gardeshban.ir

گزارش/
با مشخص شدن ارز اختصاص یافته دولت به حج تمتع 1403، حداقل هزینه این سفر معنوی 160 میلیون تومان می‌شود.
کد خبر: ۶۱۴۶۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
با مشخص شدن ارز اختصاص یافته دولت به حج تمتع 1403/ حداقل هزینه حج 160 میلیون تومان می‌شود


«دولت ارز 38.5 هزار تومانی به حج اختصاص داد.» این را رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید.

هزینه حج تمتع به صورت ارزی محاسبه می‌شود. البته هنوز سازمان حج به صورت رسمی هزینه نهایی این سفر معنوی را اعلام نکرده است. معاون سازمان حج ایمان شمسایی می‌گوید که «هزینه نهایی 2 اسفند اعلام خواهد شد.»

هزینه حج گذشته باوجود اختصاص ارز 28.5 هزار تومانی دولت 110 تا 140 میلیون تومان بود. سال 1401 نیز هزینه حج 40 میلیون تومان بود که رئیس وقت سازمان حج گفت که «امسال آخرین حج ارزان است.» اکنون هم هزینه حج آینده نسبت به حج 1401، 400 درصد رشد داشته است.

حداقل هزینه حج تمتع به صورت ارزی 4.2 هزار دلار است که با توجه به اختصاص ارز 38.5 هزار تومانی، هزینه نهایی حج آینده 160 تا 190 میلیون تومان خواهد بود. یعنی زائران پس از پرداخت 140 میلیون تومانی علی‌الحساب، 20 تا 50 میلیون تومان دیگر باید بدهند. 

بر اساس مصوبه هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت ارشاد «سازمان حج و زیارت مجاز است نسبت‌ به خرید ارز به میزان 300 میلیون دلار به نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلای ایران اقدام کند.» یعنی این سازمان باید حدود 14 هزار میلیارد تومان ارز بخرد، در حالی که تاکنون فقط حدود 57 هزار نفر مبلغ علی الحساب حج 1403 را پرداخته‌اند.

مدیر کاروان حج علیرضا حسینی می‌گوید که «زائری که بیش از 16 سال حدود یک میلیون تومان ودیعه‌گذاری کرده، چرا حالا باید هزینه را به صورت ارزی بپردازد و این مبلغ گران را برای حاجی شدن بدهد.» در مقابل معاون سازمان حج غلامرضا رضایی می‌گوید که «ودیعه زائران برای حج در بانک بوده و زائران هم امکان برداشت دارند. این مبلغ دست سازمان حج نیست که بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.»

اختصاص ارز با نرخ 28.5 هزار تومانی انتظار زائران بود. با این وجود، فعالان حوزه زیارتی معتقدند که «بانک‌های ملی و ملت باید سود سپرده ودیعه‌گذاران را افزایش دهند و این حساب‌ها را به عنوان سپرده بلندمدت محاسبه کنند.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار