gardeshban.ir

فته لبنانی یکی از انواع پیش غذاهای خوشمزه و لذیذ لبنانی است که خیلی راحت و سریع درست می‌شود از فته لبنانی که طرفداران زیادی دارد می‌توانید به عنوان یک غذای ساده هم استفاده کنید، این غذای دلچسب به روش‌های مختلف با مواد متنوعی آماده و تهیه کنید.
کد خبر: ۶۰۸۹۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲-1402 October 05
گردشبان (gardeshban.ir) :



فته لبنانی یکی از انواع پیش غذاهای خوشمزه و لذیذ لبنانی است که خیلی راحت و سریع درست می‌شود از فته لبنانی که طرفداران زیادی دارد می‌توانید به عنوان یک غذای ساده هم استفاده کنید، این غذای دلچسب به روش‌های مختلف با مواد متنوعی آماده و تهیه کنید. 

مواد لازم برای سس

ماست۱ و نیم پیمانه
ارده۳ قاشق غذا خوری
سیر رنده شده۳ حبه
نمک به مقدار لازم
آب برای رقیق کردن سس در صورتی که غلیظ باشد به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه گوشت قلقلی مقدار مواد

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز رنده شده آب گرفته شده ۱ عدد
آرد سوخاری۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پاپریکا و پودر سیر به مقدار لازم
زردچوبه و پول بیبر به مقدار لازم

مواد لازم برای فته لبنانی

نخود از قبل پخته شده یا کنسرو نخود۱ پیمانه
نان پیتا مربعی خرد شده۱ یا ۲ عدد
دانه کاج یا خلال بادام۲/۱ پیمانه
جعفری برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه فته لبنانی

مرحله ۱: خیساندن نخودها در آب

ابتدا مقداری نخود را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل داخل یک ظرف ریخته‌اید و با آب خوب خیس خورده است تا نفخ آن گرفته شود، آبکش کنید، بعد نخودها را داخل یک قابلمه بریزید سپس مقداری آب روی آن بگیرید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله ۲: پختن نخودها

اجازه دهید تا نخود‌ها به مدت ۲ تا ۳ ساعت خوب بپزند و بافت آن‌ها نرم شود، بهتر است که برای پخت حبوبات حتماً آن‌ها را از چند ساعت قبل خیس کنید، چند بار آبشان را عوض کنید تا هم نفخ آن‌ها گرفته شود هم این که در زمان پخت زودتر بپزند و آماده شوند.

مرحله ۳: مخلوط کردن ماست و ارده

در این فاصله مقداری ماست را که به دمای محیط رسیده است داخل یک ظرف بریزید بعد مقداری ارده را به آن اضافه کنید، با قاشق خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بافت یک دستی تشکیل شود بعد از آن چند حبه سیر را پوست بکنید و بشورید.

مرحله ۴: اضافه کردن سیر و نمک به مواد

سپس سیرها را با رنده ریز رنده کنید و به مواد اضافه کنید، خوب هم بزنید تا عطر سیر در مواد پخش شود و مخلوط تشکیل شده یکدست شود، بعد از آن مقداری نمک به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند مقدار نمک بستگی به ذائقه خودتان دارد.

مرحله ۵: اضافه کردن کمی آب به مواد

بعد از آن مقداری آب روی مواد بریزید دوباره هم بزنید تا مخلوط تشکیل شده به غلظت مناسب برسد، غلظت مخلوط در این مرحله باید مانند ماست سفت باشد، مخلوط باید خیلی شل یا خیلی غلیظ و سفت نباشد، بعد از آن مخلوط را کنار بگذارید و بقیه مواد را آماده کنید.

مرحله ۶: مخلوط کردن گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده

سپس مقداری گوشت چرخ کرده را که از قبل آماده کرده‌اید، داخل یک ظرف بریزید، پیاز را پوست بگیرید، بشورید با رنده ریز رنده کنید، بعد آب آن را بگیرید و دور بریزید، پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید، هم بزنید و حسابی با هم مخلوط کنید.

مرحله ۷: اضافه کردن پودر سوخاری به ترکیب مواد

پیاز و گوشت را حسابی ورز دهید تا عطر و طعم آن‌ها به خورد هم برود، مقداری پودر سوخاری را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید دوباره ورز دهید تا بافت آن کمی منسجم‌تر شود، در این مرحله باید پودر سوخاری کاملاً با مواد ترکیب و یکدست شود.

مرحله ۸: اضافه کردن ادویه‌ها به مواد

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، پول بیبر و پاپریکا است با توجه به ذائقه و به دلخواه خودتان به مواد اضافه کنید، دوباره ورز دهید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، در این مرحله باید عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد ترکیب مواد برود.

مرحله ۹: قرار دادن گوشت چرخ کرده در یخچال

بهتر است که روی ظرف را با نایلون یا سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا عطر و طعم ادویه‌ها کاملاً به خورد گوشت‌ها برود، بافت گوشت باید کاملاً منسجم شود و خوب جا بیفتد، بعد از آن ظرف گوشت را از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله ۱۰: فرم دادن به گوشت و گرد کردن آن

در صورتی که فرصت کافی برای قرار دادن گوشت در یخچال و استراحت دادن به آن را ندارید، می‌توانید به همان شکل، بدون استراحت کردن، از آن استفاده کنید، بعد مقداری از گوشت به اندازه یک گردوی کوچک را بردارید، با دست فرم دهید و گرد کنید.

مرحله ۱۱: ریختن روغن در تابه و قرار دادن روی حرارت

همه گوشت را به همین ترتیب آماده کنید، بعد گوشت قلقلی‌ها را داخل یک ظرف بچینید، سعی کنید همه گوشت قلقلی‌ها هم اندازه و هم شکل باشند، سپس داخل یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داخل آن داغ شود.

مرحله ۱۲: سرخ کردن گوشت قلقلی‌ها

گوشت قلقلی‌ها را با روغن داغ سرخ کنید بعد از این که یک طرف گوشت‌ها طلایی رنگ شد آن‌ها را داخل تابه بچرخانید تا همه قسمت‌های آن‌ها سرخ و طلایی شود بعد از آن گوشت‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در یک سبد توری بریزید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۱۳: برش دادن نان پیتا در اندازه‌های کوچک

سپس نان پیتا را در اندازه‌های کوچک، به شکل مربع یا مستطیل‌هایی با عرض و طول دو در دو سانتی‌متر یا ۲ در ۳ سانتی‌متر برش دهید، بعد از آن داخل یک تابه مقداری روغن بریزید، سپس تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۱۴: سرخ کردن برش‌های نان پیتا

سپس نان‌های پیتا برش داده شده را داخل روغن بریزید، تفت دهید تا رنگ آن‌ها کاملاً قهوه‌ای شود و خوب سرخ شوند، به جای نان پیتا از نان لواش هم می‌توانید استفاده کنید و برش دهید، بعد آن‌ها را سرخ کنید، وقتی که نان‌ها سرخ شدند تابه را از روی حرارت بردارید.
 
مرحله ۱۵: ریختن روغن در تابه و تفت دادن پاپریکا

سپس برش‌های نان سرخ شده را روی یک پارچه تمیز بریزید تا روغن اضافی آن‌ها کشیده شود، در این فاصله مقداری روغن داخل یک تابه بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید سپس مقداری پاپریکا به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کمی تفت داده شود.

مرحله ۱۶: اضافه کردن دانه‌های کاج و تفت دادن در تابه

بعد از آن دانه‌های کاج را در روغن داغ بریزید و تفت دهید، اگر دانه کاج در دسترس نبود می‌توانید از خلال بادام استفاده کنید و در روغن داغ بریزید، وقتی که بوی خامی دانه‌های کاج گرفته شد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود.

مرحله ۱۷: برداشتن نخودها از روی حرارت

وقتی که نخودها خوب پختند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، نخودهای پخته شده را داخل یک ظرف بریزید تا کمی از حرارت اولیه آن‌ها کم شود برای راحتی کار و سرعت عمل به جای نخود‌های پخته شده می‌توانید از کنسرو نخود هم استفاده کنید.

مرحله ۱۸: ریختن نان سرخ شده و نخودهای پخته در ظرف سرو

بعد از آن داخل ظرف سرو مقداری از نان‌های سرخ شده را بریزید و کاملاً پخش کنید تا کاملا کف ظرف را بپوشاند سپس مقداری از نخودهای پخته شده یا کنسرو نخود بریزید تا در همه قسمت‌های آن پخش شود، مقدار نخود بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۱۹: اضافه کردن گوشت قلقلی‌ها و مخلوط ماست به ظرف

مقداری از گوشت قلقلی‌های سرخ شده را روی نخود‌ها بریزید و پخش کنید، مقدار گوشت کاملاً سلیقه‌ای است، می‌توانید به دلخواه خودتان از گوشت بیشتری استفاده کنید سپس مخلوط ماست و ارده را روی مواد بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح ظرف را بپوشاند.

مرحله ۲۰: تزئین فته لبنانی

سپس روی ماست مقداری نان سرخ شده، نخود پخته شده و گوشت قلقلی سرخ شده به طور پراکنده بریزید و آن را به شکل دلخواه خودتان تزئین کنید، بعد از آن هم مقداری از مخلوط دانه کاج تفت داده شده را روی مواد بریزید و پخش کنید تا روی مواد را بپوشاند.

مرحله ۲۱: سرو فته لبنانی 

مقداری جعفری را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده است به شکل پراکنده روی مواد بچینید و تزئین کنید، سپس فته لبنانی را به عنوان یک پیش غذای خوش طعم و قوی یا یک غذای کامل، ساده و پر انرژی برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار