gardeshban.ir

خانه‌های تاریخی دوره قاجار بسیار دیدنی هستند همراه باشید تا بدانیم خانه افتخارالاسلام طباطبایی کجاست.
کد خبر: ۶۱۰۳۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲-1402 October 18
گردشبان (gardeshban.ir) :



شهرستان بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان و از قدمت بالایی برخوردار است و مرکز این شهرستان نیز بروجرد نام دارد.

شهرستان بروجرد از شمال به شهر های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان درود و از غرب به شهرستان های خرم آباد و دلفان محدود می شود.

این شهرستان ۱۹۸ روستای دارای سکنه دارد و از دو بخش مرکزی و اشترینان و ۷ دهستان تشکیل شده است.

موقعیت جغرافیایی آن، یعنی کوه های سر به فلک کشیده جنوبی و از طرفی ارتفاعات کم در سمت شمال، باعث شده است بروجرد از بادهای گرم خوزستان مصون باشد و بر عکس بادهای خنک شمالی در سراسر این منطقه بوزد.

بنابراین آب و هوای آن در تابستان ها معتدل و در زمستان ها سرد است.

شهر بروجرد از شهرهای مهم، پر رونق و آباد ایران در دوره اسلامی بوده که در منابع تاریخی بارها به آن اشاره شده است.

این شهر در تقاطع راه های شمال به جنوب و شرق به غرب واقع بوده و نقش بسیار مهمی در تحولات اجتماعی و اقتصادی غرب ایران و لرستان داشته است.

جیهانیدر نیمه اول قرن چهارم در کتاب اشکال العالم نوشته است که: «بروجرد شهری است با نعمت بسیار و وزیر ابی دلف، حمویه در آنجا منبر نهاده است».

این پیشینه تاریخی و آب و هوای مناسب باعث شده است که افراد زیادی سالانه به این منطقه سفر کنند و از آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان که یکی از آنها خانه افتخار الاسلام است دیدن کنند.





خانه افتخارالاسلام طباطبایی از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی بروجرد است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این بنا که روزگاری یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های شهر به شمار می‌آمد، به یکی از روحانیون مهم بروجرد تعلق داشت.

با دو هزار متر مربع وسعت، خانه افتخارالاسلام طباطبایی شامل حیاط، عمارت اصلی، حمام سنتی، مطبخ، انبار هیزم می‌شود.

سردر خانه یکی از بخش‌های قابل‌توجه آن با طاقی گنبدی و دری چوبی و قدیمی است. پس از هشتی حیاطی با دو حوض و باغچه‌های بزرگ قرار گرفته‌اند.

عمارت اصلی در ضلع شمالی حیاط واقع شده است که با دو پلکان قرینه به سه قسمت تقسیم می‌شود.

در طبقه پایین دو اتاق وسیع سه‌دری قرینه در دو سوی پلکان به چشم می‌خورند، دو اتاق کوچک زیر پله‌ها قرار گرفته‌اند و تالاری پنج‌دری نیز در قسمت میانی است.

طبقه بالا نیز مانند طبقه پایین شامل دو اتاق قرینه در دو طرف ورودی با اروسی سه‌دری مشرف به حیاط، دو اتاق کوچک در روبه‌روی پلکان ورودی و تالاری با اروسی‌ هفت‌دری در قسمت میانی می‌شود.

از تزیینات بنا می‌توان به آجرکاری، کاشی معرق و نقاشی‌ دیواری اشاره کرد. این بنا در ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۷۵۳ به ثبت رسید.

این خانه نیز یکی از خانه‌های تاریخی بروجرد است که تاریخچه‌ی ساخت آن به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد.




این خانه متعلق به یکی از روحانیون سرشناس شهر به نام حاج افتخار الاسلام نبوی طباطبایی بوده است. خانه حاج افتخارالاسلام دارای سردری بزرگ و زیباست که دو لنگه‌ی چوبی به آن وصل شده است.

تزئینات این خانه شامل آجرکاری، کاشی‌کاری و نقاشی روی چوب است و همچنین برای تزئین پله‌های این خانه کاشی‌های زیبای معرق و خشتی به کار رفته است.

بخش بیرونی این بنا چندین سال پیش بازسازی و مرمت شده است و بخش داخلی بنا شامل بخش‌های مختلفی مانند حیاط اصلی، تالار هفت دری، پس تالار، شبستان زمستانی، آب انبار، حمام اختصاصی، مطبخ است.

نشانی خانه حاج افتخارالاسلام: خیابان صفا، کوچه هلال احمر، کوچه آقا احمدی

معماری تماشایی خانه افتخارالاسلام طباطبایی

خانه های قاجاری دارای معماری خاصی هستند و اصولا از حیاط مرکزی با اتاق هایی در سر تا سر آنها تشکیل شده اند. بنای مذکور نیز از این سبک معماری خانه های قاجاری طبعیت می کند و دارای یک سر د ورودی بسیار بزرگ و زیبا است.

دربی با دو لنگه چوبی بر روی آن قرار دارد که پس از عبور از فضای هشتی به حیاط خانه وارد می‌شود.

حیاط خانه از سه جهت با اتاق ها و دیگر بخش های خانه و از سمت غرب با دیوار بزرگ و قطور محدود شده است و دارای طاق نماهای نیم دایره کوچک و بزرگ و تزیینات زیبای آجر کاری و کاشی معرق است که تزئینات این خانه را تشکیل می دهد.

ساختمان اصلی خانه در بخش شمالی و در سه جهت قرار دارد و دارای دو طبقه است.




در طبقه پایینی دو اتاق بزرگ سه دری در دو طرف پلکان وجود دارد که سقف آن به صورت طاق آهنگ است. علاوه بر این دو اتاق کوچک نیز در زیر پله و یک پنج دری در قسمت میانی قرار دارد.

تالاری در پنج دری در قسمت وسطی بنا دیده می شود که از یک تالار در جلو یک پس تالار پشت آن تشکیل شده‌ است.

برای اینکه به طبقه بالا بروید از چند پله آجری، که به صورت قرینه در دو طرف ساختمان چیده شده اند، می توانید استفاده کنید.

برای تزئین این پله ها، کاشی‌ های زیبای معرق و خشتی به کار برده اند.

در طبقه دوم هم مثل طبقه پائینی دو اتاق که به صورت قرینه در طرف ورودی قرار دارد و اروسی سه دری مشرف به حیاط بر آن است.

دو اتاق کوچک دیگر نیز در روبروی پلکان ورودی قرار دارد و در قسمت وسط، اروسی هفت دری بزرگی نصب شده است که در پشت آن تالار و پس تالار بزرگی قرار دارد.

بر بدنه دیوار و بر قاب‌بندی‌ های زیر سقف آن نقاشی ‌های دیواری متنوع و زیبایی نقش به چشم می خورد.

سراسر سمت شرقی حیاط با اتاق ‌ها و فضا هایی متنوع و حمام زیبایی در انتهای سمت جنوب شرقی خانه قرار دارد. این حمام همانند تمام حمام‌ های قدیمی شامل بخش ‌های مختلف از جمله سربینه و گرمینه است.

در سمت شمال شرقی عمارت فضایی تحت عنوان حیاط خلوت وجود دارد که راه ورود به آن از طریق دالانی از سمت حیاط است این بخش نیز در دو طبقه و متشکل از فضاهای متنوعی است.

سمت جنوب حیاط خلوت آشپزخانه منزل قرار دارد. مطبخ خانه فضایی است بزرگ با پوشش سقف طاق و تویزه که از سه بخش انبار هیزم، تنور جهت پخت نان و قسمتی که برای پخت و پز از آن استفاده می‌شود تشکیل شده‌است.

پنجره های خانه که قاب آن ها از چوب ساخته و با شیشه های رنگی پوشانده شده است.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار