gardeshban.ir

گزارش/
قزاقستان بزرگ ترین کشور آسیای میانه شوروی سابق است و با کشورهای روسیه، چین، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد.
کد خبر: ۵۸۲۱۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
دانستنی های مهم درباره سفر به قزاقستان/ چطور به قزاقستان برویم؟


قزاقستان بزرگ ترین کشور آسیای میانه شوروی سابق است و با کشورهای روسیه، چین، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد. این کشور از نظر اندازه نهمین کشور بزرگ جهان و دوبرابر مجموع دیگر کشورهای آسیای میانه می باشد. راهنمای سفر به قزاقستان می تواند به خوبی شما را از سفر پیش رویتان آگاه کنید. قزاقستان انتخاب اول بیشتر مسافرانی است که قصد ماجراجویی در کشورهای آسیای میانه را دارند چون برای مسافران نترس و شجاع تفریحات زیادی دارد. 

درباره قزاقستان

قزاقستان به دلیل داشتن منابع طبیعی گاز و نفت ثروتمندترین کشور آسیای میانه است، از نظر مواد معدنی بسیار غنی است و در آن استخراج گاز، نفت، زغال سنگ صورت می گیرد به طوری که فلزات آهنی نقش مهمی را در اقتصاد ملی این کشور بازی می کند. این کشور یک کشور چند ملیتی است که در آن مردم بیش  از ۱۲۰ ملت مختلف زندگی می کنند. دین اصلی آن ها اسلام و مسحیت ارتدوکس است اما در جامعه آن ها آزادی مذهبی وجود دارد. در سال های اخیر مساجد و کلیساهای بسیاری در دست ساخت است و تعداد افراد مذهبی در حال افزایش است اما قزاقستان نسبت به دیگر کشورهای آسیای میانه افراد مذهبی کمتری دارد و به عنوان میراثی از اتحاد جماهیر شوروی بعضی از مردم آن اصلا دین و مذهبی ندارند.

قزاق های بومی که ترکیبی از ایلات و عشایر ترک و مغول بودند در قرن سیزدهم به این ناحیه آمدند، ناحیه ای که در اواسط قرن پانزدهم به عنوان کشوری مستقل شناخته شد. این کشور در نیمه دوم قرن نوزدهم توسط روسیه فتح شد و در سال ۱۹۳۶ به جمهوری شوروی تبدیل شد. در سال ۱۹۹۱ این کشور استقلال پیدا کرد و دولت آن به سرمایه گذاران خارجی اجازه داد تا سرمایه خود را به این کشور بیاورند. توسعه منابع گازی و نفتی به خصوص در غرب و شمال آن ثروت زیادی را برای این کشور آورد اگرچه این ثروت در دست افراد خاصی است.

شهرهای مهم قزاقستان

آلماتی: الماتی پرجمعیت ترین شهر قراقستان و پایتخت سابق جمهوری این کشور می باشد. تعاملات زیاد با جامعه بین المللی آلماتی را تبدیل به کلان شهر آسیای مرکزی کرد، شهری که با مغازه ها، هتل ها و رستوران های بسیار خود شهری متفاوت از سال های دهه ۱۹۹۰ شده است. این شهر از سال ۱۹۹۷ تا دسامبر ۱۹۹۸ پایتخت این کشور بوده است.

آستانه: آستانه مرکز فرهنگی و صنعتی مهم این کشور است. دومین شهر پرجمعیت آن و از دسامبر سال ۱۹۹۸ پایتخت این کشور شده است. این شهر جاذبه های زیادی برای بازدید دارد و به سرعت در حال پیشرفت و توسعه می باشد.

آق تاو: شهری با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر در کرانه شرقی دریای خزر قرار دارد و اسم آن به معنی کوه سفید است، شهری تازه تاسیس به حساب می اید و زیاد جاذبه های تاریخی ندارد.

تراز: یکی ار مهمترین مراکز توریستی قزاقستان است و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.




شهروندان کشورهای ازمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، هنگ کنگ، قرقیزستان، مولداوی، مغولستان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، اوکراین و صربستان برای ورود به این کشور نیازی به ویزا ندارند. از ۴ راه هواپیما، اتوبوس ، ماشین شخصی و قایق می توان به این کشور رسید:

هواپیما: در مارس ۲۰۰۴، ایر قزاقستان به فعالیت خود پایان داد و از آن زمان ایر آستانه حامل پرچم این کشور می باشد. این ایرلاین، پروازهایی به سمت آلماتی، آستانه، آق تاو، آتیراو، ابوظبی، اورال، قیزیل اوردا، مسکو، دهلی، پکن، استانبول، بانکوک، لندن، آمستردام، باکو، کوالالامپور، هانوفر، فرانکفورت، سئول، هنگ کنگ و شهر هو شی مین دارد. در سال ۲۰۱۱ ایر آستانه پروازهای خود را به سمت دبی متوقف کرد اما امروزه به سمت ابوظبی پرواز انجام می دهد. اتحاد ایرویز از ابوظبی به سمت آلماتی و آستانه پرواز دارد. با این حال، ایر آستانه دسترسی ایرلاین های خارجی به قزاقستان را محدود می کند. هواپیمایی لوفت هانزا به سمت آلماتی پرواز دارد و از آنجا می توان با اسکات ایرلاینز که یک ایرلاین داخلی قزاقستان است و به سمت بیشتر شهرهای این کشور پرواز دارد به مسیر دلخواه خود دسترسی پیدا کرد، این هواپیمایی در لیست ایرلاین هایی است که حضور آن ها در حریم هوایی اروپا ممنوع است. بریتیش ایرویز و کا ال ام چندین بار در هفته به سمت فرودگاه هیترو لندن و فرودگاه اسخیپول آمستردام پرواز دارند. چک ایرلاینز دو بار در هفته از  پراگ به سمت این کشور پرواز بدون توقف دارد. ترکیش ایرلاین به سمت استانبول پرواز دارد و دو بار در هفته هم پرواز از سئول به آلماتی انجام می شود.

قطار: قطارهای قزاقستان آهسته ولی راحت و تمیز هستند. مسیرهای معروف شامل آلماتی به مسکو (۷۷ ساعت)، آلماتی به نووسیبیرسک (۳۵ ساعت)، آلماتی به اورومچی چین (۳۴ ساعت)می باشد و قطارها ۳-۴ ساعت در مرز روسیه و ۶-۸ ساعت در مرز چین متوقف هستند.

ماشین شخصی: از مسیرهای مختلفی می توان به این کشور رسید اما برای عبور ازبازرسی های مرزی باید بیش از ۳۶ ساعت در صف ها و بدون هیچ کونه امکاناتی معطل ماند.

اتوبوس: اگر در سفر عجله نداشته باشید و ماندن در اتوبوس به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت مساله ای نداشته باشد از اورومچی چین تا آلماتی به آسانی با اتوبوس قابل دسترسی است.

قایق: قایق های مسافربری به طور منظم بین باکو و آق تاو در حرکت هستند.

زبان مردم قراستان: در این کشور به زبان روسی و قزاقی صحبت می شود. بیش از ۹۰ درصد مردم این کشور روسی حرف می زنند اما اگر کمی قزاقی بلد باشید بسیار عکس العمل های خوبی را از مردم محلی شاهد خواهید بود. معمولا افراد کمی در آن به انگلیسی حرف می زنند، اگر در شهرهای این کشور مسیر خود را گم کردید آدرس خود را برروی یک کاغذ بنویسید و سوار تاکسی شوید.

خرید: واحد پول رسمی این کشور تنگه (tenge)  است و یک دلار آمریکا معادل ۳۶۰.۷۵ تنگه می باشد. نرخ ارز توسط بانک دولتی کنترل می شود. قیمت ها مخصوصا در اجناس وارداتی همیشه در حال افزایش است.صنایع دستی این کشور بسیار زیبا و جذاب هستند و به راحتی حمل می شود.

غذا: اصلی ترین مواد غذایی که در این کشور استفاده می شود گوشت، برنج، سیب زمینی و پاستا است. غذای ملی این ناحیه بشبارماک است که از گوشت اسب، پاستا، سیب زمینی و پیاز درست شده و معمولا در مراسم خاص از آن استفاده می شود، گاهی برای تهیه آن از گوشت گاو یا بره هم استفاده می شود.





الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار