gardeshban.ir

کد خبر: ۵۸۳۸۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
در ماه‌های گرم پیش‌رو و با تعطیلات مدارس گردشگران زیادی قصد عزیمت به نقاط سرسبز و خوش آب‌وهوای دور و نزدیک کشور را خواهند داشت. یکی از گزینه‌های پرطرفدار، غالبا مناطق ییلاقی سرسبز شمال کشور خواهد بود. برای این منظور گیلان و شهرها و روستاهایش که از سرسبزی و زیبایی زبان‌زد هستند، می‌توانند اوقات رویایی را برای رهایی از روزمرگی فراهم سازند.

روستای سوئه چاله ماسال با منظر جادویی و خارق‌العاده، آبشارهای مرتفع با آن فضای مه‌آلود دره هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. راه رفتن روی ابرها را می‌توان در این روستای شگفت‌انگیز تجربه کرد. سوئه چاله در فاصله کوتاهی از اولسبلانگاه با خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ای و مناظر سرسبز، هر بیننده‌ای را به حیرت وا خواهد داشت.


سوئه چاله کجاست؟

ماسال یکی از شهرهای کوچک استان گیلان است که طبیعت بکر و هوای سالم آن، امکان رهایی از روزمرگی‌های زندگی و دود و ترافیک را به شما خواهد داد. یکی از ناب‌ترین ییلاق‌های زیبا در جنوب ماسال، سوئه‌ چاله نام دارد که جزئی از طبیعت آرامش‌بخش ماسال به حساب می‌آید. سوئه چاله نرسیده به ۶۰ کیلومتری شهر تالش و در ۵۵ کیلومتری ناحیه شمال غرب رشت قرار دارد. فاصله ماسال تا پایتخت ایران بزرگ ۳۷۰ کیلومتر است که به حدودا پنج ساعت رانندگی نیاز خواهد داشت.

پس از شهر رودبار، ماسال مرتفع‌ترین شهر استان گیلان است. رتبه نخست معروف‌ترین ییلاق ماسال به اولسبلنگاه تعلق دارد که حدودا ۴ کیلومتر پایین‌تر از سوئه چاله قرار داشته و پس از آن رتبه دوم معروف‌ترین ییلاق متعلق به سوئه‌چاله است. سوئه چاله در ۳۳ کیلومتری نقطه جنوبی ماسال قرار گرفته است. سوئه چاله تنها چهار کیلومتر بالاتر از اولسبلنگاه است.

سوئه چاله ماسال

روستای سوئه چاله

روستای سوئه چاله با برخورداری از چشم‌اندازهای دلربا و مناظر بی‌نظیر و کلبه‌های روح‌بخش گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به شمار می‌رود. این روستا از فاصله‌های دور، شمایلی چون زین اسب و گود مانند دارد. گلپر در این ناحیه فراوان یافت می‌شود که در زبان تالشی به آن سو می‌گویند و دلیل نام‌گذاری سوئه چاله به همین موضوع بازمی‌گردد؛ یعنی جایی است که در آن خنجری و گلپر می‌روید.

تفریحات طبیعی

کوهنوردی، تماشای گله گوسفندان، طبیعت‌گردی، تماشای مناظر کوهستانی و… از جمله تفریحات طبیعی و سالمی هستند که علاقه‌مندان را از نقاط دور و نزدیک به این ییلاق زیبا می‌کشاند. اگر تنها یک شب را در این روستای شمالی بگذرانید با کوله باری از تجربه و خاطره همراه خواهید شد و علاوه‌بر آن با سبک زندگی ساده روستائیان نیز آشنا می‌شوید.




جاذبه‌ های اطراف ییلاق سوئه چاله

جاذبه‌های بکر و دیدنی در اطراف سوئه چاله به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ییلاقات اطراف سوئه چاله

ییلاق تلارگاه دارای مناظر رو به جنگل بوده و ییلاق اسپی دشت مملو از اسب‌هایی است که در دل طبیعت در حال سواری دادن هستند. ییلاق اولسبلانگاه با خانه‌های محلی و چرمی رنگ چشم‌ها را می‌نوازند. ییلاق واشیار، شنبه راه، خندیله پشت، ملومه بند از ییلاق‌های با طراوت اطراف سوئه‌ چاله به شمار می‌روند.

رودخانه خالکایی و دیدنی‌های مسیر

رودخانه خالکایی تا اواسط مسیر امتداد داشته و در بین راه آلاچیق‌هایی نیز برای استراحت مشاهده خواهید کرد که می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و یک آب‌دوغ خیار تگری و یک هندوانه شیرین خنک نوش‌جان نمایید.

سوئه چاله ماسال


محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی

یکی از آثار تاریخی و سیاحتی در اطراف سوئه چاله، محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است که در روستای گیلوانه قرار دارد. نقل است که میرزا کوچک خان در آلاله پشته مخفی شده بود و قصد داشت تا خود را به خلخال برساند که در کولاک ناشی از برف از دنیا رفت. در این نقطه، سنگی به یادبود از او قرار داده شده است.

غارهای ماسال

در کوه‌های شاندرمن غاری به نام آویشو قرار گرفته که قدمت آن به ۷۵ میلیون سال قبل می‌رسد. آویشو به معنای فرورفتن آب است. غاری سرد با قندیل‌های بزرگ به ارتفاع حدودا ۱ متر و جنس ستون‌های آهکی آن و آبشارهای اعجاب‌آور  غار، که روح را جلا می‌بخشد. ارتفاع دهانه این غار به ۱۴۶۰ متر می‌رسد. آبشار زیبایی نیز درون این غار وجود دارند. در این غار ده چاه آب و یک رودخانه و هفت چشمه نیز به چشم می‌خورند که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. البته درون این غار نیز همانند سایر غارها جانورانی همچون خفاش دیده می‌شوند. غار پیمایان توانسته‌اند تا مسیر دو کیلومتری را در این غار بپیمایند.




آبشارهای ماسال

در شاندرمن، در نزدیکی ییلاق النزه، آبشاری با نام ویوز به چشم می‌خورد. شاندرمن به معنای با من رفتن بوده و از فرهنگی کهن و غنی برخوردار است. آبشار مرتفع خون، آبشار ۱۰ متری رامینه که روبه‌روی هتل رامینه قرار دارد نیز از دیگر آبشارهای این منطقه هستند. آبشار تولی نساء از جمله آبشارهای اطراف سوئه چاله به شمار می‌رود.

کلبه‌های چوبی

سوئه چاله کلبه‌های ساده و در عین حال زیبایی را در دل خود جای داده که گردشگرانی که به آن‌جا سفر می‌کنند و قصد دارند چند روزی در آنجا اقامت داشته باشند، می‌توانند این کلبه‌ها را کرایه نمایند. این کلبه‌ها فاقد گاز، آب لوله‌کشی و برق هستند. مردم این ناحیه معمولا از آب چشمه استفاده کرده یا آب را در تانکرهای آب ذخیره می‌نمایند. برق سوئه چاله به‌وسیله موتور برق تامین می‌شود که بعد از ساعت مشخصی برق این روستا قطع خواهد شد.

اکثر سرویس‌های بهداشتی‌ در بیرون کلبه‌ها قرار گرفته‌اند؛ اما تعدادی کلبه نیز وجود دارند که در داخل آن‌ها سرویس بهداشتی تعبیه شده است. جهت گرمایش این خانه‌ها از بخاری نفتی، هیزمی یا کپسول گاز استفاده می‌کنند. به‌دلیل نمای دلنشین و سنتی کلبه‌ها خیل عظیم افراد با آن عکس می‌گیرند.

رستوران‌های موجود در ییلاق‌های ماسال

اغلب افرادی که به ماسال سفر کرده‌اند رستوران‌های هاراشید، فردین معصومی، گیلان فود و رستوران خزر را می شناسند و از آن‌ها به عنوان رستوران‌هایی با طعم خوش غذاهای مختلف و محلی یاد می‌کنند.

بهترین فصل سال برای سفر به سوئه چاله

بهترین زمان برای سفر به این منطقه به شرایط و سلیقه شخصی شما بستگی دارد؛ اما معمولا افراد اوایل بهار تا اواخر پاییز را برای سفر به سوئه چاله انتخاب می‌کنند. اوایل بهار گیاهان دارویی مختلفی در سوئه چاله می‌رویند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سوئه چاله ماسال


شرایط بازدید از سوئه چاله

بازدید از این منطقه بکر رایگان است و جهت بازدید کامل از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری سوئه چاله به تقریبا ۱ روز زمان نیاز خواهید داشت. افراد بسیاری ترجیح می‌دهند تا شب را نیز در این طبیعت جادویی اقامت داشته باشند تا از زیبایی آسمان شب در این منطقه و هوای دل‌انگیز آن لذت ببرند.

برپایی چادر

اگر اهل طبیعت و فضای باز آن هستید همچنین لوازم مناسب همچون کیسه خواب، لوازم آشپزی، لوازم گرمایشی را به همراه دارید؛ می‌توانید در دل طبیعت چادر بزنید و از هوای تمیز مناظر زیبای سوئه چاله لذت ببرید.

نکات مهم در سفر به ییلاق سوئه‌ چاله

وسایل مورد نیاز خود را به‌صورت کامل با خود به همراه ببرید. اگرچه که در سئو چاله سوپر مارکت‌هایی هستند؛ اما احتمالا همه وسایل مورد نیاز شما را نخواهند داشت. سئوچاله یک منطقه ییلاقی است؛ اما شب‌های استخوان سوزی دارد. پس اگر در چادر اتراق می‌کنید حتما وسایل گرمایشی نظیر پتو و لباس گرم و… را با خود به همراه داشته باشید.

در سئو چاله پوشش‌دهی شبکه تلفن همراه بسیار ضعیف است؛ پس قبل از رسیدن به این منطقه تماس‌های ضروری خود را انجام دهید. حتما به همراه خود کیسه زباله،کرم ضدآفتاب، عینک و آب آشامیدنی داشته باشید.

سخن پایانی

سفر به جاذبه‌های دیدنی در عین حال خوش آب‌وهوا بسیار لذت بخش است. در روزهای گرم سال که اکثر مردم برای مسافرت به شمال کشور آماده می‌شوند، گیلان و ییلاقات دلربایش چشم انتظار هستند. سوئه چاله ماسال یکی از همین طبیعت جادویی به شمار می‌رود که دارای هوای صاف و سالمی است. در این منطقه کلبه‌های چوبی؛ اما با امکانات محدودی قرار دارند تا بتوان اوقات خود را در آن‌ها گذراند.

کوهنوردی، طبیعت‌گردی از جمله تفریحات لذت‌بخش سوئه چاله به حساب می‌آیند. در این طبیعت بکر جاذبه‌های تفریحی مانند رودخانه خالکایی، غارهای دیدنی، آبشار‌های پاکیزه و… به چشم می‌خورند.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار