gardeshban.ir

آبشارگردی در گیلان مهیج و خاض است همراه باشید و بازدید از آبشارهای شگفت‌انگیز ماسال را از دست ندهید.
کد خبر: ۶۰۹۵۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲-1402 October 10
گردشبان (gardeshban.ir) :



درست است که ماسال به عنوان منطقه‌ای مرتفع و بکر با کلبه‌های چوبی شناخته می‌شود، اما این شهر به خاطر وجود آبشارهای متنوع به شهر آبشار هم معروف است.

آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر از شناخته‌شده‌ترین آبشارهای این منطقه هستند.

درباره ماسال

ماسال یکی از نقاط بکر و مرتفع ایران است که جزء مهم‌ترین مناطق کشور برای طبیعت‌گردی به‌شمار می‌رود.

در پاسخ به این پرسش که ماسال کجا است؟ باید گفت که ماسال در نوار شمالی کشور و غرب استان گیلان واقع شده است.

جاهای دیدنی ماسال یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری شمال ایران به‌شمار می‌رود و این موضوع به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد ماسال است.

این منطقه در کوهپایه‌های تالش و بین دو شهر رشت و تالش قرار دارد.


ماسال در ۴۵ کیلومتری غرب رشت و ۴۵ کیلومتری جنوب تالش واقع شده است.

ماسال از شرق و جنوب شرق با شهرهای رشت، فومن و صومعه‌سرا، از جنوب با ماسوله، از غرب با استان اردبیل و از شمال با رضوان‌شهر و تالش هم‌جوار است.




این امر موقعیت توریستی بسیار مناسبی برای ماسال ایجاد کرده و می‌توان گفت که ماسال یکی از مهم‌ترین ماطق گردشگری غرب استان گیلان است.


رودهای بزرگ و کوچک و مهمی از ماسال می‌گذرند که این موضوع باعث تنوع جاهای دیدنی ماسال می‌شود.

همچون سایر مناطق و شهرهای استان گیلان ماسال آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و در ارتفاعات این وضعیت متفاوت است. ارتفاعات ماسال آب و هوایی کوهستانی و معتدل دارد که در نیمه دوم سال رو به سردی می‌رود.

همین امر باعث شکل گیری یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال یعنی ارتفاعات ابری و مه‌گرفته آن شده است.

طبیعت پر تنوع و خیره‌کننده ماسال سبب شده تا از آن با القابی مانند شهر آبشارها و بهشت گمشده گیلان یاد شود.

شهر ماسال که در قدیم به آن روکنار نیز می‌گفتند در مجاورت کوه‌های تالش قرار دارد و بعد از رودبار دومین شهر مرتفع گیلان است.

روکنار حدود ۶۲۲ کیلومتر مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا ۸۴ متر است.

طبیعت بکر و مسحور کننده از ویژگی‌های بارز روکنار یا ماسال محسوب می‌شود، همین امر باعث شده تا این منطقه ییلاقی به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال تبدیل شود.

به‌علاوه عبور رودخانه خالکایی از وسط این شهر زیبایی طبیعت آن را دو چندان کرده است.

اغلب جاهای دیدنی این شهر جاذبه‌های طبیعی هستند که منظره‌ای بی‌نظیر از لطف پروردگار را پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند.




سه آبشار شگفت‌انگیز ماسال

آبشار رامینه

آبشار رامینه یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ماسال است که به‌خاطر طبیعت زیبا، درخت‌های متنوع و سربه‌فلک‌کشیده، وجود آبشار و بارش قطرات آب، حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی متنوع، مثل بهشت است.

آبشار رامینه در ارتفاع ۶۲۹ متری از سطح دریا قرار گرفته و به‌خاطر این فاصله و وجود آبشار و درخت‌های زیاد، این منطقه آب‌وهوایی مطبوع و دلنشین دارد. طبیعت اطراف آبشار بکر و دست‌نخورده باقی مانده و همین هم شما را سر ذوق می‌آورد.

مسیر آبشار رامینه سربالایی است و شیب زیادی دارد، پس فقط می‌شود با پیاده‌روی به آن رسید.

اگر زانودرد یا مشکلات حرکتی دارید، بهتر است این آبشار را برای تفریح انتخاب نکنید. یکی از خوبی‌های آبشار رامینه که یکی از جاهای دیدنی ماسال است، وجود هتل رامینه در همان نزدیکی‌هاست.

پس اگر می‌خواهید چند روزی را همین اطراف اقامت کنید، به هتل رامینه بروید.

آب که از آن بالابالاها روی صخره‌های خاکستری سرازیر می‌شود، صدایی مثل نت موسیقی می‌سازد.

وقتی نور خورشید از لابلای قطره‌های آب رد می‌شود، رنگین‌کمانی کوچک را می‌بینید که با چرخش آفتاب، کم‌جان می‌شود. آب آبشار به حوضچه‌ای می‌ریزد که دورش را سنگ گرفته است.

آب خیلی خنک است پس برای نیم ساعت هم که شده پاهایتان را داخل آب کنید تا روحی تازه به وجودتان دمیده شود.

آدرس آبشار رامینه

استان گیلان، شهرستان ماسال




آبشار تولی نسا

تولی نسا یک آبشار قدبلند است که از بالای صخره‌هایی تکه‌تکه به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد. دو طرف صخره‌ها را خزه بسته که چهره آبشار را زیباتر کرده است.

ارتفاع تولی نسا حدود ۱۰ متر است، پس وقتی آب به پایین می‌ریزد با شدت بیشتری به سطح آب حوضچه می‌خورد و همین هم صدایی گوش‌نواز ایجاد می‌کند.

دیواره صخره‌ای و صاف آبشار باعث شده تا آب یکراست به داخل حوضچه بریزد. البته این وسط‌ها یک ملاقاتی هم با گوشه‌هایی از صخره دارد.

برای دسترسی به آبشار تولی نسا باید از ماشین آفرود استفاده کنید. اما اگر آفرود ندارید اصلا جای نگرانی نیست، جاده مال‌رویی در این نزدیکی‌ها هست که با ۲ ساعت پیاده‌روی در آن به آبشار می‌رسید.

اگر احتمال بارش برف و باران هست، اصلا سمت آبشار نروید، چون زمین اینجا لغزنده و خطرناک می‌شود. ۲ ساعت پیاده‌روی چیز کمی نیست که بگویید آخرش که چه حداکثر ۲ بار زمین می‌خوردم.

آب در ترکیبی با خاک، ملاتی می‌سازد که به کف کفش‌ها می‌چسبد و هر لحظه مثل پنیر پیتزا کش می‌آید تا بالاخره زمین بخورید.

آب‌تنی و کمپینگ از بهترین تفریح‌های سفر به آبشار تولی نسا است.

اگر با ماندن در جنگل و چادر زدن میانه خوبی دارید، پس شب را در کنار آبشار بمانید. فردا صبح که بیدار شدید آب‌تنی کنید تا خواب از سرتان بپرد و بعدش هم بزنید به دل جاده مال‌رو برای پیاده‌روی و برگشت.

آدرس آبشار تولی نسا

استان گیلان، شهرستان ماسال




آبشار ویوز

تماشای این آبشار، مثل تماشای سرگذشت دسته‌جمعی بی‌شمار قطره‌های آب است.

یکی از آبشارهای خروشان ماسال است که قدرت طبیعت را به رخ ما می‌کشد.

تماشای آبشار، مثل تماشای سرگذشت دسته‌جمعی بی‌شمار قطره‌های آب است. قطره‌هایی آبی که اول یک رود را تشکیل دادند و آرام‌آرام از سرچشمه خود دور شدند.

بعد تصمیم گرفتند مسیرشان را عوض کنند، گذشته‌شان را فراموش کنند و یک ریسک را به جان بخرند؛ آن‌هم این‌که دسته‌جمعی از بلندای کوه به پایین بیایند و سر نترس خود را به ما نشان دهند.

تماشای آبشارها به‌خصوص آبشار ویوز در شهر ماسال، احساسات عجیب و حتی متناقضی را در شما به وجود می‌آورد و اصلاً به نظر من یکی از لذت‌های سفر به ماسال تجربه همین احساسات متفاوت است.

آدرس آبشار ویوز: استان گیلان، ماسال، ییلاق اولسبلانگاه



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار