gardeshban.ir

موقعیت مکانی مطلوب باغ ملی و قرار گرفتن در چهار‌راه حافظیه موجب شده است که گردشگران پس از بازدید از آرامگاه حافظ، سری نیز به این باغ شیراز بزنند و از محیط باصفا و دل‌انگیز این مقصد پرطرفدار لذت ببرند.
کد خبر: ۶۰۸۶۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲-1402 October 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
سرسبز، چشم‌نواز و فریبنده؛ باغ ملی شیراز با فضای باصفا و چشم‌اندازهای بهشتی خود همانند زمردی خوش‌تراش در جوار بارگاه ملکوتی ترجمان الاسرار، حافظ شیرازی می‌درخشد و با مناظر دل‌فریب و رؤیایی بی‌شمار و رایحه معطر درختان بهارنارنج خود هر فردی را مجذوب و مدهوش زیبایی‌های وصف‌ناپذیر خود می‌سازد.

ازآنجایی‌که بازدید از این باغ ملی جزء بایدهای سفر به شیراز محسوب می‌شود، بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما شیراز و تجربه سیاحتی به شهر شعر و ادب ایران، اطلاعات سودمندی را درباره‌ی این مقصد دل‌انگیز و پیشینه‌ی تاریخی جذاب و دیدنی‌های فراوان آن کسب کنید تا در هنگام بازدید از باغ ملی شیراز، چنان‌که باید از تماشای این جاذبه‌ی تماشایی بهره ببرید.

باغ ملی شیراز؛ زیباترین باغ شیراز در همسایگی حافظیه


باغ ملی شیراز

به برکت وجود آب و هوایی دل‌انگیز و معتدل، دیدنی های طبیعی بسیاری در شهر زیبای شیراز یافت می‌شوند که برخی در گوشه و کنار این شهر پنهان شده و برخی دیگر در مرکز و در نزدیکی اماکن دیدنی این مقصد تماشایی خودنمایی می‌کنند. باغ ملی شیراز با موقعیت مکانی عالی خود و فاصله‌ی اندکی که تا آرامگاه حافظیه دارد، از جاذبه‌های دیدنی مرکز شهر شیراز است و سال‌هاست که با امکانات عالی و محیط دل‌نشین و باصفای خود از مسافران شیراز پذیرایی می‌کند.

موقعیت مکانی مطلوب باغ ملی و قرار گرفتن در چهار‌راه حافظیه موجب شده است که گردشگران پس از بازدید از آرامگاه حافظ، سری نیز به این باغ شیراز بزنند و از محیط باصفا و دل‌انگیز این مقصد پرطرفدار لذت ببرند. البته باید گفت که باغ ملی شیراز صرفاً جاذبه‌ای طبیعی نیست، بلکه با بیش از ۶۰۰ سال قدمت مکانی تاریخی و فرهنگی نیز محسوب می‌شود و به بخشی از هویت فرهنگی این منطقه تبدیل شده است.

باغ ملی شیراز کجاست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، باغ ملی شیراز در انتهای بلوار حافظ قرار گرفته و از بخش جنوبی به بیمارستان دستغیب و از بخش شرقی به ورزشگاه حافظیه شیراز منتهی شده است. دسترسی به این باغ ملی بسیار آسان بوده و از طریق تاکسی و اتوبوس (ایستگاه اتوبوس حافظیه) امکان‌پذیر است.

باغ ملی شیراز؛ زیباترین باغ شیراز در همسایگی حافظیه


تاریخچه باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز قدمت بسیار بالایی دارد و درختان تنومند و کهن‌سال آن گواهی بر این ادعاست. گفته می‌شود که مساحت این باغ ملی درگذشته چندان زیاد نبوده است؛ اما با بازسازی و پیوستن گورستان جوان‌آباد در دوران قاجار به این مکان و کاشت درختان مختلف، باغ ملی شیراز بخش بزرگی از این منطقه را در برگرفت.

باغ ملی تا مدت‌ها به‌عنوان باغ‌وحش شیراز مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ ولی بعد از انتقال باغ‌وحش به منطقه آب باریک در سال ۱۳۶۵، این باغ ملی مجدداً موردبازسازی قرار گرفت و به مکانی سرسبز و دیدنی مملو از درختان نارنج مبدل گردید. در سال‌های گذشته نیز اقدامات متعددی برای بهبود جلوه‌ی بصری پارک توسط شهرداری شیراز انجام شد؛ ازجمله نصب تندیس‌هایی خوش نقش‌و‌نگار و آب‌نماهایی دل‌فریب.

چرا باغ ملی شیراز یک شاهکار هنری است؟

برخی معتقدند که باغ ملی شیراز همان مکانی است که حافظ در اشعار خود وصف کرده است؛ بهشتی تماشایی با مناظر رؤیایی و فریبنده. این باغ در بخش ورودی خود تندیسی دیدنی و حکاکی ‌شده و سردری با سه قوس آجری دارد. در بخش مرکزی باغ ملی شیراز نیز میدانی با چهار حوض قلب مانند و ستونی سنگی مزین به اشعاری از سعدی و حافظ قرار گرفته است.

ترکیب تندیس‌هایی خوش‌تراش و آب‌نماهایی دیدنی و درختانی بلندقامت در کنار حوض‌های زیبایی که از اجزاء معماری سنتی محسوب می‌شوند باعث شده که این پارک به اثری هنری مبدل گردد و بخشی از هویت فرهنگی ارزشمند ایرانیان را در خود حفظ کند.

باغ ملی شیراز؛ زیباترین باغ شیراز در همسایگی حافظیه


چند دانستنی جالب در مورد باغ ملی شیراز

از نکات جالب در مورد باغ ملی شیراز این است که برای بازدید از این مقصد دیدنی نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و امکان بازدید و استفاده از تمام امکانات رفاهی پارک به صورت کاملاً رایگان و شبانه‌روزی فراهم شده است.

اگرچه باغ ملی جزء مواهب طبیعی و تماشایی شیراز محسوب می‌شود؛ بااین‌حال صرفاً مکانی برای تماشای طبیعت نیست، بلکه مقصدی است فرهنگی، تفریحی و تاریخی متشکل از بخش‌های مختلفی نظیر محوطه بازی کودکان، فرهنگسرا و نگارخانه؛ بنابراین چه قصد داشته باشید لحظات خوشی را با خانواده خود در طبیعت دل‌انگیز این باغ شیراز سپری کنید و چه از امکانات و جنبه‌های فرهنگی این پارک بهره‌مند شوید، باغ ملی شیراز شما را ناامید نخواهد کرد.

امکانات باغ ملی شیراز

هر مکانی که نام جاذبه‌ی گردشگری را یدک می‌کشد، نیازمند وجود امکاناتی رفاهی برای بازدیدکنندگان است و باغ ملی شیراز نیز از این قاعده مستثنا نیست. این باغ شیراز با داشتن تجهیزاتی تفریحی قادر است کودکان را سرگرم کرده و فضای دل‌انگیزی را برای حضور خانواده‌ها فراهم کند.

علاوه بر محوطه بازی کودکان، تجهیزات ورزشی نیز برای ورزشکارانی که تمایل دارند در محیط سرسبز پارک به فعالیت‌های ورزشی مشغول شوند، تعبیه شده است. بوفه، نگارخانه، سرویس بهداشتی و نمازخانه از دیگر امکاناتی است که این باغ ملی به بازدیدکنندگان، خریداران بلیط هواپیما و مسافران شیراز ارائه می‌دهد.

چطور بریم باغ ملی شیراز؟

دسترسی به باغ ملی شیراز بسیار آسان است، چراکه در نقطه‌ای عالی و در نزدیکی برترین جاهای دیدنی شیراز قرار گرفته است. این باغ شیراز در مرکز بلوار آزادی و انتهای بلوار حافظ قرار گرفته و از طریق اتوبوس به‌راحتی در دسترس است.

باغ ملی شیراز؛ زیباترین باغ شیراز در همسایگی حافظیه


برای دستیابی به این جاذبه با تاکسی می‌توانید به فلکه گاز شیراز بروید و ازآنجا با تاکسی‌های خطی که به این سمت حرکت می‌کنند، با هزینه‌ی نه‌چندان زیادی در زمانی کوتاه به این باغ ملی دسترسی پیدا کنید. همچنین اگر قصد داشتید با خودروی شخصی به پارک ملی شیراز بروید، باید ابتدا خود را به دروازه قرآن شیراز برسانید و سپس وارد بلوار هفت‌تنان شوید و پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر به سمت راست (خیابان چهل مقام) حرکت کنید. این خیابان به چهارراه ادبیات، مکانی که به حافظیه شیراز ختم می‌شود، منتهی می‌گردد.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ملی شیراز

باوجوداینکه باغ ملی شیراز در هر فصل سال دیدنی است و جلوه‌ی متفاوتی از مناظر طبیعی و تماشایی خود را به نمایش می‌گذارد، در فصل بهار با طبیعت سرسبز خود که آغشته به رایحه معطر بهارنارنج است، به اوج زیبایی خود می‌رسد و شگفتی‌های توصیف‌ناپذیر طبیعت بی‌بدیل این خطه از کشور را رونمایی می‌کند؛ بنابراین چنانچه دوست دارید در هوایی عالی و مطبوع از این باغ ملی همراه با دیگر جاهای دیدنی شیراز دیدن کنید، فصل بهار بهترین زمان برای رزرو تور شیراز و تماشای این باغ ملی خواهد بود.

البته اگر از دوست‌داران هوای خنک پاییزی باشید، بازدید از این پارک در فصل دل‌فریب پاییز نیز خالی از لطف نیست. در این فصل برگ‌های درختان زرد شده و سپس بر زمین می‌ریزند و مناظر چشم‌گیری ایجاد می‌کنند.

دیدنی‌های اطراف باغ ملی شیراز

موقعیت مکانی عالی باغ ملی شیراز و قرار گرفتن در نزدیکی برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز باعث شده است که کسانی که از این منطقه دیدن می‌کنند فرصت بازدید از دیگر اماکن دیدنی شیراز را بدون صرف زمان و هزینه زیادی برای حمل‌ونقل داشته باشند.

باغ ملی شیراز؛ زیباترین باغ شیراز در همسایگی حافظیه


باغ ملی در مجاورت آرامگاه حافظ و ورزشگاه حافظیه شیراز قرار گرفته است و با شمار دیگری از اماکن فرهنگی و تفریحی شیراز نظیر موزه هفت‌تنان، لونا پارک و باغ جهان نما شیراز فاصله اندکی دارد.

بهترین رستوران ها و هتل های اطراف باغ ملی شیراز

در اطراف باغ ملی شیراز کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های ممتاز و باکیفیتی قرار دارند: از کافی‌شاپ خونه حافظ و کافه کافئن گرفته تا رستوران‌ هفت خان و میلو برگر، گزینه‌های عالی زیادی برای چشیدن طعم غذاهایی لذیذ و نوشیدنی‌هایی گوارا در این اطراف وجود دارد.

خانه سنتی پرهامی و رستوران کته ماست از گزینه‌های غذاخوری‌ها برتر این منطقه محسوب می‌شوند که مورد تمجید شمار زیادی از گردشگران قرار گرفته‌اند؛ توصیه می‌کنیم در سفرتان به شیراز حتماً سری به این رستوران های شیراز بزنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار