gardeshban.ir

۱۹۰ پروژه حفاظت و مرمت بناها و آثار تاریخی رونمایی و اقدامات یگان حفاظت در سال گذشته تشریح شد.
کد خبر: ۵۸۳۸۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
آمار قاچاق، دستگیری ها و جرایم آثار تاریخی اعلام شد


فاطمه داوری، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم که به مناسبت هفته میراث فرهنگی و با حضور عزت‌الله ضرغامی و جمعی از نیروهای یگان و حوزه مرمت سه‌شنبه دوم خردادماه برگزار شد، گفت: ۱۹۰ پروژه رونمایی می‌شود از مجموع این تعداد، ۱۷۱ پروژه اجرایی و ۱۹ پروژه مطالعاتی بوده است. ۱۷۲ پروژه از منابع مالی مستقیم وزارت تامین شده و ۱۸ پروژه هم مشارکتی بوده است.

به گفته او، ۱۵۰ پروژه به بناها، ۱۰ پروژه به بافت‌های تاریخی، ۱۰ پروژه به شهرها و ۱۱ پروژه به روستاها اختصاص داشته است.

داوری گفت: سعی می‌شود سال آینده تعداد پروژه‌های مشارکتی برای مرمت افزایش یابد.

در این مراسم، از پروژه‌های مرمت استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و گیلان برای نمونه رونمایی شد.

سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با اشاره به نقش کلیدی ماموریت‌های یگان با حفاظت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، از کشف ۱۹ هزار اقلام تاریخی و فرهنگی در سال گذشته، دستگیری ۲۲۷۵ نفر و تشکیل ۱۵۰۳ مورد پرونده در این باره خبر داد و گفت: از مجموع اشیاء تاریخی کشف شده ۸۴۰۷ مورد از آثار اصل و بیش از ۱۰ هزار و ۲۷۰ مورد تقلبی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی همچنین از ضبط ۷۰۵ فلزیاب و مسدود کردن ۲۳۰۴ سایت تبلیغ فروش اشیاء تاریخی خبر داد.  

مهری گفت: با توجه به آمار دستگیری‌های مربوط به جرایم میراث فرهنگی، بیشتر احکام دادگاه‌ها به پرداخت جریمه مالی مربوط می‌شود. وزارت میراث فرهنگی پیگیری کند بخشی یا تمام آن جرایم مالی به وزارت میراث فرهنگی برای افزایش توان یگان برگردد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، یکی از مشکلات در این حوزه، "فلزیاب‌"هاست که گزارش آن به وزیر میراث فرهنگی ارایه شده است.

به گفته او، در سال گذشته ۴۲۷۴ دستگاه فلزیاب در استان‌ها توقیف شده است که نگهداری آن‌ها برای استان‌ها معضل شده و در انبارها وضعیت خوب نیست. باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

مهری از ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد برای سامان‌دهی فلزیاب‌ها تاکید دوباره شود، چون نگهداری آن‌ها در استان‌ها نه تنها معضل شده که تبعات دارد. البته ما هماهنگی می‌کنیم تا تعیین تکلیف این معضل به یک شرکت دانش بنیان واگذار شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی همچنین درباره جلب مشارکت‌های اجتماعی در یگان حفاظت، گفت: شماره تلفن ۰۹۶۲۹ را وزارتخانه برای دریافت اخبار مردمی اعلام کرد که ۳۸۱۹ مورد خبرهای مؤثر در این‌باره بود که ما روی آن اقدام و عملیات کردیم و بخش عظیمی از کشفیات از این طریق بوده است. قرار شد تلفن سه شماره‌ای داشته باشیم که اپراتور زنده‌ای پیگیر باشد.

مهری درباره ارتباط با جامعه هدف در کشور اظهار کرد: سال گذشته با همکاری روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی توانستیم به ۷ هزار نفر پیامک ارسال کنیم و ارتباط خوبی برقرار شد، اگر این سیستم دو طرفه باشد به این حوزه یگان حفاظت کمک‌های زیادی می‌شود.

او درباره پیشگیری از جرایم میراث فرهنگی، به طراحی «برگه اخطار به متجاوزان میراث فرهنگی» اشاره کرد و گفت: از شما خواستیم این طرح به قوه قضاییه منعکس شود تا پشتوانه این قوه را دریافت کنیم و هفته گذشته موفق شدیم جلسه‌ای با معاون پیشگیری از جرم قوه قضاییه داشته باشیم و علی‌رغم این‌که محاکم قضایی در استان‌ها می‌گفتند ارایه برگه اخطار غیرقانونی است، ولی معاون پیشگیری از جرم تایید کرد که یگان می‌تواند اخطار دهد و پیشنهاد کردند در این باره تفاهم‌نامه‌ای در حوزه پیشگیری با قوه قضاییه امضا شود.

مهری در ادامه با اشاره به پراکندگی آثار تاریخی در ۷۸۵ شهر و روستا اظهار کرد: برگه اخطار با توجه به گستردگی آثار در کشور در اجرای ماموریت‌های یگان کمک می‌کند. بر همین اساس سال گذشته حدود ۱۸ هزار اخطار داده شد که تنها ۱۵۵۸ مورد منجر به تشکیل پرونده قضایی شد و حدود ۱۷ هزار مورد اثر مثبت و مؤثر داشت.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با اعلام آماری از سیستم‌های اعلام حریق، تردد و مانیتورینگ موزه‌ها، بر ضرورت تکمیل برنامه آسیب‌شناسی موزه‌ها در سراسر کشور، تاکید کرد و افزود: حدود ۸۰ درصد موزه‌ها به سیستم اعلام حریق مجهزند و ۲۰ درصد مجهز نیستند که البته بیشتر آن‌ها موزه‌های مردم‌شناسی هستند، با این حال ماموریت یگان حفاظت را دشوار می‌کند.

مهری همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با کشورهای منطقه برای پیشگیری از قاچاق اموال فرهنگی را پیشنهاد کرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با تاکید بر ضرورت رفع مشکل تامین نیروی یگان حفاظت از طریق سربازان امریه و عادی، گفت: سالانه ۲۰۰ نفر سرباز امریه داریم که می‌توان از توان آن‌ها در یگان حفاظت استفاده کرد. همچنین امسال قول گرفتیم از ۶۰۰ سرباز عادی در یگان استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، مدیران کل استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، قزوین و گیلان آخرین وضعیت پروژه‌های مرمت در این استان‌ها را تشریح کردند.

در ادامه از زهره ادهمی مدیر مجموعه حافظیه شیراز، شهرام زند وکیل مدیر سعیدیه شیراز، مجید فروتن مدیر مجموعه هشت بهشت اصفهان، مرتضی بیگی مدیر مجموعه منارجنبان اصفهان، مسعود عطایی مدیر مجموعه عطار و خیام با اهدای لوح تجلیل شد.

همچنین  در حوزه یگان حفاظت میراث فرهنگی ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از علی بهارلو، محمد اقبالی، اصغر اسکندری، ابراهیم بخشی، علی جلالیان تجلیل کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار