gardeshban.ir

مقام‌های موزه «لوور» اعلام کردند که ممکن است نقاشی «مونالیزا» شاهکار مشهور «داوینچی» در یک اتاق اختصاصی و به صورت مجزا به نمایش گذاشته شود.
کد خبر: ۶۲۲۴۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳-1403 February 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
«مونالیزا» صاحب اتاق اختصاصی می‌شود

به گفته مدیر موزه «لوور» در پاریس، ممکن است «مونالیزا»، مشهورترین پرتره جهان به یک اتاق مختص خود منتقل شود.

«گاردین»‌ نوشت، «لورنس دس کارس»، مدیر موزه «لوور» در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های فرانسوی اعلام کرد که با جابه‌جایی «مونالیزا»، بسیاری از بازدیدکنندگان موزه که اغلب برای تماشای این نقاشی به «لوور» می‌آیند، بازدید بهتری را تجربه خواهند کرد.

«لوور»‌ با میزبانی از نزدیک به ۹ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۲۳، محبوب‌ترین موزه جهان محسوب می‌شود.

به گفته مدیر این موزه،‌ ۸۰ درصد از این بازدیدکنندگان یعنی ۲۰,۰۰۰ نفر روزانه از میان جمعیت عبور می‌کنند تا بتوانند نگاهی به لبخند اسرارآمیز «مونالیزا»‌ بیندازند و شاید در مقابل آن سلفی بگیرند. 

«مونالیزا» در سالن «Salle des États»  که بزرگ‌ترین سالن موزه «لوور»‌ است، نصب شده است و یک شیشه محافظ نیز برای آن در نظر گرفته شده است، با این حال این شاهکار «داوینچی» تنها اثری نیست که در این سالن به نمایش گذاشته شده است.

این نقاشی به همراه آثار قرن شانزدهمی نقاشان بزرگ ونیزی و بزرگ‌ترین نقاشی موزه «لوور» به نمایش گذاشته شده است.

تابلو نقاشی رنگ روغن «مونالیزا» از سال ۱۸۰۴ میلادی تاکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. سالانه میلیون‌ها نفر برای بازدید از این نقاشی به این موزه می‌روند و تلاش می‌کنند با مشهورترین اثر «داوینچی»‌ عکس بگیرند.

گمان می‌رود این نقاشی که به تصویرگری‌های رنسانس از مریم مقدس بسیار شباهت دارد، چهره زنی به نام «لیزا گراردینی»‌،‌ همسر یک تاجر لباس و ابریشم به نام «فرانسسکو ژوکوندو» را به تصویر کشیده است. به نظر می‌رسد این نقاشی در اتاقکی به نام «لوجیا»‌ که دست کم یک دیواره ندارد،‌ خلق شده باشد.

در پشت سر این زن منظره‌ای محو وجود دارد که با استفاده از روش «اسفوماتو»‌ خلق شده است. از این روش برای ایجاد تصاویری بدون خطوط و مرزهای مشخص، گویی اجسام در میان دود یا مه نشان داده می‌شوند، استفاده می‌شود. در این نقاشی، این زن در حالی که دستانش را روی هم گذاشته است به چشمان مخاطب خیره شده و لبخند محوی نیز بر چهره دارد. البته لبخند خاص این  شخصیت مدت‌ها نظر بینندگان را جلب کرده است؛ به نحوی که مخاطبان با تماشای این نقاشی نمی‌توانند به آسانی حس و حال این زن و یا قصد نقاش را تشخیص دهند.

نکته مهم دیگر این نقاشی نگاه خیره اوست. برخی با نگاه کردن به این نقاشی احساس می‌کنند چشمان او در نقاط مختلف اتاق آن‌ها را دنبال می‌کند؛ گویی او موجودیت زنده دارد. با این وجود و با اینکه شاید به نظر برسد چشمان این زن مخاطبان را دنبال می‌کند، آنچه که به اسم «تاثیر مونالیزا» مشهور شده است در این نقاشی اتفاق نمی‌افتد. در حقیقت، محققان آلمانی معتقدند چشمان این زن به ۱۵ درجه سمت راست افراد نگاه می‌کند که بیشتر به گوش افراد نزدیک است تا چشمان آن‌ها.

با توجه به گذشته پر هرج و مرج و شهرت چشمگیر «مونالیزا»، این شاهکار این روزها در پشت لایه‌ای از شیشه ضدگلوله به نمایش گذاشته می‌شود.

«مونالیزا» در ماه ژانویه دو بار هدف اعتراض معترضان محیط زیستی قرار گرفت که با ریختن سوپ روی آن خواستار «غذای سالم و پایدار» شده بود. این نقاشی که پشت یک شیشه ضدگلوله قرار دارد، در جریان این اعتراض‌ها دچار آسیب نشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار