کم رونق‌شان را کنند.
کد خبر: ۵۷۵۶۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
از اتمام حجت تعزیراتی‌ها تا گوش بُری شرکت‌های هوایی و مسافرتی


تعطیلات نوروزی امسال ۱۴ روز است البته برخی از افراد از روز ۲۵ اسفند ماه به تعطیلات نوروزی می‌روند که در آن صورت طولانی‌ترین ایام سال یعنی ۱۸ روز را به ایام عید اختصاص می‌دهند.

خیلی از افراد از این فرصت برای سفر استفاده می‌کنند سفرهایی که معمولاً از سه روز بیشتر است و متقاضیان آن در روزهای اول تعطیلات بیشتر از هر زمان دیگری است. به دلیل همین تقاضای بالا، شرکت‌های فروش خدمات سفر و شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها، نرخ خدمات و بلیت‌های خود را افزایش می‌دهند.

گاهی هم افزایش نرخ از روال طبیعی و حد معمول خود بالاتر می‌رود و مسافر یا مجبور به پرداخت می‌شود یا قید سفر را می‌زند. از این نوع تخلفات برای فروش بلیت خارج از نرخ مصوب در روزهای پر تقاضا کم نیست.

گاهی هم افزایش نرخ از روال طبیعی و حد معمول خود بالاتر می‌رود و مسافر یا مجبور به پرداخت می‌شود یا قید سفر را می‌زند

اما مقصر کیست؟ شرکت‌های مسافرتی، ایرلاین‌ها و یا سایت‌های فروش بلیت؟ هر کدام چطور تخلف می‌کنند؟

ایرلاین‌ها در بیشتر مواقع بلیت‌های خود را به چارتر کننده می‌فروشند. فروش بلیت چارتری در مواقعی از سال ممنوع است و متولیان اعلام می‌کنند که از فروش این نوع بلیت‌ها ممانعت به عمل می‌آورند مانند ایام اربعین که معمولاً گفته می‌شود، پرواز چارتر ممنوع است. با این وجود خیلی از شرکت‌های مسافرتی آن را می‌فروشند.

آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی با در اختیار گرفتن بلیت‌های چارتر، آن را به مسافران گران‌تر می‌فروشند. چون آنها ایام عید و فروش بلیت با بالاترین نرخ را بهترین زمان برای جبران فروش‌های کم خود در طول سال می‌دانند.

این بلیت‌ها در سایت‌های فروش بلیت نیز قابل خرید است. اما به نرخ‌هایی که به نظر می‌رسد خارج از حد معمول است. به همین دلیل در روزهای اخیر سخنگوی سازمان هواپیمایی از مسدودسازی ۹ سایت بدون مجوز فروش بلیت هواپیما خبر داد. البته که این سایت‌ها پس از ۲ روز همچنان در حال فروش بلیت هستند.

در حال حاضر مراجعه به این سایت‌ها نشان می‌دهد که به عنوان مثال بلیت هوایی تهران به سمت مشهد برای روزهای اول عید در حدود ۳ میلیون و پانصد هزار تومان است. درحالی که در روزهای آخر عید نوروز این مبلغ به ۹۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. این نرخ برای مسیر تهران به کیش هم صدق کرده و نشان می‌دهد یا فاصله نرخ اصلی و نرخ پایین زیاد است یا اینکه چنین واسطه‌هایی، برای جبران مافات خود، سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد، بلیت‌ها را گران‌تر بفروشند.

از اتمام حجت تعزیراتی‌ها تا گوش بُری شرکت‌های هوایی و مسافرتی


اتفاق دیگر این است که مسافر مجبور می‌شود بلیت هواپیما را با هتل خریداری کند. این اتفاق بیشتر در همکاری با آژانس‌های مسافری رخ می‌دهد تا به این ترتیب هتلدار و آژانس مسافرتی نیز از محل فروش بلیت سود ببرند.

چنین اقدامی از سوی شرکت‌های مسافربری ریلی نیز رخ می‌دهد و مسافر مجبور است برای مثال بلیت قطار را با هتل‌های چهار ستاره به صورت بسته تور خریداری کند در غیر این صورت مجبور است پول هتل را بپردازد حتی اگر از آن استفاده نکند.

در این باره رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده که فروش بسته پروازی از مبدا تهران به مقاصد مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، کرمان، اهواز و تبریز که حدود ۸۰ درصد پروازها را به خود اختصاص می‌دهند ممنوعیت دارند.

شرکت‌های هواپیمایی موظفند در این مسیرها پروازهایشان را بر روی سامانه قرار داده و بدون بسته به فروش برسانند.

در این بخش از صحبت‌ها به این موضوع اشاره‌ای نشده که اساساً فروش اجباری بسته سفر توسط شرکت‌های هواپیمایی نباید انجام شود و تنها به برخی از مقاصد پرداخته شده است!

از اتمام حجت تعزیراتی‌ها تا گوش بُری شرکت‌های هوایی و مسافرتی


به تازگی نیز عباس فرزاد نیا معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی انقلاب ویژه فرودگاه‌ها گفته است که در بازرسی‌ها علت وقوع تخلف گران فروشی، ارائه بلیت توسط بعضی از ایرلاین‌ها به صورت مستقیم و همچنین باز گذاشتن سطح دسترسی آژانس‌ها به سامانه‌های شرکت‌های هواپیمایی است که باعث شده آژانس‌ها بتوانند نسبت به عرضه بلیت بالاتر از نرخ قانون به متقاضیان اقدام کنند.

در این میان وزارت میراث فرهنگی که ستاد هماهنگی خدمات سفر را نیز به عهده دارد و اتفاقاً سازمان هواپیمایی کشوری، تعزیرات و دفاتر مسافرتی نیز عضو آن هستند، درباره گرانی بلیت‌ها سکوت اختیار کرده است و به عنوان رئیس این ستاد هنوز پیشنهادی نداشته است.

اتمام حجت تعزیرات با متخلفان

با این حال تنها سازمانی که حجت را برای همگان تمام کرد، سازمان تعزیرات حکومتی بود. امروز احمد اصلانلو رئیس این سازمان در نشستی با مدیران شرکت‌های هواپیمایی گفت: هر شرکت هواپیمایی و چارتر و دلالی که مرتکب تخلف می‌شود را به ما معرفی کنید.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به‌صورت دستوری را نامناسب دانست و گفت: ضوابط قیمت‌گذاری باید به‌گونه‌ای باشد که خدمات باکیفیت بالا ارائه شود و در عین اینکه تولیدکننده سود ببرد، مصرف‌کننده هم ضرر نکند.

اصانلو از مأموریت سه رئیس شعبه مهم و ملی برای رسیدگی به تخلفات فروش بلیت هواپیما خبر داد و گفت: رؤسای شعب به سازمان هواپیمایی به‌صورت میدانی حضور پیدا می‌کنند و با سرعت و دقت به تخلفات هر شرکت و چارتر کننده یا دلالی که اخلال در بازار شب عید ایجاد می‌کند، رسیدگی می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار