gardeshban.ir

خزر آباد از معروف‌ترین و زیباترین سواحل در استان مازندران محسوب می‌شود که از قدیم‌الایام تاکنون مورد استقبال گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۱۴۲۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
شمال ایران با جاذبه‌های طبیعی و باستانی فراوانی که دارد از محبوب‌ترین قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. جنگل‌ها، سواحل، آبشارها، رودخانه‌ها، دریا و ده‌ها جاذبه طبیعی دیگر استان‌های شمالی کشور را به یکی از پربازدیدترین مکان‌ها تبدیل کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از سواحل زیبای دریای خزر به نام ساحل خزر آباد شمال آشنا کنیم.

معرفی خزر آباد شمال

خزر آباد از معروف‌ترین و زیباترین سواحل در استان مازندران محسوب می‌شود که از قدیم‌الایام تاکنون مورد استقبال گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. در این ساحل زیبا امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده و یکی از بهترین مجموعه‌های تفریحی دریای خزر محسوب می‌شود. این ساحل زیبا تا شهر ساری ۳۵ کیلومتر فاصله دارد که در گذشته از مهمترین بنادر تجاری کشور در دوران قاجار و پهلوی به شمار می‌رفت. این ساحل بسیار شلوغ است و بخش‌های زیادی از آن در اختیار ارگان‌های خصوصی و دولتی قرار گرفته‌اند. شنا در دریای خزر در این ساحل زیبا با تجهیزات مناسبی برای ایمنی افراد حین شنا کردن در نظر گرفته شده‌اند. ساحل خزر آباد در منطقه فرح‌آباد واقع شده و با نام ساحل فرح‌آباد نیز شناخته می‌شود.

خزر آباد شمال


آب و هوای خزر آباد شمال

ساحل خزر آباد در شمال ساری واقع شده و به‌خاطر قرار گرفتن در امتداد دریای خزر از آب و هوای معتدل و مرطوبی برخوردار است. این ساحل زیبا در فصل بهار معتدل بوده و بیشتر گردشگران در این زمان خزر آباد را به‌عنوان مقصد مسافرتی خود انتخاب می‌کنند. هوای ساحل در تابستان بسیار گرم و شرجی است و با شنا کردن در دریا می‌توانید گرما را از خود دور کنید. با شروع فصل پاییز هوای خزر آباد خنک و دلپذیر می‌شود و دوباره تردد گردشگران افزایش می‌یابد. در فصل زمستان هوای ساحل بسیار سرد و خشک است و به دلیل بارش برف و باران کمتر کسی به آن سفر می‌کند.

بهترین زمان سفر به خزر آباد شمال

آب و هوای خزر آباد در فصل بهار بسیار مطلوب و دلپذیر است. با این حال ممکن است بارش‌های ناگهانی باران شما را غافلگیر کنند. هوای منطقه در فصل تابستان بسیار گرم و شرجی است؛ اما بهترین زمان برای آفتاب گرفتن و استفاده از تفریحات آبی به شمار می‌رود. در فصل پاییز هوای ساحل به‌تدریج خنک می‌شود و بارش‌های باران افزایش می‌یابند. اسب‌سواری، پیاده‌روی و لذت بردن از ماسه‌های ساحل در فصل پاییز بسیار لذت‌بخش خواهند بود. دمای هوای منطقه در فصل زمستان به شدت افت می‌کند و سرمای شدیدی را احساس خواهید کرد. با این اوصاف باید گفت فصل بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به خزرآباد هستند.

تفریحات خزر آباد شمال

ساحل خزرآباد تنها یک ساحل نیست و امکانات تفریحی بسیار متنوعی در آن فراهم شده است که آن را از سایر ساحل‌های شمالی متمایز می‌کند. از محبوب‌ترین تفریحات آبی این ساحل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قایق‌سواری
شنا و آب‌تنی
موج‌سواری
تیوپ سواری
جت اسکی
شاتل سواری
بنانا سواری
گشت با قایق‌های موتوری

خزر آباد شمال


پلاژ و فضای مجزایی برای شنای آقایان و بانوان در نظر گرفته شده است که علاقمندان می‌توانند در هر ساعت از روز به شنا در دریای خزر روی بیاورند. دیگر تفریحات غیرآبی و ساحلی خزر آباد شمال شامل پیاده‌روی، اسب‌سواری، والیبال ساحلی، موتور چهار چرخ، وسایل ورزش همگانی و پرواز با کایت است. همچنین این مجموعه تفریحی مجهز به سینمای چندبعدی بوده و می‌توانید فیلم‌های روز سینما را دنبال کنید. شهربازی و پارک بادی کودکان از دیگر تفریحاتی هستند که مجهز به مدرن‌ترین دستگاه‌های روز هستند و هیجان زیادی برایتان به دنبال خواهند داشت. پس از بازی و تفریح می‌توانید در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های اطراف ساحل با یک وعده غذایی لذیذ از خود پذیرایی کنید.

امکانات رفاهی خزر آباد شمال

منطقه گردشگری خزرآباد برای رفاه مسافران و گردشگران امکانات رفاهی متعددی در نظر گرفته که تمام نیازهای آنها را پاسخ می‌دهند. از جمله امکانات خزرآباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رستوران
بوفه
کافه
پارکینگ
سرویس بهداشتی
آلاچیق
نیمکت
فروشگاه صنایع دستی

ناگفته نماند بخش اعظمی از ساحل خزر آباد شمال اختصاصی بوده و عموم نمی‌توانند از برخی امکانات ساحل استفاده کنند. با این وجود اداره بهزیستی ساری امکاناتی را برای افراد ناتوان به وجود آورده تا بتوانند از امکانات ساحل و تفریحات آن بهره‌مند شوند. ایجاد منطقه‌ای امن و مناسب همراه با ناجیان غریق حرفه‌ای ویژه شنای بانوان از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه است.

خزر آباد شمال


جاهای دیدنی نزدیک خزر آباد شمال

حالا که به شمال سفر کردید پیشنهاد می‌شود علاوه بر ساحل زیبای خزر آباد از جاهای دیدنی نزدیک به آن نیز بازدید کنید:

تالاب حمیدآباد

از زیباترین و نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی به خزر آباد تالاب حمیدآباد است که بر روی آن گل‌های نیلوفر دیده می‌شوند. تماشای تالاب در فصل زمستان هنگامی که پرندگان مهاجر بر فراز تالاب پرواز می‌کنند بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

خزر آباد شمال


مجموعه تاریخی خزر آباد

افرادی که علاقمند به تماشای ابنیه تاریخی ایران هستند می‌توانند در سفر به شمال با یک تیر دو نشان بزنند و از مجموعه تاریخی خزر آباد هم دیدن کنند. این مجموعه به دوران شاه‌عباس صفوی تعلق دارد و از شهر قدیمی فرح‌آباد به جای مانده است. در حال حاضر بسیاری از بخش‌های این مجموعه از بین رفته‌اند و تنها بخش‌هایی مانند مسجد، مدرسه، قصر، حمام و بخشی از پل شاه‌عباسی قابل مشاهده هستند.

خزر آباد شمال


هر یک از روستاهای شمال با طبیعت بکر و زیبای خود مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرند. روستای فرح‌آباد در نزدیکی ساحل خزر آباد شمال از آب و هوای کوهستانی و جنگلی برخوردار بوده و شما را از شر آب و هوای شرجی ساحل راحت می‌کند. در این روستا جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی زیادی وجود دارند.

تالاب میانکاله

از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی شمال تالاب میانکاله است که میزبان هزاران گونه پرنده از نقاط مختلف دنیا در فصول پاییز و زمستان است. فلامینگو، انواع اردک‌ها، انواع غازها، پلیکان، قو، عقاب دریایی دم سفید و… از انواع پرندگان هستند که شانس دیدن آنها را در زمستان و پاییز خواهید داشت. همچنین ماهی سفید، خاویار، ماهی کفال و کپور در این تالاب پرورش داده می‌شوند.

خزر آباد شمال


اقامت در خزر آباد شمال

اقامتگاه از دغدغه‌های مسافران در سفر به خزر آباد است. این ساحل در تعطیلات و آخر هفته‌ها بسیار شلوغ بوده و اقامت را کمی دشوار می‌کند. امکان کمپینگ برای افرادی که به این مدل اقامت علاقه دارند در اطراف ساحل وجود دارد. می‌توانید در آلاچیق‌های ساحل چادر بزنید و زمان خود را در کنار دریا سپری کنید. این مدل اقامت برای کسانی مناسب است که به مدت یک الی دو روز می‌خواهند در ساحل بمانند.

مسافرانی که به مدت طولانی‌تر قصد دارند از خزر آباد شمال بازدید کنند از بین گزینه‌های اقامتی متنوع مانند سوئیت، ویلا، خانه‌های محلی، مجتمع‌های اقامتی و هتل‌ها می‌توانند یکی را انتخاب کنند. مجتمع اقامتی و رفاهی خزر آباد ساری و هتل نارنج ساری محبوب‌ترین اقامتگاه‌های خزرآباد هستند. همچنین در روستاها و شهرهای نزدیک به ساحل می‌توانید ویلا اجاره کنید. ویلاها با امکانات و قیمت‌های متنوع در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند.

مسیر دسترسی به خزر آباد شمال

ساحل خزر آباد در استان مازندران، ۳۵ کیلومتری شمال ساری، بخش رودپی شمالی، دهستان فرح‌آباد شمالی و روستای ولی‌آباد قرار دارد. دسترسی به ساحل به‌خاطر قرار گرفتن در بخش شرقی مازندران از طریق جاده‌های هراز، فیروزکوه و چالوس بسیار راحت است. اگر در تهران و کرج هستید، می‌توانید از تمامی این جاده‌ها به خزرآباد دسترسی پیدا کنید. نحوه دسترسی از تهران تا خزرآباد عبارتند از:

مسیر جاده هراز: فاصله تهران تا ساحل خزرآباد از جاده هراز ۲۹۰ کیلومتر معادل ۵ ساعت رانندگی است. زمانی که به انتهای جاده رسیدید وارد شهر بابل شوید و از شمال شرق خود را به ساحل برسانید.

جاده فیروزکوه: فاصله تهران تا خزر آباد از طریق جاده فیروزکوه ۳۱۰ کیلومتر معادل ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی است. ابتدا به قائمشهر بروید و حرکت خود را به سمت جویبار ادامه دهید. پس از پیمودن ۲۵ کیلومتر در شمال شرقی جویبار با خزرآباد روبرو می‌شوید.

جاده چالوس: فاصله تهران تا خزرآباد از جاده چالوس حدود ۳۱۰ کیلومتر است و باید ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه رانندگی کنید. ابتدا باید به شهر چالوس بروید و از طریق جاده ساحلی دریای کاسپین خود را به بابلسر برسانید. پس از پیمودن ۴۵ کیلومتر از شرق بابلسر در نهایت به ساحل خزر آباد می‌رسید.

اگر در ساری هستید، کافی است به شمال شهر بروید و از جاده فرح‌آباد تا خط ساحلی حرکت کنید. در صورتی که ساکن شهرهای شمال غربی و شمال شرقی ایران هستید باید از جاده‌هایی که به سواحل کاسپین منتهی می‌شوند خود را به خزرآباد برسانید.

خزر آباد شمال


نکات سفر به خزر آباد شمال

قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به خزرآباد آب و هوای منطقه و شرایط جاده‌ها را بررسی کنید.

در صورت سفر در روزهای گرم سال حتماً عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و پماد دفع حشرات همراه داشته باشید.

ساحل خزرآباد اغلب با ازدحام جمعیت گردشگران و مسافران مواجه است و بهتر است از قبل نسبت به رزرو اقامتگاه اقدام کنید.

از رها کردن زباله در ساحل خزر آباد به‌ویژه دریای خزر جلوگیری کنید و در طبیعت بکر منطقه سهیم باشید.

سخن پایانی

سفر به خزر آباد شمال و تماشای دریای زیبای خزر تجربه‌ای به یاد ماندنی خواهد بود. در این ساحل چشم‌نواز امکانات رفاهی و تفریحات گوناگونی وجود دارند که از هر لحظه خود لذت خواهید برد. در این مقاله هر اطلاعات گردشگری که درباره خزر آباد لازم داشته باشید بیان شد و امیدواریم نهایت بهره را از آن ببرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار