gardeshban.ir

جاذبه‌های طبیعی جنوب ایران تماشایی است از این رو همراه باشید تا بدانیم تنگه شوتاریکو کجاست.
کد خبر: ۶۱۱۵۹
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲-1402 October 30
گردشبان (gardeshban.ir) :



یکی از جذابیت‌های شهرستان پارسیان تنگه شوتاریکو است. این تنگه در ۱۷ کیلومتری شرق این شهرستان قرار گرفته است.

برای پیمایش این تنگه زیبا باید دو مهارت صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی را توأمان بلد باشید. در وسط این تنگه یک رودخانه جریان دارد.

در ابتدای مسیر ورود به این تنگه به یک دوراهی می‌رسید. از سمت راست که بروید به تنگه شوتاریکو برسید. اگر راه سمت چپ را انتخاب کنید، به تنگه و چشمه «اودبه» خواهید رسید.

اگر به‌دنبال راه کوتاه‌تر و آسان‌تر می‌گردید، سمت چپ را انتخاب کنید. تنگ شوتاریکو مسیرهای صخره‌ای و پرپیچ‌وخمی دارد درحالی‌که در تنگه و چشمه اودبه آبشارهای کوچک و درختان نخل جذابی وجود دارد.

مسیر تنگه شوتاریکو

برای این که به تنگه شوتاریکو بروید، ابتدا باید از شهرتان خود را به هرمزگان برسانید. بعد از آن راهی شهر پارسیان شوید.

در این شهر یک دهکده به نام چک چک وجود دارد. از این شهر با بیست کیلومتر رانندگی به این دهکده می‌رسید.

سپس می‌توانید از آنجا به سمت تنگه راهی شوید. مسافتی که باید از دهکده تا تنگه طی کنید، حدود چهار کیلومتر است.




در این مسیر شما کوه‌های عجیبی می‌بینید که با کوه‌هایی که تا به الان دیده‌اید کاملا فرق دارند. کوه‌هایی که شبیه به کوه‌های سیاره‌های دیگر مانند مریخ هستند.

با دیدن این کوه‌ها تصور می‌کنید که انگار آن‌ها زیر اقیانوسی از آب بوده‌اند. این کوه‌ها دارای حفره ها و فرورفتگی‌های عجیبی هستند که شاید تا به حال از نزدیک ندیده باشید.

در کنار این ظاهر عجیب، رنگ روشن آن‌ها هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. در ادامه به یک دره می‌رسید.

البته این دره به دلیل بارش کم، خشک است و به جز در فصل‌هایی که بارش باران زیاد باشد اثری از آب در آن نیست!

در ادامه مسیر که جلو می‌روید، در دره، در هر دو سمت شما این کوه‌های عجیب قرار دارند و عبور از میان آن‌ها هیجان خاصی به شما می‌دهد.

در این راه باید از روی صخره‌های زیادی عبور کنید؛ پس حتما کفش مناسب داشته باشید. طی کردن این مسیر بدون همراهی یک راه بلد ممکن نیست.

این مسیر حدود دو ساعت پیاده‌روی دارد. در پایان این دره به یک دوراهی خواهید رسید. با انتخاب سمت راست این دوراهی شما به تنگه شو تاریکو می‌رسید.

این مسیر را که ادامه دهید، در میانه راه بوته‌ها و گیاهانی به چشمتان می‌خورد که بیشتر آن‌ها گیاهان دارویی هستند. در ادامه که جلوتر بروید راه‌هایی را روی کوه می‌بینید.

راه‌هایی که در قدیم برای بردن آب از این کوه‌ها استفاده می‌شده است. حالا باید صخره‌هایی که پوشیده از خزه هستند را پشت سر بگذارید تا به جایی برسید که کم کم مسیر مسقف می‌شود.




وارد تنگه که شدید کم کم صدای پرنده‌ها به گوشتان می‌رسد و با نسیم خنکی که در داخل می‌وزد حس و حال لذت‌بخشی به شما دست می‌دهد.

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان پارسیان، روستای چک چک

برای رفتن به شهرستان پارسیان باید از طریق خطوط هوایی و یا ریلی، خود را به نزدیک‌ترین شهری که فرودگاه یا ایستگاه قطار دارد، رسانده و از آن‌جا با تاکسی یا اتوبوس به این شهر بروید.

همچنین می‌توانید از اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنید که مدت زمان طولانی‌تری در راه خواهید بود.

مقصد امروزمان هرمزگان در کرانه نیلگون خلیج فارس است که در زمره کوهستانی‌ترین و ناهموارترین استان‌های جنوبی کشور قرار دارد.

از هرمزگان راهی شهر پارسیان (گاوبندی) می‌شویم و از پارسیان به روستای چک‌ چک رفته و مسیر تنگه شوتاریکو را پیش می‌گیریم؛ شوتاریکو به معنای شب تاریک است زیرا برای ورود به آن باید از غاری در تاریکی مطلق بگذرید.




مسیر رسیدن به تپه، دره‌نوردی دارد، در انتها به یک دو راهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به تنگه شوتاریکو و سمت چپ به تنگه آب دبه می‌رساند.

مسیر داخلی شوتاریکو، پیچ‌وخم زیاد ، دالان‌های تودرتو و حوضچه‌های آب زلال دارد، توجه داشته باشید که این منطقه نسبتا ناشناخته است، پس برای دسترسی به آن حتما از یک راهنمای محلی با تجربه کمک بگیرید.

به دلیل گرمای زیاد مناطق جنوبی کشور پیشنهاد ما بازدید از این جاذبه زیبا در فصل‌های سرد و یا در اوایل بهار است.

اگر هم ترجیح شما سفر در فصل تابستان است، سعی کنید صبح زود خودتان را به تنگه برسانید تا بتوانید از هوای خنک آن استفاده بیشتری ببرید.

کوه‌های این روستا دو بخش دارند، بخش اول تنگه شوتاریکو و بخش دیگر چشمه و آبشاری معروف به تنگه آب‌دبه یا اودبه است که هر کدام مسیری متفاوت دارند.

در سمت چپ دوراهی آب‌دبه قرار گرفته که با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی به آن می‌رسید.

توصیه ما به شما این است که ابتدا به دیدن تنگه شوتاریکو بروید که مسیر آن سخت‌تر و طولانی‌تر است.




در مسیر آب‌دبه، بر روی کوه حفره‌هایی وجود دارد که در روزگاران دور مسیری برای انتقال آب از دل این کوه‌ها به سمت آبادی‌ها بوده است.

این مسیرها حالا لوله‌گذاری شده‌اند و هنوز هم آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کنند.

شهرت آب‌دبه یا اودبه بیشتر به سبب حضور آبشار کوچک و نخل‌های زیباست و مسیر رسیدن به آن نسبت به تنگه شوتاریکو کوتاه‌تر و ساده‌تر است.

شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از گیاهان این منطقه خاصیت دارویی دارند و بومیان منطقه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین میزان آب این آبشار به بارش‌های منطقه بستگی دارد و حجم آن ممکن است در عرض یک هفته، تغییرات زیادی داشته باشد.

فراموش نکنید حتما دوربین عکاسی همراهتان باشد تا این مناظر دیدنی و تکرار نشدنی را ثبت کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار