gardeshban.ir

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به تدوين ۱۰۰ بسته سرمايه‌گذاري حوزه گردشگري در مناطق آزاد گفت: از ابتداي امسال تاكنون ۳.۱ ميليارد يورو سرمايه در مناطق آزاد جذب شده است.
کد خبر: ۶۱۴۵۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
جذب ۳.۱ ميليارد يورو سرمايه در مناطق آزاد


دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به تدوين ۱۰۰ بسته سرمايه‌گذاري حوزه گردشگري در مناطق آزاد گفت: از ابتداي امسال تاكنون ۳.۱ ميليارد يورو سرمايه در مناطق آزاد جذب شده است.

حجت‌الله عبدالملكي با اشاره به اينكه مناطق آزاد در ماه‌هاي گذشته موتور محرك اقتصاد كشور بودند، گفت: امروز غالب مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور جاذبه‌هاي گردشگري و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خوبي دارند كه هر كدام به تنهايي مي‌توانند به يك قطب گردشگري تبديل شوند. امسال با تدوين بسته‌هاي سرمايه‌گذاري، اين فرصت‌ها در معرض عموم قرار گرفت و بيش از يك هزار بسته سرمايه‌گذاري به ارزش ۲۰ ميليارد يورو تعريف و در ۱۲ رويداد داخلي و خارجي اين بسته‌ها عرضه شد.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي همچنين با اشاره به عرضه خوب بسته‌هاي سرمايه‌گذاري افزود: مناطق آزاد به عنوان بهشت سرمايه‌گذاري به متقاضيان معرفي و ۳ و يك‌دهم ميليارد يورو تقاضاي سرمايه‌گذاري دريافت شده است كه، حجم قابل توجهي از اين تقاضاها وارد حوزه عملياتي شده و تقاضاهاي بيشتري براي سرمايه‌گذاري از سوي سرمايه‌گذاران داخلي دريافت شده است.

عبدالملكي گفت: در حوزه گردشگري هم ۱۰۰ بسته سرمايه‌گذاري تدوين شده كه بخش زيادي از آنها سرمايه‌گذاران خود را يافته و بخشي ديگر نيز در حال نمايش است تا فرصت‌ها به سرمايه‌گذاران معرفي شود. ارزش اين بسته‌ها بيش از يك ميليارد يورو است. اين فرصت‌ها تكرارپذير است و ظرفيت بيش از چيزي است كه در قالب بسته‌ها تدوين شده است.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به تبديل مناطق آزاد به مقصدي براي سرمايه‌گذاري ايرانيان خارج از كشور و محلي براي جلوگيري از خروج سرمايه افزود: خروج سرمايه از كشور معضل بزرگي در كشور بوده كه با توسعه مناطق آزاد، حجم قابل توجهي از خروج سرمايه‌ها متوقف شده است. اين اتفاق احساسي و به خاطر وطن دوستي نيست بلكه ريشه علمي و اقتصادي دارد و بواسطه فرصت‌هايي كه به وجود آمده، خروج سرمايه از كشور كاهش يافته است.

عبدالملكي دسترسي خوب به بازار، هزينه‌هاي پايين، سهولت كسب و كار و وجود شرايط ترانزيتي مطلوب را دليل اشتياق سرمايه‌گذاران به حضور در مناطق آزاد خواند و گفت: حضور گردشگران اين فرصت را دوچندان كرده كه نمونه‌اي از آن مناطق آزاد قشم و كيش است كه در طول سال ميزبان صدها هزار نفر از شهروندان ايراني و خارجي است.

وي با تاكيد به ظرفيت‌هاي گردشگري بي‌نظير منطقه آزاد چابهار هم افزود: ظرفيت‌هاي گردشگري چابهار در جهان كم‌نظير است و به شكل ويژه‌اي مي‌تواند گردشگري را در آن خطه توسعه دهد. اين فرصت در اروند نيز به شكلي ديگر وجود دارد و سالانه صدها هزار نفر از مردم براي حضور در يادمان شهدا به اين منطقه سفر مي‌كنندهمچنين در طول سال حجم قابل توجهي از زائران عتبات عاليات با حضور در اين منطقه، از كشور خارج و عازم نجف و كربلا مي‌شوند. در همين راستا بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان پروژه زيرساختي در مدت اخير به پايان رسيده و توسعه در اين منطقه با جديت دنبال مي‌شود.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: جاذبه‌هاي گردشگري كشور فقط مربوط به مناطق آزاد جنوب كشور نيست بلكه در منطقه آزاد ماكو نيز شاهد جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي و طبيعي متعددي هستيم. ژيو پارك ارس نيز امروز ميزبان گردشگران بسياري است. مسير گردشگري شمال كشور نيز در سال‌هاي اخير امتداد پيدا كرده و حلقه ديگر آن نيز منطقه آزاد انزلي است.

اين فرصت‌ها در مناطق آزاد تازه تأسيس نيز وجود دارد به شكلي كه گردشگري به عنوان يكي از اركان مهم مناطق آزاد محسوب مي‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار