gardeshban.ir

سد کارده (Kardeh Dam) در ۵۰ کیلومتری شمال مشهد و در روستای کارده قرار دارد. رودخانه کارده با آب دائمی و مناظر زیبای طبیعی، یکی از بهترین تفریحگاه‌های خوش آب و هوای مشهد می‌باشد.
کد خبر: ۶۱۴۲۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر است. اگر اهل طبیعت گردی هستید گزینه های زیادی برای لذت بردن از طبیعت خواهید داشت. یکی از مکان های دیدنی و تفریحی نزدیک مشهد، منطقه سد کارده می باشد.

سد کارده (Kardeh Dam) در ۵۰ کیلومتری شمال مشهد و در روستای کارده قرار دارد. رودخانه کارده با آب دائمی و مناظر زیبای طبیعی، یکی از بهترین تفریحگاه‌های خوش آب و هوای مشهد می‌باشد. این سد همچنین به عنوان یکی از قدیمی ترین سدهای استان خراسان رضوی به حساب می آید.

عکس از: Www.TravelwithMehdi.com


ویژگی های سد کارده

این سد بتنی در حدود 50 کیلومتری جاده مشهد به کلات، روی رودخانه کارده، با ظرفیت حدود ۳۶ میلیون متر مکعب، به عنوان یکی از گردشگاه های آبی مشهد به حساب می آید.

جنس سد کارده از نوع بتنی، دو قوسی متقارن با ارتفاع ۶۷ متر و طول تاج ۱۴۴ متر می باشد و گاهی اوقات توانسته ۴۴ میلیون مترمکعب آب را نیز در خود ذخیره نماید. سد کارده متشکل از ۱۵ بلوک ۱۰ متری با ارتفاع ۶۷ متر از پی و حجم ۳۲ هزار مترمکعب بتن ریزی می باشد.

سد کارده از رودخانه های رشته کوه هزار مسجد تغذیه شده و علت انتخاب این نام برای سد، همجوار بودن آن با روستای کارده می باشد. دریاچه پشت سد کارده بخشی از آب منطقه را فراهم می آورد. هدف ساخت سد تأمین آب برای اراضی کشاورزی موجود در پایین دست سد بدون توسعه بیشتر کشاورزی و آبرسانی به شهر مشهد بوده است.

سد کارده مشهد


جاذبه های دیدنی اطراف

روستاهای اندرخ و کارده 

پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از منطقه سد کارده سری هم به روستاهای اندرخ و کارده بزنید و به تماشای زندگی روستایی و بازدید از بافت سنتی آنها بپردازید.

طبیعت زیبای اطراف سد

این سد در قسمتی از دره نسبتا عریض، حد فاصل روستای اندرخ و کارده واقع شده است و دره آل را قطع می کند. هر دو سمت دره نیز جاذبه های طبیعی و زیبایی وجود دارد که توجه بینندگان را به سمت خود جلب می نماید.

عکس از: Esmail Razghani


دره آل

دره آل توسط سد کارده مابین روستاهای اندروخ و کارده قطع می‌شود و دارای ۵ چشمه فصلی است که فقط در زمان بارندگی آب دارند و دارای چندین آبشار کوچک و بزرگ فصلی نیز می‌باشد. این آبشارها از کوه های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرند.

غار کارده

یکی از اصلی‌ترین مناطق دیدنی اطراف سد کارده، غار کارده است. این غار که فقط 3 کیلومتر با روستای کارده فاصله دارد، در دره آل قرار دارد. در بخش غربی دره آل، غار کارده و در بخش شرقی آن غار اسکلت قرار دارد. قدمت این غار طبق نظر باستان شناسان به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و در آن اسکلت‌هایی از انسان‌های نخستین و ابزارهای مورد استفاده در آن زمان را یافته‌اند. حتما با استفاده از راهنما به این غار بروید.

سد کارده مشهد | عکس از: Amir Gilan


امکانات رفاهی

به واسطه آب و هوای منطقه و نیز میزان آب کافی موجود در خود، توانسته مناظر شگفت انگیز و بسیار زیبایی را خلق کند. در حال حاضر سد کارده به خاطر داشتن مناظر بسیار زیبا و کوهستانی، یکی از تفریحگاه های شهر مشهد به شمار می آید و به دلیل داشتن امکانات رفاهی چون محل استراحت موقتی، سکو، فروشگاه و… برای مسافران و شهروندان مکان مناسبی می باشد.

عکس از: majid shabani


چطور به سد کارده برویم ؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این سد در جاده کلات واقع شده و مسیر اصلی دسترسی به آن از انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد امکان‌پذیر است. فاصله مشهد تا سد کارده حدود 50 کیلومتر و فاصله کلات تا سد حدود 20 کیلومتر است. این مکان تفریحی فقط یک ساعت با شهر مشهد فاصله دارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، 50 کیلومتری جاده مشهد- کلات
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار