gardeshban.ir

هلی دشت (Halidasht)، روستایی از توابع بخش بابل‌کنار شهرستان بابل در استان مازندران است.
کد خبر: ۵۸۳۴۸
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان مازندران یکی از زیباترین استان های شمالی کشور است که جز مقاصد محبوب سفر در بین گردشگران است. گوشه و کنار این استان جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد و سرسبزی و آب و هوای عالی نیز به محبوبیت آن می افزاید. یکی از جاهای دیدنی زیبا و بکر در این استان روستای هلی دشت است که در ادامه با آن آشنا می شویم.

هلی دشت (Halidasht)، روستایی از توابع بخش بابل‌کنار شهرستان بابل در استان مازندران است. این روستا از شمال با فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتر به شهرستان بابل ، از جنوب با فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر به منطقهٔ شیرگاه، از شرق با فاصله تقریبی ۱۷ کیلومتر به شهرستان قائمشهر و از غرب با فاصله تقریبی ۲ کیلومتر به رودخانه بابلرود مرتبط می‌شود.

نام روستا از دو بخش هلی (نام محلی میوه گوجه سیز یا آلوچه) و دشت می‌باشد که در اصطلاح نام دشتی است با گیاه آلوچه یا گوجه سبز. این روستا از نظر منطقه‌ای جز مناطق جلگه و در دامنه کوهپایه رشته کوه البرز می‌باشد که فاصله تقریبی آن با اولین تپه از تپه‌های رشته کوه البرز ۱ کیلومتر و با رودخانه بابلرود ۲ کیلومتر می‌باشد.

روستای هلی دشت مازندران


سفر به هلی دشت و دیدن محیط زیبا و جنگلی‌اش بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اگر به قسمت‌های بالایی منطقه هلی دشت بروید، تصویر فراموش‌نشدنی از طبیعت در انتظارتان خواهد بود. طبیعتی سرسبز که گاهی در زمستان با منظره‌ای پر از برف پذیرای شماست و با سکوت خود شما را از همه دغدغه‌های روزانه دور می‌کند. پاییز نارنجی روستا هم با رنگ‌های گرم خود صفای دیگری دارد. روستای هلی دشت یک روستای چهار فصل با هوای ناب و حال خوب است.




به علاوه، چون در نهایت ارتفاع زیادی می‌گیرید، ممکن است شانس دیدن اقیانوس ابر را هم داشته باشید، با این تفاوت که این مکان خلوت‌تر و دنج‌تر از سایر گزینه‌هایی است که برای دیدن اقیانوس ابر انتخاب می‌شوند. اگر بخواهید باز هم بالاتر بروید، می‌توانید از خصیل دشت بازدید کنید که در ارتفاع بالاتری از هلی دشت قرار گرفته و خانه‌های کمتری هم دارد.

روستای هلی دشت مازندران


این روستا دارای بازار محلی با نام دوشنبه بازار می‌باشد که در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود و اهالی روستا و روستاهای اطراف برای تامین مایحتاج خود به این بازار رجوع می‌کنند. برنج و پرتغال محصولات عمده روستای هلیدشت هستند.

مراسم سنتی نیمه تابستان

همچنین مراسم سنتی جالبی هم در این منطقه برگزار می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید در آن حضور پیدا کنید. در 15ام مرداد ماه، آغاز سال جدید دیلمی جشن گرفته می‌شود. در این جشن تابستانی، موسیقی نواخته می‌شود و رقص و پایکوبی برقرار است. نیمه تابستان هم از این رو انتخاب شده که زمان برداشت محصول و فرآورده‌های کشاورزی است.




همچنین این روستا دارای امامزاده‌ای با نام امامزاده سیدجلال می‌باشد که مراسم مذهبی (عید فطر، عید قربان و…) و تاریخی (عید نوروز و بیست و شش عید ماه (روز پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک) و …) با برگزاری بازارچه در این امامزاده پذیرای زائران و مهمانان می‌باشد و از قدیم‌الایام از مناطق زیارتی و سیاحتی محل و منطقه به شمار می‌رود.

امکانات موجود در روستا

در هلی دشت نباید دنبال امکانات خیلی خاص و یا فروشگاه‌های رنگارنگ باشید. البته در قهوه‌خانه روستای هلی دشت می‌توانید چای دبش بنوشید، چند مدل غذا سفارش دهید و یا خوراکی‌های مختلفی خریداری کنید، اما تنوع زیاد نیست.

روستای هلی دشت مازندران


اقامت در هلی دشت

برای اقامت در هلی دشت می‌توانید از چند روز قبل، اقدام به رزرو خانه‌هایی کنید که برای استفاده گردشگران در نزدیکی قهوه‌خانه ایجاد شده‌اند. البته شما می‌توانید با در نظر گرفتن نکات ایمنی و به همراه داشتن تجهیزات کافی، در این طبیعت زیبا کمپ بزنید.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار