gardeshban.ir

گزارش/
رئیس سازمان حج در حالی که ۲۰ روز تا آغاز عملیات حج تمتع باقی مانده است، به تشریح تازه‌ترین اقدامات این سفر معنوی پرداخت.
کد خبر: ۶۲۱۷۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳-1403 February 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
تازه‌ترین خبرها از حج تمتع ۱۴۰۳

رییس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی در برنامه صف اول رسانه ملی با اشاره به اهمیت احراز سلامت جسمی زائران خانه خدا گفت: در عمره معاینات پزشکی مطرح نیست، اما در حج استطاعت جسمی بررسی می‌شود. 

وی با بیان اینکه امسال بر اساس آیین‌نامه جدید مرکز پزشکی ۹۹ درصد زائران معاینات را انجام داده و آماده سفر هستند، تصریح کرد: در همه هتل‌ها پزشک مستقر است و درمانگاه‌هایی نیز در هر منطقه پیش‌بینی شده است. البته در مکه و مدینه بیمارستان تخصصی هم وجود دارد که همه خدمات به جز عمل جراحی در این مراکز به زائران ارائه می‌شود. 

حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته از بین ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر حدود ۴۵ حاجی فوت شدند، افزود: این امر به دلیل شرایط خاص حج گذشته بود چرا که بعد از چند سال بسیاری از زائران مسن به این سفر معنوی مشرف شدند. البته علی رغم سخت‌گیری در معاینات پزشکی، باز هم امسال شرایط جسمی زائران مشابه سال گذشته است. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائری از کردستان با ۱۱۳ سال امسال به حج می‌رود که این زائر شرایط لازم برای استطاعت جسمی را دارد، گفت: سن ملاک سلامت زائران نیست و پزشکان معتمد مرکز پزشکی وضعیت سلامت زائران را بررسی و برای تشرف به حج احراز می‌کنند.

وی در ادامه به گروه قیمتی حج تمتع اشاره کرد و گفت: تنها تفاوت گروه‌های قیمتی، هتل زائران در مکه و مدینه است و سایر خدمات به طور یکسان در اختیار زائران قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برخی سال‌ها ظرفیتی به ایرانیان خارج از کشور در حج تعلق می‌گر‌فت، تصریح کرد: اکنون اگر زائران ایرانی در کشورهای دیگر متقاضی حج باشند باید به شرکت‌های سعودی درخواست داده و از آن‌ها خدمات بگیرند. ما از عربستان درخواست کردیم که خدمات به زائران ایرانی در سایر کشورها را خودمان بر عهده بگیریم و پیگیر این موضوع هستیم اما تاکنون نتیجه نگرفتیم. 

وی با اشاره به اینکه محدودیت در مشاعر مقدسه و منا باعث ‌شده که عربستان هم سهمیه کشورها را افزایش ندهد، به تشریح اقداماتی برای کاهش مدت زمان حضور حجاج در سرزمین وحی پرداخت و گفت: محدودیت‌هایی از سوی عربستان وجود دارد. کشورهایی که جمعیت آنها ۳۰ هزار نفر به بالاست، باید در بازه زمانی ۳۰ روزه زائران خود را منتقل کنند. حدود ۱۲ هزار نفر سال گذشته زمان کمتری در سرزمین وحی حضور داشتند اما با توجه به پروازهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان کاهش مدت زمان در حال حاضر وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان با بیان اینکه مبلغی به حساب حجاج سال ۱۴۰۱ واریز شد، تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها در مشاعر به خدمات خود عمل نکردند. بنابراین با پیگیری انجام شده و شکایت از کشور میزبان، مطالبه بازپس‌گیری هزینه را داشتیم که این امر محقق شد. برای حج گذشته هم با صرفه‌جویی در حوزه حمل و نقل، خدمات پزشکی، تغذیه و تدارکات و حتی هزینه‌های ارزی و ریالی پروازها متوسط ۸.۵ میلیون تومان به زائران بازگردانده می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار