gardeshban.ir

گزارش/
در طول یک سال و نیم گذشته بدون هیچ اعلام قانونی و رسمی، چندین مرتبه با گرانی نرخ بلیت‌ها روبه‌رو شدیم که با رسانه‌ای شدن موضوع و اقدام مسئولان مربوطه، قیمت‌ها به قبل بازمی‌گشت.
کد خبر: ۵۸۱۴۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
چرا بلیت هواپیما کم است؟ / ایرلاین ها دنبال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت


تیر ماه سال گذشته برخی از شرکت‌های هواپیمایی در اقدامی خودسرانه افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت را اعمال کردند و پس از شکایت‌های صورت گرفته از سوی مردم در آبان ماه شرکت‌های هواپیمایی مجبور به کاهش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما شدند و پس از جلسات متعدد مصوبه‌ای در جهت افزایش قیمت‌های صادر نشد.

به این ترتیب در طول یک سال و نیم گذشته بدون هیچ اعلام قانونی و رسمی، چندین مرتبه با گرانی نرخ بلیت‌ها روبه‌رو شدیم که با رسانه‌ای شدن موضوع و اقدام مسئولان مربوطه، قیمت‌ها به قبل بازمی‌گشت.

اما سرانجام اواخر سال گذشته با توجه به ممانعت از افزایش نرخ از ۱۴۰۰ به بعد، انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کرد که مقرر شد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود؛ با این توجیه و تاکید که صنعت هواپیمایی به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این صورت دچار مشکل جدی خواهد شد.

افزایش قیمت خودسرانه

با وجود آن که سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده است اما بنا به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت همزمان با ابلاغ ستاد تنظیم بازار افزایش قانونی پیدا می‌کند و هنوز مجوزی از سوی ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است. در حالی‌که برخی شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های خود را گران کرده‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت منوط به تصمیم ستاد تنظیم بازار است، برخورد جدی با متخلفان را اعلام و بر رسیدگی نسبت به شکایات مسافرانی که مبالغ بالاتر از حد مجاز پرداخت کرده‌اند تأکید می‌کند.

هرچند تخلفات بسیار بوده و برخی ایرلاین‌ها بنا بر دلایل مختلف مدت‌هاست که گران کردن قیمت‌ها را آغاز کرده‌اند؛ اما عده‌ای هم در انتظار هماهنگی دو سازمان هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار برای اعلام نرخ نهایی هستند.

درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما

مقصود اسعدی سامانی در خصوص پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما به مهر گفت: در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی تصویب شد اما ابلاغ نگردید و اگر در آن زمان افزایش بلیت صورت می‌گرفت دیگر پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی در کار نبود با توجه به اینکه دلار امروزه بالای ۵۰ هزار تومان است و این ضرری برای ناوگان هوایی است.

وی در ادامه افزود: اگر افزایش بلیت صورت نگیرد شرکت‌های هواپیمایی با ضرر رو به رو خواهند شد و شاید هم ورشکسته شوند.

دبیر انجمن هواپیمایی در خصوص اینکه اگر بلیت‌ها افزایش پیدا کند در تعداد سفرها تأثیر دارد یا خیر؟ گفت: افزایش بلیت نمی‌تواند تأثیری بر خرید بلیت داشته باشد و این امر حتی می‌تواند دست دلالان را از بازار بلیت فروشی کوتاه کند امیدوار هستیم که سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۰۰ درصدی موافقت کنند.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه پیک تابستان نزدیک است و اگر نرخ بلیت‌ها اعلام نشود شرکت‌های هواپیمایی زمین گیر خواهند شد و شاید شاهد کمبود بلیت در برخی از پروازها باشیم برای نجات شرکت‌های هواپیمایی افزایش ۱۰۰ درصدی می‌تواند کمک بزرگی باشد.

جمع آوری بازار سیاه بلیت فروشی با افزایش قیمت

جعفر یارزلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی در خصوص پیشنهاد ۱۰۰ درصدی انجمن هواپیمایی به مهر گفت: انجمن‌ها پیشنهاد داده است اما این پیشنهاد تا ده روز آینده نرخ جدید بلیت مشخص خواهد شد اما تا وقتی که سازمان ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را اعلام نکند هیچ شرکت هواپیمایی حق افزایش ندارد.

وی در ادامه در خصوص اینکه این افزایش شاید باعث کم شدن تقاضا در بخش هوایی شود گفت: در حال حاضر هم قشر خاصی سوار بر هواپیما می‌شوند و در آن زمان هم هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد و به نظر می‌رسد که استقبال کاهش نخواهد یافت.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در ادامه افزود: افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود تا گران فروشی صورت نگیرد و بازار سیاه بلیت فروشی در فرودگاه‌ها جمع گردد و قیمت واقعی بلیت‌ها در نظر گرفته شود با توجه به اینکه از ۱۴۰۰ هیچ افزایشی در نرخ بلیت هواپیما صورت نگرفته است و این افزایش قیمت هم به نفع مردم است و هم ایرلاین‌ها ولی باید بازهم بگویم که تا وقتی سازمان تنظیم بازار افزایش را تأیید و ابلاغ نکند هیچ شرکت هوایی حق افزایش نخواهد داشت.

تورم عمومی و افزایش نرخ کالاها و خدمات باعث شده تا پرواز برای ایرلاین‌ها گران تمام شود. ضمن آنکه گفته می‌شود در صورت افزایش نیافتن متناسب نرخ بلیت‌ها با تورم موجود چالش‌هایی همچون زمین‌گیر شدن بخشی از ناوگان هوایی، ورشکستگی ایرلاین‌ها، افت ضریب ایمنی، افزایش سوانح و در نهایت مهاجرت خلبانان و متخصصان پرواز را پیش رو خواهیم داشت. از طرفی رشد دستمزدها بهانه‌ای دیگر است که همواره از آن نام برده می‌شود. درصورتی‌که با رقم دستمزد تعیین‌شده امسال، این بهانه بدون توجیه می‌ماند.

با وجود طرح چنین مباحثی از سوی مسئولان و فعالان هوایی، همواره شرکت‌های هواپیمایی از مشکلاتی همچون کسر تعرفه عوارض شهرداری از بلیت پروازهای داخلی و خارجی گلایه‌مند بوده که با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ و حذف این عوارض، این گلایه ایرلاین‌ها هم بدون دلیل می‌ماند. ضمن آنکه ارز مبادله‌ای هم به شرکت‌های هواپیمایی، تخصیص داده می‌شود و بهانه افزایش قیمت ارز و تأثیر بر هزینه‌ها بدون توجیه است.



مهر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار