gardeshban.ir

ساری- وجود بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی راهبرد جدیدی فراروی گردشگری مازندران ایجاد می‌کند تا به سمت اقتصاد دریاپایه گام بردارد.
کد خبر: ۵۸۴۴۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
اقتصاد دریاپایه راهبرد جدید گردشگری/ دریای مازندران سودده نیست


استفاده سنتی و ابتدایی از دریای مازندران و تکیه آن به برپایی آلاچیق در حالی است که دست مازندران تاکنون از اقتصاد دریامحور خالی مانده است.

نبود برنامه جامع و مهیا نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز سبب شده تا گردشگری مازندران به لب ساحل محدود شود و ظرفیت‌های موجود در دریا در حوزه‌های مختلف ناشناخته باشد. این وضعیت درحالی است که سالانه بیش از ۹۰ درصد مسافران استان‌های شمالی و مازندران برای بهره مندی از جاذبه‌های دریا به این مناطق سفر می‌کنند.

محمد اکبری یک فعال حوزه گردشگری در مازندران با اشاره به اقتصاد دریا و گردشگری در مازندران مغفول واقع شده است، گفت: نتوانستیم از گنج عظیم دریا و جنگل برای توسعه اقتصاد استان بهره بریم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه استانی که دریا و جنگل دارد نباید بیکار داشته باشد، گفت: وجود شمار زیادی بیکاران در مناطق مختلف مازندران نشان از آن دارد که برنامه‌های اقتصادی استان لنگ می‌زند.

وی با عنوان اینکه گردشگری دریایی در استان در حد برپایی چند آلاچیق و یا گردش با قایق موتوری خلاصه شده است، گفت: هنوز از شناورهای تفریحی و گردشگری و اسکله‌های گردشگری در استان خبری نیست در حالی که دریا می‌تواند به تنهایی اقتصاد استان را متحول کند.

بر اساس اعلام متولیان امر عدم بهره گیری از ظرفیت اقتصاد دریا سبب شده تا جایگاه آن در اقتصاد استان مشخص نباشد و هرسال هزینه‌های زیادی روی دست استان بگذارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران حکمرانی مطلوب در گردشگری را موضوعی بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: می‌توانیم با مشارکت عمومی و خرد جمعی، همچنین پاسخگو بودن مسئولان و متولیان در هر دو حوزه سیاست‌گذاری و اجرا به این مهم دست پیدا کنیم.

صادق برزگر با بیان اینکه برای تحقق شعار حکمرانی مطلوب، نیازمند تغییر جهت از بالا به پایین هستیم و قطعاً مشارکت شهروندان در پیشبرد امور بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، گفت: اگر موضوع محور و برنامه محور حرکت نکنیم در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای طرح‌های مختلف، شکست خواهیم خورد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش مؤثر اقتصاد گردشگری در جامعه، حرکت به سوی شیوه‌های مطلوب مدیریتی، سیاستگذاری پایدارتر در حفاظت از جاذبه‌ها و منابع برای آینده این صنعت امری ضروری است.

برزگر با تاکید بر اینکه حکمرانی مطلوب در گردشگری می‌تواند به‌عنوان یک ابزار و راهبرد مدیریتی در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد، گفت: نیاز است با طراحی الگوی حکمرانی مطلوب گردشگری و شناسایی نقش و سهم هر یک از بازیگران دست‌اندرکار در عرصه تدوین سیاست‌گذاری و حاکمیتی، سهم و جایگاه هر بخش مشخص شود.

برزگر پویایی اقتصاد گردشگری کشور، توسعه پایدار صنعت گردشگری، اشتغال آفرینی و بهبود فضای کسب و کار، افزایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی در صنعت گردشگری و توسعه ساختارهای مشارکتی را از جمله مهم‌ترین پیامدهای اجرایی الگوی حکمرانی مطلوب در گردشگری عنوان کرد.

دریا در مازندران سودآوری ندارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، دریا را ظرفیتی عظیم برای توسعه گردشگری استان و کشور دانست و گفت: باید ارزیابی کنیم که جایگاه دریا از نظر توسعه استان و کشور کجاست و نه تنها سودآوری ندارد، متأسفانه سالانه ۴۰ میلیارد برای کشور هزینه دارد.

وی مهمترین مسائل و مشکلات مربوط به توسعه دریا محور را در نبود مدیریت یکپارچه در حوزه دریا، در بخش کاربری زمین با ساخت و ساز غیرقانونی و بی‌ضابطه در بخش مسائل اجتماعی و فرهنگی با نرخ رشد جمعیت بالا در بخش مشکلات طبیعی و زیست محیطی، آلودگی نواحی ساحلی ناشی از کمبود زمین برای دفن زباله، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، فرسایش نواحی ساحلی، کاهش تنوع زیستی عنوان کرد.

برزگر توسعه گردشگری دریایی و ساحلی مازندران را امری ضروری و مهم خواند و گفت: این امر با ایجاد اسکله‌های تفریحی دریایی و ساماندهی فعالیت‌های تفریحی در سواحل استان، تا حدود زیادی محقق خواهد شد. متأسفانه هنوز نتوانستیم آنگونه که باید از این ظرفیت‌های خدادادی، با فراهم ساختن زیرساخت‌ها استفاده بهینه ببریم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صدور مجوز فعالیت‌های تفریحی ساحلی ساماندهی شده و پیگیری ورود شناورهای تفریحی گردشگری را برای ایجاد اسکله‌ها ضروری دانست و گفت: ساماندهی فعالیت‌های تفریحی در سواحل استان با مدیریت یکپارچه در حوزه دریا و تشکیل شورای راهبردی سامان‌دهی دریایی و ساحلی ممکن خواهد بود.

به رغم آنکه دریای مازندران همانند گنجی مغفول مانده است، اجرای طرح‌های گردشگری در ساحل استان و حفظ وصیانت از نوار ساحلی هزینه بر بوده و مازندران نتوانسته از ظرفیت عظیم دریا برای رشد اقتصاد خود بهره گیرد.

غفلت از اقتصاد دریاپایه در حالی است که در برنامه هفتم توسعه به این مسئله توجه و تاکید شده و قرار است دبیرخانه توسعه اقتصاد دریاپایه استان‌های شمالی در مازندران شکل گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: دبیرخانه توسعه اقتصاد دریا محور استان‌های شمالی در مازندران تشکیل می‌شود.

فرج الله فتح الله پور از تشکیل دبیرخانه توسعه اقتصاد دریا محور در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: سیاست‌های توسعه اقتصاد دریا محور در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین است و دو جلسه آن تاکنون تشکیل شده و قرار است جلسه سوم نیز با حضور مسئولین در استان گیلان برگزار شود.

مسئله اقتصاد دریا محور یکی از موضوعات مهم در استان‌های شمالی به شمار می‌رود و در سیاست‌های کلی مورد توجه قرار گرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران اظهار داشت: مسئله اقتصاد دریا محور یکی از موضوعات مهم در استان‌های شمالی به شمار می‌رود و در سیاست‌های کلی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: ساحل یکی از مسائل مهم در حوزه اقتصاد دریا به شمار می‌رود از این رو تشکیل دبیرخانه توسعه اقتصاد دریا محور استان‌های شمالی ضروری به نظر می‌رسد و این دبیرخانه در مازندران تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به طول نوار ساحلی استان مازندران و اهمیت ساحل آن گفت: دبیرخانه توسعه اقتصاد دریا محور در استان مازندران تشکیل می‌شود.

سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر به مازندران سفر می‌کند و وجود دریا و جاذبه‌های آن فرصت بی نظیری برای رونق اقتصادی در استان فراهم کرده است و بهره گیری از این ظرفیت نیازمند داشتن طرح‌های مدون و جامع است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار