gardeshban.ir

گزارش/
با آغاز فصل بهار انگار طبیعت دوباره از نو متولد می شود و همه چیز رنگ تازه ای به خود می گیرد. رسیدن فصل بهار برای مردم ایران مصادف با عید نوروز است و به همین خاطر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۵۷۶۸۶
تاریخ انتشار : جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲-1402 January 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
شباهت جالب بهار چینی ها با جشن نوروز!


فرا رسیدن فصل بهار نشان از آغاز دوباره سرسبزی طبیعت است. با آغاز فصل بهار انگار طبیعت دوباره از نو متولد می شود و همه چیز رنگ تازه ای به خود می گیرد. رسیدن فصل بهار برای مردم ایران مصادف با عید نوروز است و به همین خاطر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما علاوه بر ایرانی ها، بسیاری از مردم کشورهای دیگر نیز فرا رسیدن بهار را جشن می گیرند. به خصوص کشورهای فارسی زبان و همسایه ایران. یکی دیگر از کشورهایی که مراسم خاص برای رسیدن بهار دارد، چین است! مراسم بهار چینی ها با عید نوروز و مراسم ما اندکی متفاوت است و در عین حال شباهت های بسیار جالبی نیز دارد. 

تاریخچه بهار چینی ها

شاید بهتر باشد در ابتدا با تاریخچه بهار چینی ها آشنا شویم و بفهمیم که چرا مردم چین این ایام از سال را جشن می گیرند. با توجه به گفته بسیاری از افراد تاریخچه بهار چینی ها به ۱۷ قرن قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در آن زمان روستایی به نام نیان در چین وجود داشته که محل زندگی تعدادی از مردم چین بوده است. پس از گذشت مدت زمانی یک دیو خبیث و پلید به این روستا راه پیدا می کند و شروع به بلعیدن بچه های روستا می کند. مردم روستای نیان از این اتفاق وحشت زده بودند و کاری از دست شان نیز بر نمی آمده است.

در نهایت در یکی از روزهای نزدیک به فصل بهار به طور اتفاقی مردم متوجه می شوند که دیو پلید از رنگ قرمز و همچنین صدای بلند می ترسد. آن ها با استفاده کردن از رنگ قرمز در همه جای روستا موفق به بیرون کردن دیو از آنجا شدند و از آن سال به بعد به آن روز خاص گو نیان گفتند. از آنجا که گو نیان نزدیک به رسیدن فصل بهار بوده است،‌ می توان گفت که باعث شکل گیری بهار چینی ها شده است.

زمان بهار مردم چین

 چینی ها در بهار بین روزهای ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه است. مردم چین به مدت یک ماه مشغول به برگذاری جشن و مراسم های مختلف هستند. یکی از نمادهای اصلی بهار چینی ها اژدهای قرمز رنگ است. معمولا در طول این یک ماه شاهد آن هستیم که یک اژدهای قرمز رنگ در محلی مشغول به انجام دادن رقص خاصی است و بسیاری از مردم را از این طریق سرگرم می کند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با مراسم های خاص عید چینی ها آشنا شویم.

مراسم عید چینی ها و شباهت های آن به نوروز

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم مراسم بهار چینی ها به نوروز ما شباهت های بسیار زیادی دارد. نوروز یکی از قدیمی ترین مراسم های ایرانی است و می توان گفت که یکی از جشن های باستانی مردم ایران به شمار می رود. از زمان های دور تا به الان بسیاری از رسم و رسوم های نوروز کمابیش هنوز هم اجرا می شود. به عنوان مثال یکی از رسم های مردم ایران برای نوروز خرید لباس های نو و پوشیدن آن است.

جالب است بدانید که یکی از اصلی ترین شباهت های بهار چینی ها به نوروز نیز همین خرید لباس نو و پوشیدن آن است. چینی ها نیز همانند ایرانی ها در روز اول فصل بهار با پوشیدن لباس های نو که معمولا رنگ های بسیار شادی نیز دارند به دیدار فامیل های خود می روند. یکی دیگر از شباهت های بهار چینی ها به نوروز ما غذاهای شب عید است! با ما همراه باشید تا ببینیم که چینی ها برای شام شب عید چه می خورند.

غذاهای چینی ها در شب عید

یکی دیگر از شباهت های بهار چینی ها با نوروز ما در غذاهای شب عید و اهمیتی است که مردم برای آن قائل می شوند. در هر دو فرهنگ اصلی ترین اهمیت غذای شب عید این است که باعث جمع شدن اعضای خانواده به دور یکدیگر می شود. جالب است بدانید که در چین هم یکی از غذاهای اصلی شب عید، ماهی است!‌ ماهی از منظر مردم ایران و چین نماد و سمبل ثروت و سلامت و تندرستی است. همچنین مردم اعتقاد دارند که خوردن ماهی در شب عید باعث خوش شانسی و برکت در ادامه سال می شود. یکی دیگر از غذاهای شب عید بهار چینی ها، ‌دامپلینگ نام دارد. دامپلینگ یکی از مهم ترین و معروف ترین غذاهای چین است. در واقع دامپلینگ خمیر نازکی است که درون آن گوشت و سبزیجات قرار داده می شود و به صورت بخارپز پخته می شود.

 جالب است بدانید که دامپلینگ در چین نماد پول است و در شب عید هرچه بیشتر دامپلینگ بخورید احتمالا پولدار تر خواهید شد! یکی دیگر از غذاهای شب عید بهار چینی ها، نوعی کیک به نام نونیانگائو است. این کیک خوشمزه و سنتی چینی متشکل از آرد برنج، شکر، خرما و برگ درخت سدر است. معمولا چینی ها این کیک را به صورت دایره های کوچکی درست می کنند که در کنار یکدیگر قرار دارند و نمادی از جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر هستند.

مراسم های خاص بهار چینی ها

مراسم های خاص بهار چینی ها یک وجه مشترک دارد و آن هم رنگ قرمز است!‌ اگر در فصل بهار و در ایام بهار چینی ها، به چین سفر کنید مشاهده خواهید کرد که بسیاری از تزیینات و وسایل استفاده شده مانند فانوس، به رنگ قرمز هستند. بر روی بسیاری از وسیله های تزیینی عید چینی ها کلمه ای به نام Fu به چشم می خورد که به معنای خوش شانسی است.

از دیگر مراسم های خاص عید چینی ها می توان به آتش بازی اشاره کرد. مردم چین در ایام بهار یا به آتش روشن کردن و یا استفاده از وسایل آتش بازی روی می آورند. مراسم آتش بازی و استفاده از فشفشه نمادی از بیرون کردن دیو و اهریمن است. یکی دیگر از مراسم های خاصی چینی ها در عید دادن پاکت هایی قرمز رنگ به یکدیگر است. این پاکت ها نمادی از شانس به حساب می آیند . مردم چین با گذاشت پول در آنها و هدیه دادن شان در واقع آرزوی شانس برای یکدیگر می کنند.

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم چینی ها درعید از نماد اژدها و عروسک های اژدها بسیار زیاد استفاده می شود. رقص اژدها یکی از مراسم های محبوب در بین مردم چین است و به خصوص در شهرهای بزرگی همچون شانگهای از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است.

جمع بندی درباره عید چینی ها

رسیدن فصل بهار مصادف با آغاز دوباره طبیعت و سرشار از حس تازگی است. بسیاری از مردم جهان از جمله ایرانی ها و چینی ها،‌ رسیدن فصل بهار را به شکل های مختلف جشن می گیرند. بهار چینی ها شباهت های زیادی به نوروز ما دارد. پوشیدن لباس نو و بازدید از اعضای فامیل و خوردن ماهی در شب عید از جمله این مراسم ها هستند. چینی ها در ایام بهار مراسم های خاص خودشان مانند آتش بازی یا رقص اژدها را نیز دارند که نشان از اهمیت بالای فصل بهار برای آن ها است.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار