gardeshban.ir

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک (Plitvice Lakes National Park) یکی از مکان‌های توریستی قدیمی در کرواسی است که از شانزده دریاچه تشکیل شده‌ است.
کد خبر: ۵۸۰۵۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. 

زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.




پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک (Plitvice Lakes National Park) یکی از مکان‌های توریستی قدیمی در کرواسی است که از شانزده دریاچه تشکیل شده‌ است. این پارک ملی یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی کرواسی می باشد. پارک پلیتویک مجموعه‌ای از جنگل‌های استپی روی تپه ماهورهاست که با شانزده دریاچه زمردی- آبی احاطه شده است. این پارک ملی با مساحتی بیش از ۲۹۶ کیلومتر مربع، سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد.

این دریاچه‌ها توسط سه کوهستان بزرگ محاصره شده‌اند و آب آن‌ها نیز از همین کوهستان‌ها تأمین می‌شود، بنابراین شما می‌توانید شاهد دریاچه‌های متفاوت از لحاظ رنگ و مواد معدنی باشید.

دریاچه‌هایی به رنگ سبز، آبی و خاکستری که با تغییر فصل رنگ آن‌ها نیز عوض می‌شود. رنگ آب دریاچه با توجه به مقدار مواد معدنی، عناصر آب و زاویه ی نور خورشید دائما در حال تغییر است.

این منطقه کاملا جنگلی است و پر از درختان راش، صنوبر و کاج است و ترکیبی از گیاهان آلپی و مدیترانه ای در آن وجود دارد. سرسبزی این منطقه در کنار آبی دریاچه ها جاذبه ای خاص از طبیعت می باشد.




در این پارک می توانید حیواناتی مثل خرس قهوه ای اروپایی، گرگ، جغد، عقاب، سیاهگوش، گربه ی وحشی و … ببینید. دریاچه‌های پارک زیستگاه طبیعی گرگ‌ها و گوزن‌هایی است که برای رفع تشنگی به آنها روی می‌آورند.

هر کدام از این دریاچه‌ها در واقع آبگیرهای بسیار زیبایی هستند که از طریق شبکه‌ای از آبشارهای باریک و شگفت‌آور به داخل همدیگر می‌ریزند و منظره ای زیبا و حیرت انگیز بوجود می آورند.

شبکه‌ای از پیاده‌روها و پل‌های چوبی دورتادور و داخل پارک قرار گرفته‌اند تا بتوانید به‌ آسانی در این مکان رویایی قدم بزنید. همچنین بلیط ورودی این پارک شامل قایق‌سواری روی دریاچه هم می‌شود.



12 دریاچه در سطح بالاتر و 4 دریاچه در سطح پایین قرار گرفته‌اند که به وسیله آبشارها و رودخانه‌های زیبا به هم متصل می‌شوند و منظره ایی غیرقابل باور را به صورت طبیعی می‌سازند. این قسمت از کرواسی از قرن نوزدهم به عنوان جاذبه توریستی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعدها به دلایل سیاسی به عنوان مرز کشور بوسنی و هرزگوین در اختیار ارتش و سربازان بود.

ولی بعدها توسط یونسکو این محل از ارتش پس گرفته و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. جاده مهم شمال-جنوب که کرواسی را به نواحی ساحلی دریای آدریاتیک وصل می‌کند، از میان این پارک عبور کرده است.

پارک ملی پلیتویک کرواسی


آبشار ولیکی اسلپ

آبشار ولیکی اسلپ (veliki slap) یکی از زیباترین جاذبه های پارک است که با ارتفاع 30 متر، توسط تخته سنگ های بزرگی احاطه شده است. این آبشار بزرگترین آبشار منطقه است و در قسمت دریاچه های بالای پارک قرار گرفته است.

بازدید از آبشار بوسیله مسیرهای چوبی و سنگ های طبیعی که در اطراف آن قرار گرفته آسان شده است. درست در همین منطقه نیز، غاری که با تخته سنگ های بزرگ محاصره شده از جریان های آبی آبشار بوجود آمده است که امکان دسترسی به آن وجود دارد.




تفریحات در پارک پلیتویک

دیدن طبیعت این پارک بزرگترین جاذبه آن می باشد. با این وجود از جمله تفریحاتی که می توان در این پارک جنگلی داشت، پیاده روی در دل طبیعت بی نظیر آن، دوچرخه سواری در مسیرهای جنگلی تعبیه شده، قایق سواری در دل آب های زلال، کایاک سواری، کوهپیمایی و… است. دقت داشته باشید، شنا و هرگونه فعالیت های آبی در همه نقاط پارک ممنوع است.

لازم به ذکر است که خدماتی چون کایاک، دوپرخه سواری و… هزینه جدا ندارند. در واقع شما با یک بار خرید بلیت ورودی، قادر به استفاده از همه وسایل تفریحی پارک می شوید.

پارک ملی پلیتویک کرواسی


کجا اقامت داشته باشیم ؟

اگر قصد اقامت در این منطقه طبیعی بکر را دارید، در نزدیکی پارک، سه اقامتگاه وجود دارد که می توانید شب را در آنجا به صبح برسانید و از آب و هوای بی نظیر منطقه نیز در روزهای  اقامت خود لذت ببرید.

همچنین می توانید در منطقه ای از پارک که برای چادر زدن تعبیه شده نیز اقامت کنید. این فضا گنجایش حدودا 500 چادر را در خود دارد و در 7 کیلومتری ورودی پارک قرار گرفته است. در مناطق مخصوص کمپ زنی امکانات خوبی مثل سرویس بهداشتی تمیز، فروشگاه های مواد غذایی و… وجود دارد تا اقامت راحتی داشته باشید.

اگر هم می خواهید در هتل اقامت داشته باشید، سه هتل نزدیک به ورودی های پارک قرار دارد. هتل پلیتویک (میانگین شبی 60 دلار)، هتل دیگنیجا (میانگین شبی 74 دلار) و هتل جزرو (میانگین شبی 70 دلار) می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند. ولی اگر دنبال قیمت های ارزان هستید می توانید با حدود ۱۰ یورو در اتاق های کرایه ای بمانید.




چطور به این پارک جنگلی برویم ؟

از شهرهای اصلی کرواسی می توانید به سمت این پارک بروید و حتی پس از یک روز گشت و گدار دوباره به شهر محل اقامت خود برگردید. اتوبوس هایی در کنار ورودی پارک هستند که به سمت شهرهای زاگرب، اسپلیت و زادار می روند اما در فصل های خلوت تعداد آن ها خیلی کم است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار