gardeshban.ir

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه بوعلی سینا یکی از موزه های کاملی است که توانسته نه تنها دانشجویان و علاقه مندان به محیط زیست را جذب کند بلکه گردشگران همدان هم سری به این موزه دانشگاهی می زنند.
کد خبر: ۶۱۲۰۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه‌ای کامل از تاریخ طبیعت در همدان/از فسیل تا جنین انسان


موزه تاریخ طبیعی دانشگاه بوعلی سینا در راستای تأمین اهداف علمی، آموزشی و پژوهشی در سال ۱۳۵۱ تأسیس و در سال ۱۳۷۱ به طور رسمی افتتاح شد. در ابتدا این واحد فقط با زیربنایی حدود ۶۰ متر مربع شامل دو اتاقک کوچک، یک راهرو و کارگاه تاکسیدرمی ایجاد شده ولی بعد از آن با چهار تغییر مکان در ساختمان فعلی جایگزین شد.

البته این واحد با دو هزار متر مربع زیربنا، به علت کمبود امکانات، تقریباً با ۵ برابر ظرفیت، نمونه‌های خود را به نمایش درآورده است.

این موزه در حال حاضر یکی از متنوع‌ترین موزه‌های ایران و حتی منطقه است و بی شک مشابه آن در دانشگاه‌های اروپایی نیز کمتر دیده می‌شود. همین ویژگی باعث شده سالانه هزاران نفر از این موزه دیدن کنند.

در هر یک از سالن‌های این موزه می‌توان شگفتی‌های زیادی از طبیعت دید از جنین انسان که در شیشه نگهداری می‌شود تا فسیل‌های چند هزار ساله و جانورانی که نسل آنها سالهاست منقرض شده است.

موزه‌ای کامل از تاریخ طبیعت در همدان/از فسیل تا جنین انسان


سالن صدف (خلیج فارس) دارای مجموعه‌ای از صدف‌ها، مرجان‌ها و اسفنج‌های خلیج فارس است که جای جای سواحل و آب‌های خلیج فارس و دریای عمان جمع آوری شده است، نگهداری می‌شود و در راستای تکمیل این گالری، بسیاری از نمونه‌های مطرح بین الملی در این غرفه‌ها یافت می‌شود. این مجموعه نیز از نظر تنوع در ایران منحصر به فرد است.

در سالن حشرات انواع حشرات باز جمله گونه‌های زیبایی از پروانه‌ها در غالب ۱۰۰ ویترین با طبقه بندی‌های علمی به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه همچنین به عنوان مجموعه‌ای کم نظیر رد سطح کشور مطرح است و علاوه بر نمونه‌های ایرانی بخشی از نمونه‌های بین المللی را در خود جای داده است. سالن پستانداران و پرندگان با حدود ۳۰۰ صحنه (دیوارما) از موقعیت‌هایی نظیری در منطقه و ایران برخوردار است که بخش عظیمی از پرندگان و پستانداران ایران را به صورت علمی و حرفه‌ای در خود جای می‌دهد.

سالن آبزیان مجموعه‌ای از آکواریوم‌های بسیار متنوع و زیبای آب شور و شیرین را در بر می‌گیرد و نیز انواع موجودات آبزی به صورت فیکسه شده در آن به نمایش گذاشته شده است. از جمله جذابیت‌های این سالن وجود اسکلت عظیم الجثه نهنگ گوژپشت است. سالن زمین شناسی دارای بیش از هزاران نمونه از گرانبهاترین مجموعه سنگ‌ها، فسیل‌ها و کانی‌های ایران است که در کشور بی نظیرند.

موزه‌ای کامل از تاریخ طبیعت در همدان/از فسیل تا جنین انسان


به طور یقین می‌توان گفت این مجموعه مورد توجه همه اقشار و مردم است. سالن خزندگان و دوزیستان نیز مجموعه‌ای از حیواناتی است که به صورت زنده و فیکسه شده در دهها محفظه نگهداری می‌شوند. انواع جنین‌های جانوری و سیکل زندگی برخی جانواران نیز در آن سالن به نمایش درآمده است.

این موزه علاوه بر وجود سالن‌های اصلی، مجهز به سیستم دوربین‌های مدار بسته، سیستم اعلام حریق هوشمند، ژنراتور برق و داری دیگر فضاهای متنوع جنبی بوده که می‌تواند به بازدیدکنندگان خدمات ارائه کند.

موزه‌ای کامل از تاریخ طبیعت در همدان/از فسیل تا جنین انسان



از آن جمله می‌توان به وجود کارگاه تاکسیدرمی و اتاله حشرات، بوفه سالن انتظار و لابی به همراه پخش فیلم مستند، سالن سخنرانی و فضای سبز و پارکینگ هم اشاره کرد.

موزه تاریخ طبیعی همدان در دانشگاه کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا، انتهای چهارباغ آزادگان در شهر همدان به همت جعفر محمد علیزاده تأسیس شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار