gardeshban.ir

گزارش/
ویزا یا روادید نوعی مجوز برای اقامت موقت افراد در یک کشور است. بسته به هدف مسافران از سفر، ویزا می تواند شرایط و محدودیت های متفاوتی داشته باشد.
کد خبر: ۵۸۳۲۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
انواع ویزا و هر آنچه که باید درباره آن بدانید


ویزا یا روادید نوعی مجوز برای اقامت موقت افراد در یک کشور است. بسته به هدف مسافران از سفر، ویزا می تواند شرایط و محدودیت های متفاوتی داشته باشد. در برخی از کشورها، مانند ترکیه، ایرانیان می توانند بدون ویزا برای مدتی حضور داشته باشند. اما به طور معمول و برای سفر به بیشتر کشورهای جهان، دریافت ویزا یکی از مهم ترین اقدامات پیش از سفر است. اما یکی از سوالاتی که برای مسافران به وجود می آید این است که ویزا چند نوع دارد و بهتر است که کدام یک از انواع ویزا را دریافت کرد؟ 

ویزای ورود

ویزای ورود یا ویزای Entry یکی از انواع ویزا در کشورهای مختلف است. زمانی که افراد بخواهند به مدت کوتاه برای انجام کارهایی مانند عقد قرارداد بین شرکت های مختلف، انجام فعالیت های فرهنگی، انجام کاری برای کوتاه مدت یا پیگیری کارهای فارغ التحصیلی به یک کشور وارد شوند، ویزای ورود به آن ها داده می شود. ویزای ورود به ویزای توریستی تفاوت داشته و تمامی افراد نمی توانند این ویزای را دریافت کنند. افرادی می توانند این نوع از انواع ویزا را دریافت کنند به شرح زیر است:

افرادی که در زمینه خدمات فرهنگی و تربیتی کار می کنند

افرادی که برای انتقال محموله های مختلف یا افراد دیگر به کشورهای دیگر سفر می کنند

تیم های هنر، ورزشی، سیاسی و مذهبی

کارمندان شرکت هایی که با کشور مقصد رابطه کاری دارند

ویزای زیارتی

ویزای زیارتی یکی از انواع ویزا است که بیشتر در کشورهای مسلمان رواج دارد. به طور معمول در مناسبت های مذهبی مانند عید قربان یا محرم دریافت این ویزا بین کشورهای عربی و ایران رایج تر می شود. برای دریافت این نوع از ویزا، افراد باید بلیط خود را برای بازدید از مکان زیارتی تهیه کرده و سپس برای دریافت ویزا درخواست بدهند. در ایران ویزای زیارتی تنها به مسافران مسلمان ارائه شده و پیروان سایر ادیان امکان دریافت این ویزا را ندارند. درست مانند ویزای توریستی، افرادی که ویزای زیارتی دریافت کرده اند هم حق کار یا تحصیل در کشور مقصد را نخواهند داشت.

ویزای دیپلماتیک

ویزای  دیپلماتیک به افرادی ارائه می شود که برای مراسم های رسمی و دولتی و جلسات مربوط به سران دولت به یک کشور دیگر می روند. حتی با وجود دریافت نامه رسمی از کشور مقصد برای سران کشور مبدا، بازهم دریافت ویزای دیپلماتیک ضروری است. ویزای دیپلماتیک تنها به افرادی ارائه می شود که پاسپورت دیپلمات داشته باشند. پاسپورت دیپلمات نوعی پاسپورت است که تنها به سران یک کشور داده می شود و با ارائه آن، آن ها می توانند ویزای دیپلمات برای کشور مقصد خود را دریافت کنند.

ویزای توریستی

ویزای توریستی همان ویزایی است که به مسافران و گردشگران برای اقامت موقت در کشور مقصد داده می شود. مدت زمان ویزای توریستی هر کشور متفاوت بوده انواع مختلف خود را دارد. انواع ویزای توریستی در کشورهای مختلف، به سیاست های مختلف آن کشور بستگی خواهد داشت. به طور مثال در برخی از کشورها ویزای توریستی تنها ۱۰ روز اعتبار داشته، در حالی که اعتبار این نوع از انواع ویزا در برخی کشورهای دیگر به ۱۸۰ روز هم می رسد. برای کسب اطلاعات دقیق تر باید شرایط دریافت ویزای توریستی در کشور مورد نظر خود را جست و جو کنید. توریست ها و گردشگرانی که ویزای توریستی را دریافت کرده و به کشور مقصد سفر کرده اند، اجازه کار یا تحصیل در این کشور را ندارند.

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی معمولا برای دانشجویان صادر شده و خود انواع مختلفی دارد. افرادی که قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را دارند، می توانند شرایط تحصیل در آن کشور را بررسی کرده و پس از دریافت نامه قبولی از دانشگاه یا موسسه آموزشی، برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. مدت اعتبار ویزای تحصیلی به فاکتورهای بسیاری بستگی داشته که مهم ترین آن ها شرایط کشور مقصد و مقطع تحصیلی متقاضی است. برای صدور ویزای تحصیلی بیشتر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی، نامه قبولی در یک مدرسه یا دانشگاه معتبر در آن کشور ضروری است. سایر مدارک و شرایط به مقطع تحصیلی و کشور مورد نظر متقاضی بستگی خواهد داشت.

ویزای کاری

در واقع ویزای کاری به دو دسته ویزای کار موقت و ویزای کار بلند مدت تقسیم می شود. ویزای کار موقت معمولا به افرادی ارائه می شود که برای مدتی کوتاه با یک شرکت در کشور مقصد قرارداد دارند. برای دریافت ویزای کار در یک کشور، باید حتما دعوتنامه از کارفرمای بومی آن کشور ارائه شود. این ویزای کشورهای مختلف هم مانند سایر ویزاها شرایط مختلفی دارند. اما این ویزا اکثرا به نیروهای کاری متخصص و استعدادهای درخشان ارائه می شود. در برخی از کشورها ویزای جست و جوی کار هم به افراد داده می شود. با دریافت این ویزا، افراد مدتی کوتاه، معمولا کمتر از یک سال، فرصت دارند تا در کشور مقصد حضور داشته و کار پیدا کنند.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت به افرادی داده می شود که باید برای مقصد بعدی خود در یک کشور از هواپیما پیاده شوند. بسیاری از کشورها پرواز مستقیم به یک دیگر نداشته و مسافران برای رسیدن به مقصد خود باید ابتدا در یک کشور واسطه پیاده شده و سوار یک هواپیمای دیگر به مقصد کشور مورد نظر خود شود. دریافت این نوع از انواع ویزا ساده بوده و هنگام ورود به مسافران ارائه می شود. اما مسافران حق خروج از فرودگاه را نخواهند داشت. به بیان دیگر، برای انتظار در فرودگاه هم مسافران به یکی از انواع ویزا نیاز خواهند داشت.

ویزای مدیا

ویزای مدیا به بازیگران، کارگردان ها و سایر عوامل ساخت یک اثر سینمایی یا تلوزیونی ارائه می شود. افرادی که قصد ساخت یک فیلم در کشور دیگر برای طولانی مدت را داشته باشند، باید ویزای مدیا برای تمامی عوامل و تیم خود دریافت کنند. این ویزا همچنین برای افرادی که با یک استودیو فیلم سازی در کشور مقصد قرارداد بسته باشند صادر می شود. دریافت این نوع از انواع ویزا زمان بر بوده و باید حتما تمامی عوامل ساخت فیلم به کشور مقصد معرفی شده و پروژه ساخت فیلم بررسی شود. شرایط هر کشور برای صدور این ویزا متفاوت است.

ویزای سرمایه گذاری

ویزای سرمایه گذاری به افرادی ارائه می شود که در کشور مقصد سرمایه گذاری کرده یا یک کسب و کار راه اندازی کرده باشند. بیشتر کشورها، از جمله کشورهای اروپایی و استرالیایی، برای افرادی که در کشورشان یک کسب و کار جدید یا یک استارتاپ راه اندازی کنند ارزش بالایی قائل هستند. همین امر باعث می شود که سرمایه داران در این کشورها سرمایه گذاری کرده و این نوع از انواع ویزا را دریافت کنند. در کشورهایی مانند استرالیا، ویزای سرمایه گذاری در نهایت منجر به اخذ اقامت دائم و شهروندی این کشور می شود. شرایط و حداقل سرمایه مورد نیاز برای دریافت این ویزا در کشورهای مختلف متفاوت است.

ویزای درمانی

ویزای درمانی به بیمارانی ارائه می شود که تنها در کشور مقصد درمان خواهند شد. در صورتی که کشور مادری متقاضی علم یا تجهیزات پزشکی کافی برای درمان بیماری او را نداشته باشد، کشور مقصد با ارائه یک ویزای درمانی به فرد اجازه می دهد که تا پایان درمان خود در این کشور اقامت داشته باشد. ویزای درمانی تنها برای بیماری های صعب العلاج و در شرایط خاصی صادر می شود. بیماری های معمولی که در بیشتر کشورها قابل درمان هستند شامل این ویزا نمی شوند. بیشتر کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا این نوع از انواع ویزا را ارائه می دهند. داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه های درمان یکی از شرایط اصلی این نوع از ویزا است.

ویزای ازدواج

ویزای ازدواج یکی از انواع ویزا است و به افرادی ارائه می شود که با یک فرد از شهروندان کشور مقصد ازدواج کرده باشند. دریافت ویزای ازدواج در بیشتر شرایط بسیار ساده بوده و با ارائه مدارک ازدواج صادر می شود. امکان دریافت اقامت دائم با ویزای ازدواج وجود دارد. اما به دلیل سواستفاده بسیاری از افراد از این نوع از انواع ویزا، دریافت اقامت دائم در بیشتر کشورها پس از گذشت ۳ الی ۵ سال از ازدواج و زندگی مشترک به افراد ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر باید حتما شرایط کشور مقصد بررسی شود.

ویزای به محض ورود

یکی از انواع ویزاها، ویزای به محض ورود است  که با نام ویزای فرودگاهی هم شناخته می شود. ویزای به محض ورود در برخی از کشورها وجود داشته و شرایطی مانند شرایط ویزای توریستی دارد. این ویزا در فرودگاه و پس از پیاده شدن از هواپیما به مسافران ارائه می شود، اما باید دقت داشته باشید که این ویزا با ویزای ترانزیت تفاوت دارد. چرا که پس از دریافت این نوع ویزا، مسافران می توانند برای مدتی مشخص در کشور مقصد حضور داشته باشند.

به چه افرادی ویزا تعلق نمی گیرد؟

کشورهای مختلف شرایط متفاوتی برای صادر کردن ویزا دارند. به طور معمول افرادی که بیماری های خطرناک و مسری دارند نمی توانند هیچ کدام از انواع ویزا، حتی ویزای درمانی را دریافت کنند. همچنین برای صدور تمامی انواع ویزا، سابقه کیفری افراد بررسی می شود. افرادی که سابقه جزایی سنگینی داشته باشند اجازه ورود به بسیاری از کشورها را نخواهند داشت. همچنین افرادی که در گذشته از یک کشور بیرون شده اند و اجازه ورود مجدد به این کشور را ندارند، به هیچ عنوان نمی توانند هیچ یک از انواع ویزا را دریافت کنند.

کلام آخر درباره انواع ویزا

در این مطلب با برخی از رایج ترین انواع ویزا آشنا شدیم. در نظر داشته باشید که هر کدام از این ویزاها زیرشاخه های مربوط به خود را داشته و خود آن ها هم به انواع دیگری تقسیم می شوند. شرایط دریافت و مدارک لازم برای صدور این ویزاها بیشتر به کشور مقصد بستگی دارد. اما داشتن پاسپورت معتبر برای دریافت تمامی انواع ویزا یکی از شرایط اصلی است. در صورتی که قصد سفر به کشور خاصی را داشته باشید، می توانید با توجه به هدف خود از سفر، بهترین نوع ویزا را انتخاب کرده و سپس شرایط دریافت آن را با توجه به کشور مقصد مطالعه کنید. 

سوالات متداول درباره انواع ویزا

تفاوت ویزای فرودگاهی با ویزای ترانزیت چیست؟

مسافران با دریافت ویزای فرودگاهی می توانند درست مانند ویزای توریستی مدتی را در کشور مقصد سپری کنند. اما با دریافت ویزای ترانزیت، مسافران حق خروج از فرودگاه را نخواهند داشت.

ویزای درمانی چه شرایطی دارد؟

برای دریافت ویزای درمانی، متقاضی  باید حتما یک بیماری صعب العلاج داشته باشد که درمان آن در کشور خود غیر ممکن است اما کشور مقصد تجهیزات و علم کافی برای درمان این بیماری را دارد.

امکان دریافت اقامت دائم با ویزای ازدواج وجود دارد؟

افراد می توانند پس از مدت ۳ الی ۵ سال و تحت شرایط خاصی که برای هر کشور متفاوت است، با استفاده از ویزای ازدواج خود اقامت دائم کشور مقصد را دریافت کنند.




الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار