gardeshban.ir

یک کارشناس گردشگری گفت: سرمایه‌گذاری برای آموزش به شهروندان و کارکنان در زمینه گردشگری و میزبانی در مشهد وجود دارد، اما متاسفانه بودجه‌ای که برای این مسئله تصویب می‌شود آنگونه که بایسته و شایسته است در حوزه گردشگری هزینه نمی‌شود.
کد خبر: ۵۷۶۰۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
آیا متولیان گردشگری نقش خود را در فرهنگ میزبانی به خوبی ایفا می‌کنند؟


محمد رحیمی‌خوش در خصوص نقش متولیان حوزه گردشگری در زمینه فرهنگ میزبانی، اظهار کرد: متولیان حوزه گردشگری مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهرداری‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، دانشگاه‌ها و به خصوص آستان قدس رضوی در مشهد است که در صنعت گردشگری تحت عنوان «سازو کارهای نهایی و سازمانی» از آن‌ها یاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه متولیان امر می‌توانند در دو بخش بسیار مهم سرمایه‌گذاری و سازوکار قانون‌گذاری و نظارت نقش‌آفرینی کنند، افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری برای آموزش به شهروندان و کارکنان در زمینه گردشگری و میزبانی در مشهد وجود دارد، اما متاسفانه بودجه‌ای که برای این مسئله تصویب می‌شود آنگونه که بایسته و شایسته است در حوزه گردشگری هزینه نمی‌شود. بنابراین متولیان امر باید برای اشاعه فرهنگ میزبانی تحت عنوان «میزبانی ایرانی و اسلامی» گام‌های موثری بردارند.

این استاد گردشگری و هتلداری با بیان اینکه بخش دوم شامل سازوکار قانون‌گذاری و نظارت در تاسیسات گردشگری می‌شود، ادامه داد: باید در میان شهروندان مجموعه‌های تاسیساتی را ایجاد کنند که این تاسیسات قوانین و مقرراتی را در زمینه برخورد با متخلفین در هر کدام از بخش‌ها به خود اختصاص داده که بتوانند قانون را برای متخلفان فروشنده، رستوران و حتی شهروندانی که تخلف کردند، اجرا کند و در واقع مدافع حقوق گردشگران باشند و در هنگام سفر به آن‌ها اطمینان خاطر دهند.

فرهنگ میزبانی با سازوکار اجرایی تحقق پیدا می‌کند

وی تصریح کرد: بنابراین برای اینکه به گردشگران اطمینان خاطر دهیم و آن فرهنگ میزبانی را رعایت کنیم باید سازوکار و رکن اجرایی وجود داشته باشد تا در زمان برخورد گردشگران با مشکل بتوانند مراجعاتی داشته باشند و ما نیز با آموزش‌هایی که دریافت کردیم مهمان را تکریم و مشکل او را کاملا و یا تا حدودی مرتفع کنیم.

رحیمی‌خوش تاکید کرد: ممکن است گفته شود که نیروی انتظامی می‌تواند مشکلاتی که برای گردشگران به وجود می‌آید را حل کند، اما باید مطرح کرد که این موضوع باعث وحشت و نگرانی گردشگران می‌شود و این دلهره را دارند که به جای اینکه مشکل‌شان برطرف شود، مورد اتهام قرار گیرند و به این علت ترجیح می‌دهند که مشکل خود را برای نیروی انتظامی مطرح نکنند و با سازوکار دیگری حل شود. بنابراین فردی که به طور مستقیم در واحد عملیاتی و نظارتی با مهمان وارد تعامل شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

وی عنوان کرد: معدود کشورهایی در مشهد سفارت دارند و اگر گردشگری بخواهد از طریق سفارت مشکل خود را برطرف کند باید حتما به تهران برود که عملا این اقدام غیر ممکن است و در نهایت فرد نمی‌تواند مشکل خود را در سفارت به سرانجام برساند. بنابراین اگر سازمان یا دستگاهی غیر از نیروی انتظامی به وجود آید که در هنگام مشکلات، گردشگران را حمایت کند در واقع رضایت آن‌ها را جلب کرده است.

این کارشناس گردشگری در خصوص سازوکار ارزیابی و نظرسنجی، خاطرنشان کرد: اینکه بخش‌های مختلف اجرایی به خصوص میراث فرهنگی و شهرداری مشهد پرسش‌نامه‌هایی را در اختیار گردشگران و مهمانان قرار می‌دهند تا به خدمات ارائه شده آن‌ها امتیاز دهند و سپس آمار و ارقامی را مطرح می‌کنند که کاملا اشتباه است. به عقیده من بر اساس مدارک موجود باید گفت که این ارگان‌ها هیچ‌گونه نظرسنجی مستدل، منسجم و مدونی را بیان نمی‌کنند.

ما میدان تبلیغات بین‌المللی را خالی کردیم

وی ادامه داد: زمانی که فرانسه قصد دارد سازو کار نظرسنجی از گردشگران و مهمانان برای ارائه خدمات خود دریافت کند، آماری را مطرح می‌کند که میزان رضایت گردشگران از خدمات گوناگون مهمان نوازی در شهر پاریس حدود ۶۸.۵ درصد بوده است اما شهرداری مشهد در سال ۱۳۹۸ در ایام عید آمار می‌دهد؛ طبق نظرسنجی که از مهمانان ورودی و خروجی مشهد گرفته شده ما ۹۸.۹ درصد رضایت گردشگران را از خدمات مهمان‌نوازی به همراه داشتیم؛ اگر این آمار درست است پس چرا ما در جذب گردشگر در ایران و خصوصا در مشهد درجا می‌زنیم.

رحیمی‌خوش گفت: با توجه به اینکه آمار کشور فرانسه را سازمان جهانی جهانگردی مطرح کرده با رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی افزایش گردشگران به این کشور مواجه هستیم و شهر مشهد که آمار رضایت‌مندی بالایی هم نسبت به فرانسه دارد دائما درجا می‌زند و شاهد افزایش گردشگران به این شهر هم نیستیم. 

وی اضافه کرد: در سال ۹۵-۹۴ شهر مشهد میزبان ۷ الی ۸ میلیون گردشگر خارجی بود که در زمان خود اوج پذیرش گردشگر را داشته است، اما چرا به یکباره این میزان افول پیدا کرده و تعداد گردشگران داخلی و خارجی تا ۱۵ میلیون نفر کاهش یافته است. اکنون گردشگران خارجی که به مشهد سفر می‌کنند بین ۳ تا ۴ میلیون نفر هستند و این مورد یک ضعف بسیار بزرگ برای این شهر به شمار می‌رود. بنابراین آماری که میراث فرهنگی و شهرداری مشهد از میزان رضایت‌مندی گردشگران ارائه می‌دهند در آزمون‌های علمی قرار نگرفته و کاملا نادرست است. 

این استاد گردشگری و هتلداری خاطرنشان کرد: متولیان گردشگری در زمینه تبلیغات بین‌المللی برای مشهد ضعیف عمل کردند و اگر هم تبلیغات بین‌المللی مشاهده می‌کنیم تنها در سایت‌هایی است که هیچ ارتباطی با مشهد و دست‌اندرکاران این حوزه ندارد، بلکه سایت‌های خبری مستقلی هستند که در کشورهای گوناگون فعالیت می‌کنند که عموما تبلیغات منفی نشر می‌دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار