gardeshban.ir

مسجد نظامیه ژوهانسبورگ را می‌توان از شاهکارهای معماری آفریقا عنوان کرد که نمادی از معنویت و اسلام در آفریقای جنوبی است.
کد خبر: ۵۷۶۲۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد نظامیه ژوهانسبورگ را می‌توان از شاهکارهای معماری آفریقا عنوان کرد که نمادی از معنویت و اسلام در آفریقای جنوبی است. گردشگران در کنار بازدید از جاهای دیدنی ژوهانسبورگ می‌توانند از این مسجد نیز بازدید کنند تا هم از خوش‌رویی کارکنان آن و هم بخش‌های مختلف و عظمت معماری مسجد لذت ببرند. 

مسجد نظامیه (Nizamiye Mosque) مسجدی است که در بخش میدراند شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی واقع شده است. اغلب گفته می‌شود که این مسجد بزرگ‌ترین مسجد در نیمکره جنوبی است که مساحت آن کمتر از دو سوم هکتار در یک زمین ۱۰ هکتاری است. 

نقشه‌های این مسجد در ابتدا در ترکیه طراحی شده بود، اما یک معمار آفریقایی این طرح را با استانداردهای ساختمانی آفریقای جنوبی تطبیق داد. ساخت و ساز در اکتبر ۲۰۰۹ آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. 

در ایام خاصی از سال مانند رمضان برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای روزه‌داران در نظر گرفته شده است و حتی افطاری نیز در این مسجد ارائه می‌شود. شما می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما خارجی به مقصد ژوهانسبورگ از طریق تورهای گردشگری سفر خوبی را به ژوهانسبورگ و همچنین بازدید هیجان‌انگیزی را از این مسجد داشته باشید.

مسجد نظامیه ژوهانسبورگ


چرا بازدید از مسجد نظامیه ژوهانسبورگ به شما پیشنهاد می‌شود؟

• شما با بازدید از این مسجد می‌توانید از یک مکان دینی و معنوی که دارای معماری زیبایی است، دیدن کنید.

• در این مسجد شما می‌توانید از یک مسجد بسیار بزرگ دیدن کنید که نمونه معماری آن فقط در ترکیه است.

• با بازدید از این مسجد می‌توانید حال و هوای مسلمانان ساکن در آفریقای جنوبی را از نزدیک مشاهده کنید.

تاریخچه مسجد نظامیه ژوهانسبورگ

بر فراز بلندی میدراند بزرگ‌ترین مسجد در نیمکره جنوبی واقع شده است. مسجدی که توسط یک نیکوکار ترک به نام «عمو علی» ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ تکمیل شد. طراحی این مسجد از یک مسجد قرن شانزدهمی در ادرنه ترکیه الگوبرداری شده است. در واقع ساخت مسجد در سال ۲۰۰۹ آغاز شده و ساخت آن سه سال طول کشیده است. افتتاح آن توسط جاکوب زوما رئیس جمهور وقت ژوهانسبورگ به انجام رسیده است. عمو علی فردی است اهل ترکیه که وقتی مشابه این مسجد را در ترکیه دید با خود عهد بست تا وقتی‌که به اندازه کافی ثروتمند شد مشابه آن را بسازد. بعد از مشورت با مرجع دینی خود تصمیم گرفت تا این مسجد را در آفریقای جنوبی بنا کند. معماری این بنا توسط سنان پاشا صورت گرفته است. نام این مسجد برگرفته از مدارس نظامیه بغداد است. کلینیک مسجد نظامیه نیز به درخواست نلسون ماندلا ساخته شده است.

معماری مسجد نظامیه ژوهانسبورگ

طراحی این مسجد در ابتدا در ترکیه انجام شده بود ولی بعدها با تغییراتی که انجام شد به معماری آفریقای جنوبی نزدیک شد. این مسجد علاوه بر داشتن یک موقعیت دینی و مذهبی به علت داشتن سالن‌های اجتماعات دارای موقعیت فرهنگی و اجتماعی نیز هست. این مسجد با ۲۱ گنبد کوچک، ستون‌های مرمری، سقف‌های نقاشی شده با دست و موزاییک‌های جذاب به یک قطعه معماری دیدنی تبدیل شده است. گنبد اصلی که توسط چهار مناره احاطه شده است، ۳۲ متر ارتفاع دارد. این مجموعه همچنین دارای مدرسه، درمانگاه، سوپرمارکت ترکی، نانوایی، آرایشگاه، کتاب‌فروشی، فروشگاه فرش و سرامیک و رستوران ترکی با غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه است. 

گنبد این مسجد به زیبایی و بسیار هنرمندانه رنگ‌آمیزی شده است. مدرسه دینی که در این مسجد وجود حدود ۸۵۰ دانش‌آموز را می‌تواند سالانه تربیت کند. سالن غذاخوری و کنفرانس این مجموعه نیز گنجایش حدود ۱۰۰۰ نفر را دارد. مکان احداث مسجد نیز بر جذابیت‌های آن افزوده است. این مسجد بر روی یک زمین بلند ساخته شده است که در هنگام غروب بر جذابیت آن افزوده شده است. علاوه بر بخش‌های گفته شده یک نمایشگاه بزرگ شامل آثار اسلامی در این مسجد همواره برقرار است. گنجایش ۶ هزار نفری مسجد برای نمازگزاران، می‌تواند جمعیت کثیری از مسلمانان را پذیرا باشد. در ضمن باید گفت که تمام لوازم موجود در مسجد از ترکیه آورده شده است.

مسجد نظامیه ژوهانسبورگ


زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از مسجد نظامیه ژوهانسبورگ

ورود به این مسجد نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارد و شما به راحتی می‌توانید وارد مسجد شوید و در عرض دو ساعت از قسمت‌های مختلف آن دیدن کنید. از ساعت ۴ صبح تا ۱۰ شب گردشگران و نمازگزاران می‌توانند به این مسجد بروند.

راه دسترسی به مسجد نظامیه ژوهانسبورگ

شما به راحتی می‌توانید از طریق ایستگاه متروی میدراند به این مسجد بروید.

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد نظامیه ژوهانسبورگ

موزه نظامی آفریقای جنوبی: ۲۱.۷ کیلومتر
تپه قانون اساسی: ۲۳.۹ کیلومتر
منطقه مابوننگ: ۲۶ کیلومتر
تئاتر مارکت: ۲۶.۵ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به مسجد نظامیه ژوهانسبورگ

هتل سرن پاسچر: ۳.۱ کیلومتر
هتل لالا ناسی: ۳.۲ کیلومتر
هتل اکوتل: ۳.۳ کیلومتر
هتل سیمباسان: ۳.۶ کیلومتر

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار