gardeshban.ir

گزارش/
سفر به کربلا و نجف برای مشتاقان زیارت، سفری سرشار از معنویت و آرامش است و در سال‌های اخیر به خصوص در مناسب‌های خاص همچون ماه محرم و یا روز اربعین تقاضا برای سفر به این دو شهر افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۵۸۴۱۵
تاریخ انتشار : جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
راهنمای جامع درباره شرایط سفر به کربلا و نجف در سال ۱۴۰۲


سفر به کربلا و نجف برای مشتاقان زیارت، سفری سرشار از معنویت و آرامش است و در سال‌های اخیر به خصوص در مناسب‌های خاص همچون ماه محرم و یا روز اربعین تقاضا برای سفر به این دو شهر افزایش می‌یابد. اغلب مسافران ایرانی با هدف زیارت عازم شهرهای کربلا و نجف در کشور عراق می‌شوند. قرار گرفتن حرم مطهر حضرت علی (ع) در شهر نجف و بارگاه مقدس امام حسین و حضرت ابوالفضل در شهر کربلا را می‌توان از دلایل اصلی سفر زائران ایرانی به این دو شهر دانست.

سفر به کربلا و نجف به صورت زمینی و هوایی امکان پذیر است و از اغلب فرودگاه‌های بین المللی کشور پرواز مستقیم به مقصد کشور عراق به صورت روزانه و یا هفتگی وجود دارد تا مسافران در اسرع بتوانند خود را برای زیارت به شهرهای مقدس این کشور برسانند. 

سفر به کربلا و نجف با تور

کشور عراق شرایط امنیتی ویژه‌ای دارد و سفر انفرادی به این شهرها خیلی منطقی نیست، به همین دلیل سفر کربلا و نجف با تور امن ترین راه برای عزیمت به این کشور محسوب می‌شود. تور کربلا به صورت زمینی و هوایی توسط آژانس‌های مسافرتی معتبر برگزار می‌شود و مسافران به راحتی می‌توانند این تورها را با خدمات متنوع از آژانس‌های معتبر تهیه کنند.

بلیط رفت و برگشت هواپیما و یا اتوبوس، هتل محل اقامت، بیمه مسافرتی و گشت شهری جز خدماتی است که با تهیه تور سفر به کربلا و نجف به مسافران ارائه می‌شود. اتباع ایرانی برای سفر به کربلا باید حتما در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت نام کنند و گذرنامه معتبر با حداقل ۷ ماه اعتبار داشته باشند، اخذ ویزا یکی از خدمات تورهای مسافرتی است که به زائران کربلا و نجف ارائه می‌شود. البته شرایط سفر به شهرهای کربلا و نجف در ایام پیاده روی اربعین متفاوت است.

معرفی شهر کربلا و نجف

شهر کربلا و نجف جز شهرهای زیارتی کشور عراق است و به دلیل قرار گرفتن بارگاه ائمه معصومین در این دو شهر به یکی از قطب‌های گردشگری کشور عراق تبدیل شده‌اند. شهر کربلا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از جنوب بغداد پایتخت کشور عراق قرار دارد و از جنوب به نجف و از جنوب شرق به شهر حله منتهی می‌شود. شهر نجف هم  در دامنه غربی کشور عراق واقع شده و فقط ۱۰ کیلومتر با رود فرات فاصله دارد. در زمان معرفی شهر کربلا و نجف باید به این نکته هم اشاره کنیم که این دو شهر جز پرجمعیت ترین شهرهای کشور عراق است و اغلب ساکنین این دو شهر شیعه هستند.

نجف فرودگاه بین المللی دارد و مسافران معمولا با پرواز مستقیم از ایران عازم این شهر می‌شوند. آب و هوای شهرهای نجف و کربلا در اغلب روزهای سال در طول روز گرم و خشک است و بهترین زمان سفر به این دو شهر فصل پاییز و زمستان می‌باشد. فاصله بین دو شهر نجف و کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است و مسافران در زمان سفر به شهر کربلا و نجف مسافت بین این دو شهر را باید با خودرو شخصی و یا اتوبوس طی کنند.

امنیت در کربلا

در حال حاضر امنیت در کربلا برقرار است و این شهر جز مناطق امن کشور عراق به لحاظ حملات تروریستی محسوب می‌شود، البته در مناسب‌ها و ایام خاص رعایت نکات امنیتی و گیت‌های ایست و بازرسی در شهر کربلا بیشتر می‌شود و به همین دلیل مسافران ممکن است چند ساعتی پشت این گیت‌ها معطل بمانند. همچنین در زمان سفر به کربلا و نجف به بانوان توصیه می‌شود تنها به مراکز خرید، بازارهای سنتی و یا خیابان‌های شلوغ این دو شهر نروند و از سوار شدن به خودروهای متفرقه پرهیز کنند. حتما برای تردد در شهر کربلا از تاکسی و یا خودروهای مخصوص هتل استفاده کنید و سوار ماشین‌های متفرقه نشوید.

چگونه به کربلا سفر کنیم؟

اگر قصد عزیمت به کشور عراق و شهر کربلا را دارید، باید ابتدا از طریق مرزهای زمینی و یا هوایی وارد خاک کشور عراق شوید، مسافرانی که با هواپیما قصد سفر به کربلا و نجف را دارند، معمولا اول با هواپیما عازم شهر نجف می‌شوند، زیرا این شهر فرودگاه بین المللی دارد و سپس با اتوبوس و یا خودرو شخصی مسیر نجف تا کربلا را طی می‌کنند. این دو شهر حدود ۸۰ کیلومتر باهم فاصله دارند و مسافران در زمانی کمتر از یک ساعت می‌توانند خود را از نجف به شهر کربلا برسانند. مسافرانی هم که از طریق مرزهای زمینی وارد خاک عراق شده‌اند، باید خود را به یکی از شهرهای بغداد و یا نجف برسانند و از آنجا عازم شهر کربلا شوند. به صورت کلی چون شهر کربلا فرودگاه ندارد، مسافران از مسیرهای مختلف باید با خودرو شخصی و یا اتوبوس خود را به این شهر برسانند.

معرفی مرزهای ایران و عراق

ایران و عراق دو کشور همسایه هستند، ایران با عراق بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک دارد و چند پایانه مرزی مسافری هم برای تردد راحت زائرین و مسافرین بین دو کشور در حال حاضر فعال است. در ابتدای معرفی مرزهای ایران و عراق باید به این نکته اشاره کنیم که مسافران برای تردد از مرزهای زمینی هم باید حتما گذرنامه معتبر داشته باشند و تردد بدون گذرنامه از طریق مرزهای زمینی هم امکان پذیر نیست. پایانه‌های مرزی ایران و عراق عبارتند از شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، پرویزخان، باشماق و تمرچین است. سفر به کربلا و نجف اما اغلب از طریق چهار مرز شلمچه، چذابه، مهران و خسروی انجام می‌شود.

پایانه مرزی شلمچه: یکی از منطقه‌‌های مرزی در غرب خرمشهر و یکی از مرزهای میان ایران و عراق است، این مرز نزدیکترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق می‌باشد و با شهر کربلا حدود ۶۵۰ کیلومتر و با شهر نجف حدود ۴۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

پایانه مرزی چذابه: چذابه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان و در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز واقع شده است، این مرز زمینی حدود ۴۶۰ کیلومتر با شهر کربلا و ۳۸۲ کیلومتر با شهر نجف فاصله دارد.

پایانه مرزی مهران: این پایانه مرزی در استان ایلام قرار دارد، این شهر در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع شده است و نزدیکترین مرز ایران به شهر کربلا محسوب می‌شود. فاصله مهران تا شهر کربلا حدود ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف حدود ۳۰۳ کیلومتر است.

پایانه مرزی خسروی: این پایانه در استان کرمانشاه قرار دارد و فاصله این مرز تا شهر کربلا حدود ۳۱۵ کیلومتر و تا شهر نجف حدود ۳۸۰ کیلومتر است.

معرفی فرودگاه

اگر با هواپیما قصد سفر به کربلا و نجف را دارید، باید تور هوایی را برای سفر به این شهرها انتخاب کنید. مسافران ایرانی عتبات عالیات معمولا از طریق دو فرودگاه بین المللی شهرهای بغداد و نجف وارد خاک کشور عراق می‌شود. یکی از بهترین فرودگاه‌های کشور عراق که پروازهای زیادی از طریق آن از ایران به عراق انجام می‌شود، بدون شک فرودگاه بین المللی شهر نجف است. نام عربی این فرودگاه ” مطار النجف ألاشرف الدولی” است و مسافران در زمان تهیه بلیط هواپیما به مقصد نجف احتمال این اسم را روی بلیط خود مشاهده خواهند کرد. 

فرودگاه نجف با حرم حضرت علی حدود ۳۰ دقیقه فاصله دارد و مدت زمان سفر هوایی از ایران به نجف حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه است. فرودگاه بین المللی بغداد هم مقصد بسیاری از پروازهای ایرانی می‌باشد، این فرودگاه بزرگ حدود ۲۴ کیلومتر با مرکز شهر بغداد فاصله دارد و مدت زمان پرواز تهران به بغداد حدود یک ساعت است. همچنین در زمان معرفی فرودگاه‌های دو شهر بغداد و نجف باید به این نکات اشاره کنیم که به دلیل شرایط خاص کشور عراق برخی امکانات و زیرساخت‌ها در این دو فرودگاه محدود است و مسافران باید از این موضوع در زمان سفر آگاه باشند.

اقدامات پیش از سفر به پیاده روی اربعین

اغلب عاشقان زیارت، حرم حسین را ترجیح می‌دهند که در ایام اربعین و برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین به شهر کربلا سفر کنند. اما به دلیل تقاضای زیاد برای سفر در این ایام باید برخی اقدامات پیش از سفر به پیاده روی اربعین را از روزهای قبل از سفر خود به کشور عراق انجام دهید تا در زمان حضور در مرز اجازه عبور به راحتی به شما داده شود. گذرنامه مسافران اربعین باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد و مسافران به دو صورت می‌توانند برای دریافت ویزا اقدام کنند، ثبت نام در سامانه سماح و یا از طریق شرکت‌های زیارتی.

سامانه سماح

برای سفر به کربلا و نجف در ایام اربعین باید ویزا دریافت کنید، برای دریافت ویزا از طریق سامانه سماح سازمان حج و زیارت هم به صورت اینترنتی می‌توان اقدام کرد. زائرین پس از ثبت نام در این سایت به نشانی samah.haj.ir باید هزینه‌های مربوط به دریافت ویزا را پرداخت کنند، پس از تکمیل مراحل ۵ الی ۱۰ روز بعد ویزا برای آنها صادر می‌شود.

شرکت‌های زیارتی

اما اگر برای سفر به عراق در ایام پیاده روی اربعین زمان شما محدود است، باید به سراغ شرکت‌های زیارتی بروید. آنها با دریافت هزینه ویزا به صورت دلاری و یا معادل ریالی آن در کمتر از یک روز برای شما ویزا می‌گیرند. برای دریافت ویزا زیارتی باید دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با پس زمینه سفید و اصل گذرنامه را در زمان مراجعه به دفاتر شرکت‌های زیارتی همراه خود داشته باشید.

آدرس کنسولگری های عراق در ایران

به دلیل تقاضای زیاد برای سفر به کربلا و نجف در کشور عراق و روابط قوی سیاسی این کشور با ایران، عراق علاوه بر سفارت چند کنسولگری هم برای صدور ویزا در شهرهای مختلف ایران همچون تهران، مشهد، اهواز و کرمانشاه دارد. آدرس کنسولگری های عراق در ایران عبارتند از:

آدرس کنسولگری عراق در تهران: میدان ولی عصر- جنب ‏وزارت بازرگانی- ‏پلاک ۱۱۶۴۰
آدرس کنسولگری عراق در مشهد: بلوار فردوسی، خیابان شقایق
آدرس کنسولگری عراق در اهواز: اهواز، خیابان لقمان
آدرس کنسولگری عراق در کرمانشاه: خیابان فردوسی، جنب پارک لاله

هتل‌ها و محل‌های اقامت در کربلا

در شهر مقدس کربلا هتل‌های بسیار زیادی برای اقامت مسافران وجود دارد و میهمانان این شهر براساس بودجه و سلیقه خود می‌توانند یکی از هتل‌های این شهر را به عنوان محل اقامت در زمان سفر به کربلا رزرو کنند. نظافت در هتل‌های شهر کربلا در مقایسه با سایر شهرهای کشور عراق در سطح مطلوبی قرار دارد، هتل‌ها و محل‌های اقامت در کربلا بسیار زیاد است ولی اغلب مسافران به دلیل خدمات محدود در هتل‌های این شهر برای اقامت راحت به سراغ هتل‌های پنج ستاره در شهر کربلا می‌روند. از جمله معروفترین هتل‌های پنج ستاره این شهر می‌توان به هتل‌های زیر اشاره کرد:

هتل ریحان کربلا (Hotel Karbala Rayhaan)

یکی از مشهورترین هتل‌های پنج ستاره این شهر است که در نزدیکی بین الحرمین قرار دارد، این هتل امکانات متنوعی از قبیل پارکینگ، رستوران، مراکز ورزشی و موارد دیگر را برای رفاه حال مسافران و زائرین در این شهر فراهم کرده است.

آدرس: عراق، کربلا، شارع الکراده، Karbala 56001، Iraq

هتل شهردار فندق العمده

این هتل جز واحدهای اقامتی با کیفیت در شهر کربلا محسوب می‌شود که مسافران همواره از غذاهای لذیذ رستوران این هتل و نظافت فضای داخلی هتل راضی هستند.

آدرس: عراق، کربلا، شارع فاطمه الزهراء ع، Karbala 56001, Iraq

هتل‌ها و محل‌های اقامت در نجف

نجف یکی از بزرگترین شهرهای کشور عراق است و تنوع هتل‌ها و محل‌های اقامت در نجف بسیار زیاد می‌باشد. از جمله بهترین هتل‌های این شهر عبارتند از:

هتل قصر الدر نجف (Qasr Aldur Hotel)

این هتل پنج ستاره جز محبوب ‌ترین هتل‌های شهر نجف به لحاظ خدمات و موقعیت مکانی است و تنوع خدمات ارائه شده به مسافران در این هتل بسیار زیاد می‌باشد.

آدرس: عراق، نجف اشرف، خیابان امام زین العابدین، هتل قصر الدر

هتل کوثر نجف (Kosar Hotel)

یکی از مدرن‌ترین هتل‌های این شهر زیارتی است که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده و از تمامی امکانات رفاهی برای مسافران برخوردار است و به حرم امیرالمومنین بسیار نزدیک می‌باشد.

آدرس: عراق، نجف اشرف، جنب صحن جدید حضرت زهرا (س)، هتل کوثر

جاذبه های زیارتی در کربلا و نجف

کربلا و نجف دو شهر زیارتی کشور عراق است و به همین دلیل تنوع جاذبه های زیارتی در کربلا و نجف زیاد می‌باشد. مسافران در زمان عزیمت به شهر نجف می‌توانند برای زیارت به بارگاه مقدس حضرت علی بروند یا از مسجد کوفه، مسجد سهله، قبر حضرت آدم و قبرستان وادی السلام دیدن کنند. در شهر کربلا هم مرقد مطهر و نورانی امام حسین و ابوالفضل قرار دارد، همچنین بین الحرمین هم یکی از جاذبه‌های زیارتی این شهر برای زائرین در زمان سفر به کربلا و نجف محسوب می‌شود.

غذاهای محلی در کربلا و نجف

عراق و ایران دو کشور همسایه هستند و به همین دلیل بسیاری از غذاهای سنتی که در کشور عراق طبخ می‌شود با ذائقه مردم ایران سازگار است. غذاهای محلی در کربلا و نجف بسیار لذیذ و خوش عطر است و اغلب ایرانی‌ها در زمان سفر به کربلا و نجف از کیفیت و طعم غذاها در این دو شهر راضی هستند. از جمله معروفترین غذاهای سنتی این دو شهر که در اغلب رستوران‌های کربلا و نجف پیدا می‌شود باید به مواردی از قبیل قیمه نجفی، کبه عربی، بریانی، حلوای دهینه و فلافل اشاره کرد.

هزینه های سفر به کربلا

هزینه های سفر به کربلا همچون سایر سفرهای زیارتی و سیاحتی به عوامل مختلفی وابسته است و مسافرانی که قصد سفر به این دو شهر مقدس را دارند، بر اساس خدماتی که دریافت می‌کنند باید هزینه متناسب با آن را برای خرید تور و یا بلیط پرداخت نمایند. مدت زمان اقامت در زمان سفر به کربلا و نجف، کیفیت هتل محل اقامت، نوع وسیله نقلیه انتخابی برای سفر و سایر خدمات جز عواملی است که بر هزینه های سفر به کربلا و نجف تاثیر می‌گذارد. به صورت کلی هزینه سفر با تورهای زمینی مقرون به صرفه تر از سفر با تورهای هوایی است و مسافران بر صرفه جویی در هزینه‌های سفر خود می‌توانند زمان‌هایی را برای سفر به این دو شهر انتخاب کنند که تقاضا برای سفر کمتر است. معمولا هزینه تور و بلیط به مقصد شهرهای کربلا و نجف در ماه‌های محرم و صفر و مناسبت‌های مذهبی بیشتر از سایر روزهای سال می‌باشد.

مراکز خرید و بازارها

اگر برای خرید سوغاتی و یا تفریح با همسفران خود پس از زیارت به دنبال مراکز خرید و بازارهای معروف شهرهای نجف و کربلا هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم به بازار سنتی کربلا، مرکز خرید مجمع السفینه در کربلا، مجتمع تجاری کربلا، مرکز خرید سیتی مال نجف و بازار سنتی نجف اشرف از جمله مشهورترین مراکز خرید و بازارها این دو شهر است که اغلب زائرین برای خرید سوغاتی و مایحتاج خود در زمان سفر به کربلا و نجف به این دو بازار مراجعه می‌کنند.

سوغات

مهر و تسبیح تربت معروفترین سوغات شهرهای زیارتی کربلا و نجف در کشور عراق است و اغلب زائران و مسافرین در زمان سفر به کربلا و نجف این دو مورد را حتما به عنوان تبرکی برای عزیزان خود به ایران می‌آورند. جانماز، دشداشه برای آقایان، لباس، ظروف مسی و نقره‌ای، انگشتر، تربت کربلا، انواع چادرهای مشکی و رنگی برای خانم‌ها را می‌توان از جمله سوغاتی‌های معروف شهرهای کربلا و نجف دانست که زائرین از این سفر معنوی با خود به کشور می‌آورند.

شماره تلفن‌های ضروری

در زمان سفر به کربلا و نجف باید به برخی نکات توجه داشته باشید و دانستن شماره تلفن‌های ضروری در زمان سفر به این دو شهر بسیار اهمیت دارد. در جدول زیر برخی از اطلاعات ضروری در مورد دو شهر کربلا و نجف ذکر شده است.

رعایت این نکات بهداشتی در سفر به کربلا و نجف

شرایط بهداشتی هنوز بعد از گذشت سال‌ها از جنگ عراق و آمریکا نابسامان است و رعایت این نکات بهداشتی در سفر به کربلا و نجف ضروی می‌باشد، این موارد عبارتند از:

حتما در زمان سفر به کربلا و نجف از آب‌های آشامیدنی بسته بندی شده برای نوشیدن استفاده کنید و به هیچ از آب‌های شهری را ننوشید.

حتما در صورت بروز مشکلات جسمانی به مراکز درمانی هلال احمر و بیمارستان‌های شهرهای نجف و کربلا مراجعه کنید و از اقدامات سرخود برای درمان جدا خودداری نمایید.

آب و هوای شهرهای نجف و کربلا در اغلب روزهای سال گرم و خشک است، به همین دلیل برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز کمتر در شهر تردد کنید و زیارت را به ساعت‌های پایانی روز یعنی پس از غروب خورشید موکول نمایید.

حتما در زمان سفر به کربلا و نجف، لباس نخی و نازک به میزان کافی همراه خود داشته باشید
کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی هم جز ملزومات بهداشتی در زمان سفر به کربلا و نجف محسوب می‌شود.

حتما کفش‌های راحت و مناسب در زمان سفر به کربلا و نجف بپوشید تا پای شما در طول مسیر راحت باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که چند قرص ضروری همچون قرص سرماخوردگی، ضد اسهال و قرص مسکن ساده هم جهت مواقع اضطرار همراه خود داشته باشید.

زدن ماسک در زمان زیارت و یا تردد در مناطق شلوغ شهرهای کربلا و نجف جهت حفظ سلامت زائران توصیه می‌شود.

وسایل مورد نیاز و ضروری در سفر کربلا و نجف

در زمان سفر به کربلا و نجف چمدان خود را خیلی سنگین نکنید و از همراه داشتن وسایل ممنوعه همچون مواد مخدر، سلاح و سایر مواردی که ورود آنها به کشور عراق ممنوع است، جدا خودداری نمایید. وسایل مورد نیاز و ضروری در سفر کربلا و نجف، عبارتند از: کفش راحت و مناسب، دمپایی، لباس نخی و راحت، کوله پشتی و وسایل ضروری همچون دارو، شارژر و پاوربانک، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و دینار عراقی یا دلار.


سوالات متداول

۱. اتباع ایرانی برای سفر به کربلا و نجف و دریافت ویزای کشور عراق باید چه مدارکی را ارائه دهند؟

برای دریافت ویزای عراق ارائه مدارکی از قبیل تکمیل فرم‌های مربوطه عکس پرسنلی جدید، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، پاسپورت معتبر و پرداخت هزینه ویزا الزامی است.

۲. قیمت تور کربلا و نجف به صورت هوایی و زمینی چقدر است؟

هزینه تور کربلا و نجف به صورت زمینی و هوایی به عواملی همچون مدت زمان سفر، تاریخ برگزاری تور، کیفیت هتل‌های اقامتی و موارد دیگر وابسته است و به صورت دقیق نمی‌توان برای این سفر نرخ ثابتی اعلام کرد.

۳. از چه طریق می توان برای دریافت ویزا عراق اقدام نمود؟

 برای ثبت نام و دریافت ویزا عراق می‌توان از طریق سامانه سماح و یا دفاتر آژانس‌های زیارتی اقدام کرد.

۴. پرواز تهران به نجف چند ساعت طول می‌کشد؟

فاصله تهران تا نجف حدود ۷۷۰ کیلومتر است و این  پرواز حدود یک ساعت طول می‌کشد، اغلب ایرلاین‌های داخلی به صورت هفتگی و یا روزانه این پرواز را در لیست پروازهای خارجی خود دارند.




الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار