gardeshban.ir

جاهای دیدنی هرمزگان تماشایی است همراه باشید و گشتی در تنگه شوتاریکو پارسیان بزنید.
کد خبر: ۶۱۸۳۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۴ فروردين ۱۴۰۳-1403 January 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
مقصد امروزمان هرمزگان در کرانه نیلگون خلیج فارس است که در زمره کوهستانی‌ترین و ناهموارترین استان‌های جنوبی کشور قرار دارد.

از هرمزگان راهی شهر پارسیان (گاوبندی) می‌شویم و از پارسیان به روستای چک‌ چک رفته و مسیر تنگه شوتاریکو را پیش می‌گیریم؛ شوتاریکو به معنای شب تاریک است زیرا برای ورود به آن باید از غاری در تاریکی مطلق بگذرید.




مسیر رسیدن به تپه، دره‌نوردی دارد، در انتها به یک دو راهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به تنگه شوتاریکو و سمت چپ به تنگه آب دبه می‌رساند.

مسیر داخلی شوتاریکو، پیچ‌وخم زیاد، دالان‌های تودرتو و حوضچه‌های آب زلال دارد، توجه داشته باشید که این منطقه نسبتا ناشناخته است، پس برای دسترسی به آن حتما از یک راهنمای محلی با تجربه کمک بگیرید.

آشنایی با تنگه شوتاریکو پارسیان

این مکان یک تنگه معمولی در یک غار و در دل یک کوه نیست. جدا از اینکه خود تنگه مکانی سحرانگیز و شگفتی‌آور است، اما مسیری که باید طی کنید تا به آنجا برسید هم لذت‌بخش بوده و حال و هوای خاصی دارد.




از دره‌ای که از آن عبور می‌کنید گرفته تا کوه‌ها و صخره‌های عجیب این منطقه همه و همه شما را هیجان‌زده می‌کنند.

غارهایی که به علت صخره‌های عجیب اشکال جالبی گرفته‌اند. صخره‌های بلندی که به هم نزدیک می‌شوند تا جایی که کم کم همه جا تاریک و مسیر مسقف می‌شود.

وقتی هم وارد تنگه شوتاریکو می‌شوید، نسیم تازه و خنکی، صورت شما را نوازش می‌کند.

در داخل تنگه هم بسیار دیدنی است. برای مثال گودال‌هایی وجود دارد که از آب پر شده‌اند و به خاطر تابش نور، آب به رنگ فیروزه‌ای دیده می‌شود؛ بسیار زیباست!

گودال‌هایی که درون خود آب فیروزه‌ای دارند و در بعضی جاها نور راهی پیدا می‌کند و به دل آن می‌تابد! هر چه از زیبایی‌های این تنگه بگوییم، کم است.




مگر می‌شود انعکاس این نور زیبا را از آب به روی دیواره‌های غار دید و شگفت‌زده نشد!

در کنار همه‌ این زیبایی‌ها گیاهانی هم رشد کرده‌اند که زیبایی آنجا را دو برابر کرده‌اند. آرامش عجیبی که در این تنگه حس می‌کنید هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود.

این مکان برای کسانی که به دره‌نوردی و طبیعت‌گردی علاقه دارند، بسیار ایده‌آل است. این منطقه به خاطر اشکال عجیب کوه‌ها و غارهای مختلفی که درون خود دارد، توجه بسیاری از طبیعت‌گردان را به خود جلب کرده است.

مسیرهای پیچ در پیچی که برای رسیدن به این تنگه از آن عبور می‌کنید، هرگز از خاطرتان نمی‌رود. با دیدن آبی که درون تنگه وجود دارد هم ممکن است هوس آب تنی به سرتان بزند و کمی شنا کنید.

همچنین در این مکان سوژه‌های بی‌نظیر و حیرت‌انگیزی برای عکاسی خواهید یافت! چه به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید، چه بخواهید عکس سلفی بگیرید، مطمئناً این منطقه با سوژه‌هایی که دارد، شما را شگفت‌زده می‌کند.

کوه‌های این روستا دو بخش دارند، بخش اول تنگه شوتاریکو و بخش دیگر چشمه و آبشاری معروف به تنگه آب‌دبه یا اودبه است که هر کدام مسیری متفاوت دارند. در سمت چپ دوراهی آب‌دبه قرار گرفته که با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی به آن می‌رسید.

توصیه ما به شما این است که ابتدا به دیدن تنگه شوتاریکو بروید که مسیر آن سخت‌تر و طولانی‌تر است.

در مسیر آب‌دبه، بر روی کوه حفره‌هایی وجود دارد که در روزگاران دور مسیری برای انتقال آب از دل این کوه‌ها به سمت آبادی‌ها بوده است. این مسیرها حالا لوله‌گذاری شده‌اند و هنوز هم آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کنند.

شهرت آب‌دبه یا اودبه بیشتر به سبب حضور آبشار کوچک و نخل‌های زیباست و مسیر رسیدن به آن نسبت به تنگه شوتاریکو کوتاه‌تر و ساده‌تر است.

شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از گیاهان این منطقه خاصیت دارویی دارند و بومیان منطقه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین میزان آب این آبشار به بارش‌های منطقه بستگی دارد و حجم آن ممکن است در عرض یک هفته، تغییرات زیادی داشته باشد.

فراموش نکنید حتما دوربین عکاسی همراهتان باشد تا این مناظر دیدنی و تکرار نشدنی را ثبت کنید.




تنگه شو تاریکو یکی از دیدنی ترین و عجیب ترین دره های استان هرمزگان است که در نزدیکی شهر پارسیان و در میان کوه های مرتفع این منطقه از جنوب قرار گرفته است.

تنگـه شو تاریکو کمی پیچ در پیچ است و دارای دیوارهای منحنی است و صخره هایش به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی تغییر شکل داده اند و هر کدام شکل به خصوصی به خود گرفته اند.

شما با دیدن کوه های بلند در این مکان ممکن است کمی ترسیده و متحیر شوید اما این جای نگرانی ندارد زیرا این منطقه شگفت انگیز، خلقت خدادادی را نشان می دهد.

برای رسیدن به این تنگه باید از تعدادی صخره بالا بروید و از قسمت‌ هایی شبیه به غار که ارتفاع کمی دارند و مسقف هستند عبور کنید.

سپس به یک فضای بسیار زیبا می رسید که پُر از چشمه های آب است. اینجا تنگه شو تاریکو است که رنگ فیروزه ای و سبز آبش آنقدر دیدنی است که شما را انگشت به دهان می کند.

این تنگه هم دارای سقف است و هم در برخی از قسمت هایش سقفی مشاهده نمی شود. نور آفتاب در مناطق بدون سقف بر زمین و گودال های آب تابانده می شود و این چنین زیبایی منحصر به فردی را ایجاد می کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار