gardeshban.ir

غار جعیتا یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های خاورمیانه به شمار می‌رود. این غار زیبا در دره‌ی نهرالکلب، ۲۰ کیلومتری بیروت واقع شده است.
کد خبر: ۵۸۳۷۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
غار جعیتا یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های خاورمیانه به شمار می‌رود. این غار زیبا در دره‌ی نهرالکلب، ۲۰ کیلومتری بیروت واقع شده است. جعیتا از دو غار متصل به هم تشکیل شده و طولی در حدود ۹ کیلومتر دارد؛ ۲ کیلومتر غار در دل کوه‌ها قرار گرفته و مابقی آن به سمت شمال بیروت امتداد یافته است. 

این غار خیره‌کننده مملو از سازه‌های سنگی باشکوه و چشم‌نواز است. اگر قصد خرید آنلاین بلیط هواپیما خارجی به مقصد بیروت را دارید، بازدید از این غار حیرت‌انگیز را از دست ندهید. جعیتا دارای ۲ طبقه قابل بازدید است، غار فوقانی با تله کابین یا قطار دیزنی قابل دسترسی است و مسیر زیبایی از جنگل و کوه را طی می‌کند. غار پایینی در میان رودخانه قرار گرفته و برای بازدید از آن سوار قایق خواهید شد.

غار جعیتا، جواهری در بیروت


چرا بازدید از غار جعیتا را پیشنهاد می‌کنیم؟

• غار جعیتا نماد ملی لبنان و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است.
• غار جعیتا طولانی‌ترین مجموعه غار خاورمیانه است.
• این غار یکی از ۱۴ فینالیست برای انتخاب عجایب هفت‌گانه بوده است.
• بازدید از این غار گزینه‌ای عالی برای گذراندن یک روز هیجان‌انگیز است.

تاریخچه غار جعیتا

کشف بقایای باستانی یک ریخته‌گری در غاری نزدیک رودخانه نهرالکلب نشان می‌دهد که از این غار در دروان باستان برای شمشیرسازی استفاده می‌شده است. علی‌رغم مسکونی بودن این غار در دوران باستان، کشف مجدد آن در سال ۱۸۳۶ صورت گرفته است. ویلیام تامسون، مبلغ آمریکایی، حدود ۵۰ متر در طول غار پیشروی کرده بود که با رودخانه زیرزمینی روبرو شد. تامسون با پژواک حاصل از شلیک تفنگش متوجه کشف مهم خود شد. 

در سال ۱۸۷۳ دو تن از مهندسان شرکت آب بیروت به همراه یکی از دوستان کشیششان شروع به کاوش در این منطقه کردند. آن‌ها تا عمق ۱۰۶۰ متری غار جعیتا نفوذ کردند و پس از مواجه شدن با آبشاری زیرزمینی از کاوش دست کشیدند. بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۴۰ اکتشافات بیشتری توسط کاوشگران انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی صورت گرفت؛ آن‌ها موفق شدند تا عمق ۱۷۵۰ متری غار پیش بروند. از سال ۱۹۴۰ به بعد اکتشافات بیشتری صورت گرفت. کاوشگران لبانی متوجه یک سیستم بزرگ زیرزمینی شدند که در حال حاضر به طول ۹ متر رسیده است. در نهایت در سال ۱۹۵۸ میلادی ورود به غارهای پایینی برای عموم مردم آزاد شد. در همین حین اعضای باشگاه غارنوردی لبنان در ادامه کاوش‌های خود به کشف دالان‌های فوقانی غار نائل شدند. 

طی سال ۱۹۶۸ تونلی برای رسیدن به غار فوقانی حفر شد، این تونل امکان بازدید از غار فوقانی را بدون برهم زدن چشم‌انداز طبیعی برای خریداران بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت فراهم کرد. در سال ۱۹۶۹ با کنسرت فرانسوا بایل افتتاح غار فوقانی جشن گرفته شد. ناگفته نماند رویدادهای فرهنگی دیگری نیز در این محل برگزار شده است: از جمله کنسرت کارل هاینز اشتوکهاوزن، موسیقیدان برجسته آلمانی در سال ۱۹۶۹ و کنسرت کلاسیک گای مانوکیان آهنگساز و پیانیست لبانی-ارمنی در سال ۲۰۰۸ میلادی. لازم به ذکر است در سال ۱۹۷۸ به علت جنگ‌های داخلی از غار جعیتا به عنوان انبار مهمات استفاده شده و از ورود مردم به این غار خودداری می‌شد.

غار جعیتا، جواهری در بیروت


بخش‌های مختلف غار جعیتا

غار فوقانی: طول غار فوقانی ۲۱۳۰ متر است ولی گردشگران فقط اجازه پیشروی تا عمق ۷۰۰ متری غار را دارند. دسترسی به بقیه مناطق به دلیل جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی محدود شده است. انواع ترکیبات کریستالی از جمله استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها در این قسمت وجود دارد. غار بالایی سیستم روشنایی مؤثری دارد که از طریق یک تونل بتنی به طول ۱۱۷ متر وارد غار می‌شود. این قسمت غار دارای ۳ تالار بزرگ است. تالار اول به دلیل ترکیبات کلسیت خالص با نام تالار سفید و تالار دوم به خاطر اکسید آهن با نام تالار قرمز شناخته می‌شود. تالار سفید اندازه متوسطی دارد و چشم‌گیرترین ساختارهای غار در آن یافت می‌شود. تالار قرمز رنگ دارای ارتفاع ۱۰۶ متری و پهنای ۳۰ در ۵۰ متری است. تالار سوم با ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر، بزرگ‌ترین تالار غار بالایی محسوب می‌شود.

غار تحتانی: این غار ۶۰ متر پایین‌تر از غار فوقانی است و طول آن در مجموعه به ۶۲۰۰ متر می‌رسد. رودخانه‌ای صاف در این قسمت غار وجود دارد و گردشگران به وسیله قایق از آن بازدید می‌کنند. غار تحتانی دارای چندین سالن با نام‌های تامپسون، پانتئون، آشوب بزرگ و شانگریلا است. استالاگمیت‌های موجود در این قسمت جلوه زیبایی به غار بخشیده‌اند. در فصل زمستان به علت بالا بودن سطح آب، این قسمت غار بسته است. جالب است بدانید آب آشامیدنی بیش از یک میلیون لبنانی از طریق رودخانه غار تحتانی تامین می‌شود.

چگونگی به وجود آمدن غار جعیتا

سنگ‌های آهک در اصل ضدآب هستند؛ ولی چنانچه این سنگ‌ها در اثر نیروهای زمین ساختی دچار ترک شده باشند، آب باران و آب‌های زیرزمینی داخل این شکاف‌ها شده و باعث گشاد شدن این شکاف‌ها می‌شود. جعیتا، غار کارست محولی است که طی میلیون‌ها سال انحلال سنگ آهنگ به وجود آمده است. از نظر زمین‌شناسی این غارها یک تونل یا مسیر فرار برای رودخانه زیرزمینی که منبع اصلی رود نهرالکلب است، فراهم می‌کنند.

غار جعیتا، جواهری در بیروت


فصل مناسب برای بازدید از غار جعیتا چه زمانی است؟

بهترین زمان برای رزرو بلیط هواپیما و سفر به بیروت و بازدید از غار جعیتا فصل‌های بهار و پاییز هستند. در این فصول هوای بیروت معتدل بوده و طبیعت در زیباترین شکل خود قرار دارد. از همه مهم‌تر مکان‌های باستان‌شناسی از جمله غار جعیتا خلوت‌تر است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از غار جعیتا

برای بازدید از غار جعیتا لازم است بلیط ورودی تهیه کنید. هزینه بلیط برای افراد بزرگ‌سال ۱۳۳٫۲ پوند لبنان و برای کودکان ۴ تا ۱۵ ساله ۶۶٫۶ پوند است. کودکان زیر ۴ سال می‌توانند به صورت رایگان از غار بازدید نمایند. لازم به ذکر است این هزینه شامل تله‌کابین، قطار، بازدید از غارها، باغ و باغ‌وحش است. زمانی که به بازدید از غار اختصاص می‌دهید به علاقه‌تان به جاذبه‌های طبیعی بستگی دارد، ولی در حالت کلی حدود ۲ ساعت برای بازدید از این غار کافی به نظر می‌رسد.

امکانات و تفریحات غار جعیتا

غار جعیتا مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر بیروت است و امکانات تفریحی متنوعی دارد. در این مجموعه گردشگری همه عناصر طبیعت مانند آب، سنگ، درختان، گل‌ها و حیوانات در محیطی زیبا گرد هم جمع شده‌اند.

تله‌کابین سواری از تفریحات مکمل بازدید از غار است، هنگامی که سوار بر تله‌کابین هستید، چشمگیرترین مناظر طبیعی بیروت را مشاهده خواهید کرد. یکی دیگر از روش‌های انتقال گردشگران به غار فوقانی به وسیله قطارهای بامزه‌ای است که سوار شدن بر آن‌ها لطف خاصی دارد.
در باغ‌وحش کوچک غار با حیوانات خانگی که به خوبی با محیط خود عجین شده‌ا‌ند، آشنا خواهید شد.

برای اینکه یادگاری از سفر خود به بیروت به همراه داشته باشید، سری به سوغاتی فروشی این مجموعه بزنید. انواع صنایع دستی شرقی و سرامیک‌های هنری در این فروشگاه موجود هستند و گزینه‌های خوبی برای خرید سوغاتی به شمار می‌روند. برای اینکه هدیه‌‌تان خاص‌تر شود، می‌توانید از صنعتگران ماهر فروشگاه بخواهید نامتان را بر روی گلدان‌های رنگی حکاکی کنند.

اگر احساس خستگی کردید، سری به باغ هتل بزنید، باغ زیبای هتل فضای آرام‌بخشی دارد. مجسمه‌های فراوانی در این باغ وجود دارند که جذابیت خاصی به آن بخشیده‌اند. جالب است بدانید یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های لبنان در ورودی غار پایینی قرار گرفته و «نگهبان زمان» نام دارد. وزن این مجسمه ۶ متری، ۶۵ تن است.

برای صرف غذا و میان وعده می‌توانید به رستوران مجموعه تشریف ببرید.

غار جعیتا، جواهری در بیروت


چگونه به غار جعیتا برویم؟

غار جعیتا ۱۸ کیلومتر با شمال بیروت فاصله دارد و با خودرو شخصی می‌توانید به راحتی این مسیر را طی کنید. راه دیگر برای بازدید از غار جعیتا این است که در ایستگاه دورا سوار مینی‌بوس یا اتوبوس شده و در بزرگراه بیروت جونیه پیاده شوید. در بزرگراه با استفاده از تاکسی می‌توانید مسیر ۵ کیلومتری باقی‌مانده تا غار را طی کنید. یک راه کم دردسرتر برای رفتن به غار جعیتا، ثبت‌نام در تورهای محلی است. با استفاده از این روش زمان کمتری صرف شده و از طرف دیگر اطلاعات بسیاری راجع به غار کسب خواهید کرد.

جاهای دیدنی نزدیک به غار جعیتا

فاصله تا موزه دریایی و حیات‌وحش لبنان: ۹۵۰ متر
فاصله تا شهربازی دریم پارک: ۳٫۹ کیلومتر
فاصله تا منطقه گردشگری حریصا: ۱۲ کیلومتر

هتل‌ های نزدیک به غار جعیتا

فاصله تا هتل پینوود: ۱ کیلومتر
فاصله تا هتل لاگاس: ۲٫۷ کیلومتر
فاصله تا مهمان‌خانه لبنانی داماسک رز: ۲٫۹ کیلومتر
فاصله تا هتل سنچوری پارک: ۷٫۶ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار