gardeshban.ir

می‌توانید در صورت تمایل علاوه بر گوشت از جگر سفید یا شش گوسفند برای بریون استفاده کنید و به همین ترتیب برای درست کردن بریون عمل کنید. در این صورت به ازای یک عدد جگر سفید، ۲۵۰ گرم گوشت سردست گوسفندی اضافه کنید و دنبه را حذف کنید.
کد خبر: ۶۱۰۴۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲-1402 October 19
گردشبان (gardeshban.ir) :



می‌توانید در صورت تمایل علاوه بر گوشت از جگر سفید یا شش گوسفند برای بریون استفاده کنید و به همین ترتیب برای درست کردن بریون عمل کنید. در این صورت به ازای یک عدد جگر سفید، ۲۵۰ گرم گوشت سردست گوسفندی اضافه کنید و دنبه را حذف کنید.

برخی هم عادت دارند همراه گوشت مقداری جگر سفید یا شش گوسفند هم در آب بریون می‌ریزند و بعد از پخت جگر سفید را جداگانه چرخ می‌کنند، سرخ می‌کنند و کنار بریون سرو می‌کنند.

برای درست کردن بریانی ساده اصفهان بهتر است از کفگیر روحی استفاده کنید. کفگیر مسی بریون را خیلی زود می‌سوزاند.

برای این‌که بریون گوشت اصفهان یا بریون با شش (جگر سفید) به راحتی از کفگیر جدا شود با یک قاشق مرباخوری کمی زیر آن بزنید. اگر کفگیر قبل از ریختن گوشت و سایر مواد داغ شود بریون به کفگیر نمی‌چسبد.

با این مقدار مواد ۸ یا احتمالا ده عدد بریون خواهید داشت.

بریون یا بریان در اصفهان یک غذای خوشمزه برای وعده ناهار نونی است و معمولا برای شام سرو نمی‌شود.

اضافه کردن مقداری دنبه به مواد بریون طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

در صورت تمایل می‌توانید مقداری نعنا خشک به مواد بریون اضافه کنید تا عطر بهتری پیدا کند.

برای تهیه بریونی اصفهان باید بعد از پخت گوشت صبر کنید تا کاملاً سرد شود و بعد آن را چرخ کنید.

بریون اصفهان در کنار آبگوشت آن سرو می‌شود. بعد از پخت گوشت، آبگوشت آن را در یک کاسه بریزید و همراه با کشک و مقداری نان خشک خرد شده سرو کنید.

برای تزیین بریون اصفهان می‌توانید از مقداری زرشک، خلال بادام، گردو و نعنا خشک استفاده کنید.
در زمان سرو کردن بریان باید هر بریون را برای یک نفر روی یک نان قرار دهید. مقداری از آب گوشت را روی نان بریزید تا نرم شود. سپس در صورت تمایل مقداری شش گوسفندی چرخ شده و سرخ شده، پیاز، ریحان و نارنج در کنار آن بگذارید و بریون را به هر روشی که دوست دارید تزیین کنید.

گفته می‌شود که تاریخچه بریانی اصفهان به دوران صفویه بازمی‌گردد و امروزه این غذا یکی از اصلی‌ترین غذاهای اصفهان و به نوعی یکی از نمادهای این شهر محسوب می‌شود.

تاریخچه بریان

اسم اصلی این غذا در اصل «بریان» است. در واقع بریانی صفت نسبی است و به مکانی که بریان در آن طبخ می‌شود، گفته می‌شود. در برخی روایات آمده که این غذا حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و بسیاری از گردشگرانی که در دوران صفویه به اصفهان سفر کرد‌ه‌اند، از بریانی نیز توصیفاتی نقل کرده‌اند. «ژان شاردن»، در کتاب سفرنامه‌ خود درباره بریان گفته است: «قطعات درشت گوشت که در تنور با تابه بریان می‌شود. ایرانی‌ها یک روش درست کردن تابه کبابی دارند که گوسفند کامل، بره یا بز را با آب خودش بریان می‌کنند و بسیار عالی است.»

«نورالله» آشپز فاضل معروف دوران شاه عباس نیز نظر خود را درباره بریانی در رساله «ماده الحیاه» می‌نویسد: «بره را بعد از کشتن، نمک سود نمایند از اول شب تا صبح و از صبح تا پیشین. بعد از آن پلاو (پلو) او را ساده بر سر تنور طبخ نمایند و برنج او را به غایت سفید و روغن اهلی می‌باید و این، نخود و ادویه، احتیاج ندارد و آتش تنور … به تنور بگذارند و بره را بخیه زده‌اند که ماست بدو مالیده در تنور بیاویزند و سر تنور را گرفته، بر سر تنور، آتش به حد اعتدال بگذارند و محل اندرون بره را با آلوچه خشک و پیاز و کشمش سبز و ادویه کوفته پر کنند و به قاعده مذکور می آویزند و این قسم را بریان و دلمه می‌نامند.»

چنین به نظر می‌رسد که به مرور تغییراتی در دستور پخت بریان ایجاد شد ولی این غذای خوشمزه هنوز هم بسیار مشهور و پرطرفدار است و حتی از آن به عنوان غذای نذری ماه محرم هم استفاده می‌شود.

سوالات متداول

بهترین روش برای تزیین بریون اصفهان چیست؟

برای تزیین بریون اصفهان می‌توانید از مقداری زرشک، خلال بادام، گردو و نعنا خشک استفاده کنید.

در طرز تهیه بریون اصفهان از چه گوشتی استفاده می‌شود؟

برای تهیه بریون اصفهان بهتر است از گوشت گوسفندی سردست به همراه کمی دنبه استفاده کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار