gardeshban.ir

دریاچه‌ی زیبای ولشت کلاردشت در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت، یک دریاچه‌ی کوهستانی زیباست که ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد.
کد خبر: ۶۰۸۱۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲-1402 September 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
دریاچه‌ی زیبای ولشت کلاردشت در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت، یک دریاچه‌ی کوهستانی زیباست که ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد. ویژگی‌های جغرافیایی، زیبایی‌های طبیعی و امکانات متعدد این دریاچه باعث شده است تا بسیاری از افراد طبیعت دوست که به گشت‌وگذار در مناطق بکر و زیبای ایران علاقه‌مندند، با خرید آنلاین بلیط هواپیما به دریاچه ولشت کلاردشت سر بزنند و از این جاذبه‌ی طبیعت خاص نهایت لذت را ببرند.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


دریاچه ولشت کلاردشت را می‌شناسید؟

تقریباً تمام دریاچه‌های کشور ما دارای آب شور هستند؛ ولی تنها ۱۰ دریاچه‌ی استثنایی در ایران آب شیرین دارند که دریاچه ولشت هم یکی از این دریاچه‌ها است. این دریاچه در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و زیستگاه بسیار مهم و مناسبی برای پرندگان و آبزیان است. در اطراف این دریاچه گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی زندگی می‌کنند و درون آن نیز محل زندگی آبزیان بسیاری است.

طبق تحقیقاتی که در سال ۱۳۹۳ توسط یک تیم غواصی هفت نفره انجام شد، مشخص شد که دریاچه ولشت، وسعتی به‌اندازه‌ی ۱۵ هکتار دارد و حجم آب آن حدود دو میلیون مترمکعب است. حداکثر عمق این دریاچه ۲۲ متر، میانگین عمق وسط آن ۱۸ متر و میانگین عمق اطراف آن ۹ متر است. آب این دریاچه به‌وسیله‌ی بارش برف و باران و چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. سطح آب دریاچه ولشت دائماً در حال بالا و پایین رفتن است و در ماه‌های گرم سال پایین‌تر و در ماه‌های سرد سال، بالاتر قرار دارد.

این دریاچه هفتادویکمین اثر طبیعی ملی در کشور است که توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. دریاچه ولشت درون یک گودال بزرگ از زمین‌های با خاک‌های رانشی و فرسایشی قرار گرفته است. همچنین خاک بسیار نرم و خاکستری‌رنگی بستر این دریاچه را پوشانده و عمق دید آن بسیار محدود است. جالب است بدانید در گویش مازندرانی به رانش زمین وَلَشت می‌گویند و احتمالاً علت نام‌گذاری این دریاچه نیز همین است.

در اطراف این دریاچه‌ی زیبا و خوش آب‌وهوا، تفریحات متنوعی مانند ماهیگیری، شنا، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی وجود دارد که می‌توانید در فصول مختلف سال، به‌خصوص در بهار و تابستان که دریاچه ولشت کلاردشت در آن طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد، با اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت و اقامت در این منطقه از این تفریحات نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت ازلحاظ جغرافیایی در جنوب غربی شهرستان چالوس و در شمال شرقی بخش کلاردشت و در دهستانی به نام «بیرون بشم» در روستای ولشت قرار گرفته است. این دریاچه در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس واقع شده و در نزدیکی مرزن‌آباد قرار دارد. کلاردشت یکی از مناطق ییلاقی است که در ۱۲ کیلومتری غرب مرزن‌آباد قرار دارد و دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است. یکی از این جاذبه‌ها، دریاچه‌ی ولشت است که با توجه به ارتفاعش از دریا، دارای آب‌وهوایی کوهستانی، مرطوب و خنک است و برای یک سفر تابستانی مقصدی بسیار دل‌چسب و مطبوع است.

این دریاچه که در دامنه رشته‌کوه‌های البرز و در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان قرار گرفته است، دارای چشم‌اندازی سرسبز و بی‌نظیر است. این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در گودالی بزرگ و محاصره توسط تپه‌های کم ارتفاع، از دید افراد پنهان است و همین مسئله باعث جذابیت و مرموز شدن آن شده است.

در جنوب غربی این دریاچه و همچنین در قسمت جنوب غربی کلاردشت، علم‌کوه قرار دارد. در اطراف دریاچه‌ی کلاردشت، روستاهای بسیاری همچون سما، لرگان، سرکا، چلاجور، ولشت و دیمو وجود دارند که عموماً خالی از سکنه‌اند؛ اما روستای «سنار» که نزدیک‌ترین روستا به دریاچه و در فاصله‌ی چهار کیلومتری دریاچه است، ۲۰۰ خانوار ساکن هستند. کلاردشت نیز نزدیک‌ترین شهر بزرگ به این دریاچه به شمار می‌آید.

وضعیت آب و هوای دریاچه ولشت چگونه است؟

همان‌طور که قبل‌تر نیز گفتیم، دریاچه ولشت در منطقه‌ای کوهستانی و در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار گرفته است که همین مسئله باعث می‌شود این منطقه در فصول گرم سال آب‌وهوایی خنک و دلپذیر داشته باشد و دما و رطوبت آن با باقی نقاط کلاردشت و شهرهای اطراف متفاوت باشد. در فصول پاییز و زمستان، بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و آب‌وهوای آن بسیار سرد است. در فصل زمستان دمای این منطقه ممکن است به منفی ۳۰ درجه نیز برسد و آب دریاچه کاملاً یخ بزند.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


چطور بریم دریاچه ولشت کلاردشت؟

خوشبختانه دریاچه‌ی ولشت بسیار خوش‌مسیر است و از هرکدام از شهرهای چالوس، کلاردشت یا مرزن‌آباد به‌راحتی قابل دسترسی است. اگر از تهران قصد سفر به دریاچه‌ی ولشت را داشته باشید، مسیر جاده چالوس، بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ این مسافت حدود ۱۸۰ کیلومتر است و طی کردن آن تقریباً ۴ ساعت زمان می‌برد. در این مسیر باید در محور چالوس به تهران حرکت کنید و ۲۳ کیلومتر پس از پل کجور و ۳ کیلومتر قبل از مرزن‌آباد، از جاده‌ی اصلی خارج شده و به سمت غرب حرکت کنید.

این مسیر شما را به روستای سنار خواهد رساند. از روستای سنار تا دریاچه‌ی ولشت نیز یک مسیر ۵ کیلومتری در پیش خواهید داشت. این مسیر را هم می‌توانید با ماشین طی کنید و هم پیاده به سمت دریاچه بروید. مسیر خاکی ممکن است دچار مشکلاتی مانند ناهمواری بر اثر بارش باشد؛ بنابراین بهتر است حتماً پیش از به راه افتادن به سمت دریاچه، به این نکات توجه کنید.

مسیر دیگری که برای رسیدن به این دریاچه وجود دارد، از طریق جاده هراز است. این مسیر از تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر است و طی کردن آن حدود ۵ ساعت طول می‌کشد. در این مسیر باید به شهر آمل و بعد به محمودآباد بروید، سپس با گذر از شهر نور خود را به جاده چالوس برسانید. بعد از دوآب و قبل از مرزن‌آباد، تابلوی روستای ولشت را خواهید دید که شما را به ادامه‌ی مسیر راهنمایی می‌کند.

تفریحات دریاچه ولشت کلاردشت

در اطراف دریاچه‌ی ولشت کلاردشت، تفریحات متنوعی وجود دارد که با سفر به این منطقه می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای دریاچه، از این تفریحات نیز استفاده کنید.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


کوهنوردی و کمپینگ

همان‌طور که گفتیم، در کنار این دریاچه، علم‌کوه قرار گرفته که یکی از محبوب‌ترین کوه‌ها و جاهای دیدنی کلاردشت برای کوهنوردان ایرانی است؛ بنابراین کوهنوردی یکی از اولین و بهترین تفریحاتی است که در اطراف این دریاچه می‌توانید تجربه کنید. همچنین اگر لوازم مناسب برای کمپینگ را به همراه داشته باشید، اطراف این دریاچه جایی بسیار مناسب برای یک کمپینگ لذت‌بخش است.

پیاده‌روی و گشت‌وگذار

آب‌وهوای فوق‌العاده و تنوع گیاهی بی‌نظیر این منطقه، آن را به محل بسیار مناسبی برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار تبدیل می‌کند. اگر به دریاچه‌ی ولشت می‌روید، پیاده‌روی در اطراف دریاچه را فراموش نکنید.

پیک‌نیک

اطراف دریاچه‌ی ولشت، یک مکان بسیار مناسب برای یک پیک‌نیک دوستانه یا خانوادگی است. آب‌وهوای مناسب و امکانات متنوع اطراف دریاچه، در کنار دسترسی آسان آن باعث شده تا بسیاری از افراد این منطقه را برای یک پیک‌نیک یک‌روزه‌ی به‌یادماندنی انتخاب کنند.

عکاسی

از زیبایی منظره‌ی دریاچه‌ی ولشت هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. در این منطقه هوا چه آفتابی باشد، چه ابری و بارانی، منظره‌ای بسیار زیبا و منحصربه‌فرد و مناسب برای عکاسی وجود دارد. برای به‌یادماندنی‌تر کردن خاطره‌ی سفرتان به دریاچه‌ی ولشت، عکاسی را فراموش نکنید!

تفریحات آبی

تفریحات آبی از مهم‌ترین جذابیت‌های دریاچه‌ی ولشت هستند که هنگام سفر به این مکان، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این تفریحات شامل قایق‌سواری با انواع قایق‌های پدالی، برقی و موتوری و لذت بردن از آرامش دریاچه و همچنین امتحان کردن تفریحاتی همچون بیگ‌بال، شاتل و بنانا، استوانه و جت‌ اسکی مخصوص کودکان است.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


دوچرخه‌سواری

مسیر دریاچه بسیار پرپیچ‌وخم است؛ اما بسیاری از دوچرخه‌سواران، علاقه‌مندند این مسیر را رکاب بزنند و زیبایی‌های مسیر را از نزدیک لمس کنند.

ماهیگیری

دریاچه‌ی ولشت باوجود ماهی‌های سفید، اردک‌ماهی‌ و کولی که در آن زندگی می‌کنند، یکی از بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری است. برای لذت بردن از این تفریح آرامش‌بخش باید وسایل موردنیاز را به همراه داشته باشید و از مسئولان دریاچه نیز، مجوزهای مخصوص را دریافت کنید.

آیا می‌شود در دریاچه ولشت شنا و ماهیگیری کرد؟

در مورد شنا در دریاچه‌ی ولشت باید بگوییم که بااینکه آب‌تنی در این دریاچه به نظر بسیار لذت‌بخش می‌آید؛ اما با توجه به عمق بسیار زیاد این دریاچه، به شما توصیه می‌کنیم که در آن شنا نکنید. از سوی دیگر آب این دریاچه‌ شیرین است؛ از آنجایی که چگالی آب شیرین از آب شور کمتر است، به همین دلیل بدن انسان در آب شیرین این دریاچه شناور نمی شود و احتمال غرق شدن افزایش می‌یابد.

به‌طورکلی تنها اگر شناگر حرفه‌ای هستید به شنا در این دریاچه فکر کنید و در آن صورت هم فقط در اطراف دریاچه‌ی ولشت و نزدیک به ساحل به شنا بپردازید و از راهنمایان بومی نیز کمک بگیرید. همچنین دقت کنید هرگز زمانی‌که تنها هستید در این دریاچه شنا نکنید تا اگر دچار سانحه‌ای شدید، همراهانتان از خشکی بتوانند به شما کمک کنند.

در مورد ماهیگیری همان‌طور که در بخش قبلی نیز گفتیم، از تفریحات مهم در دسترس در این دریاچه به شمار می‌آید. توجه کنید که امکانات ماهیگیری در اطراف دریاچه وجود ندارد و خودتان باید تجهیزات موردنظرتان را همراه‌ خود ببرید. در ضمن دریافت مجوز لازم از مسئولان مربوطه برای ماهیگیری از دریاچه را فراموش نکنید.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


دریاچه ولشت چالوس چه امکانات رفاهی دارد؟

از سال ۱۳۸۴ که دریاچه ولشت به‌عنوان یک منطقه‌ی توریستی معرفی شده است، دائماً امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی به اطراف آن اضافه شده تا به مکان مناسب‌تری برای تفریح بازدیدکنندگان تبدیل شود. از امکاناتی که در حال حاضر در اطراف این دریاچه وجود دارد می‌توان به کافه، رستوران، سوئیت‌های اقامتی، محل برپایی کمپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، زمین والیبال، بوفه و سوپرمارکت، اسکله رستوران و تفریحات آبی‌ همچون قایق‌سواری، بیگ بال، بنانا، شاتل و جت اسکی کودکان اشاره کرد.

اقامتگاه دریاچه ولشت

اولین گزینه برای اقامت در اطراف دریاچه، کمپینگ است. برای کمپینگ باید مقداری هزینه پرداخت کنید و حتماً امکانات موردنیاز مانند چادر ضدآب و لباس گرم همراه داشته باشید. اگر روحیه‌ی ماجراجویی دارید و می‌خواهید به طبیعت نزدیک باشید، این روش، یک گزینه‌ی عالی برای شما است.

گزینه‌ی دیگری که برای اقامت در اطراف دریاچه دارید، اقامت در سوئیت‌ها، هتل‌ها و خانه‌های افراد محلی در شهرهای نزدیک به دریاچه است که هرکدام دارای امکانات متنوع و مختلفی هستند. از هتل‌های موجود در اطراف دریاچه که در فاصله‌ی حدود یک ساعتی از آن قرار گرفته‌اند می‌توان به مجتمع جهانگردی چالوس، هتل کوروش چالوس، هتل ملک چالوس، هتل پارسیان آزادی خزر چالوس، هتل نارین چالوس، هتل ونوس پلاس و هتل‌آپارتمان کلار چالوس اشاره کرد.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه دیدنی ولشت

موقعیت جغرافیایی دریاچه ولشت به‌گونه‌ای است که آن را به زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان، گیاهان و آبزیان مختلف تبدیل کرده است. در اطراف این دریاچه چندین درخت و گیاهانی چون گیاه نی‌بن و همچنین بوته‌ها و نیزارهایی که با ریشه‌های ۶ تا ۸ متری به زمین نفوذ کرده‌اند، وجود دارد. این دریاچه محل مناسبی برای زندگی پرندگان مهاجر و آبزیانی مثل شاه‌کولی، قورباغه، اردک‌ماهی، مارماهی، مار آبی، ماهی سفید، جلبک و ماهی‌کولی است.

متأسفانه در سال‌های اخیر به طبیعت زیبای این منطقه بر اثر عواملی همچون قطع نیزارهای اطراف دریاچه، افزایش ورود گردشگران، نبود امکانات رفاهی و حفاظتی، آتش‌سوزی‌های بزرگ و ورود آلاینده‌های محیطی به آب، آسیب‌های بسیاری وارد شده و زندگی بسیاری از جانوران این منطقه، به خطر افتاده است.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


بهترین زمان برای سفر و اقامت در دریاچه ولشت

فصول گرم سال، بهترین زمان برای رزرو تور مسافرتی و سفر به دریاچه‌ی ولشت هستند. در بهار و تابستان این منطقه‌ی کوهستانی دارای آب‌وهوایی مطبوع و خنک، طبیعتی سرسبز و دریاچه‌ای پرآب است که برای یک سفر تابستانه بسیار ایده‌آل است؛ اما توجه کنید که این منطقه در عید نوروز بسیار شلوغ و پرمسافر است و بهتر است تعطیلات عید را برای سفر به این منطقه انتخاب نکنید.

باوجوداینکه آب‌وهوای این دریاچه در فصول پاییز و زمستان بسیار سرد است و بارندگی در آن بسیار زیاد است، بسیاری از گردشگران کنجکاو و ماجراجو برای لذت بردن از منظره‌ی برفی این دریاچه، در فصل زمستان به آن سفر می‌کنند؛ بااین‌وجود ما به شما توصیه می‌کنیم که در فصول گرم سال برای لذت بردن از تفریحات آبی و زیبایی‌های این دریاچه به این منطقه سفر کنید.

حتماً پیش از سفر به این منطقه، وضعیت آب‌وهوا و بارندگی را بررسی کنید تا با مشکلاتی مانند غیرقابل‌عبور شدن مسیر خاکی منتهی به دریاچه روبرو نشوید.

نکات مهم برای بازدید از دریاچه ولشت کلاردشت

• اگر قصد دارید بدون وسیله‌ی نقلیه و با پای پیاده به دریاچه ولشت بروید، توجه کنید که باید ۶ کیلومتر مسیر کوهستانی را طی کنید؛ بنابراین حتماً کفش و تجهیزات مناسب پیاده‌روی همراه خود داشته و برای حوادث غیرمرقبه در مسیر آمادگی داشته باشید.

• از ریختن زباله در دریاچه و اطراف آن شدیداً پرهیز کنید و حتماً یک کیسه برای جمع‌آوری زباله‌هایتان همراه خود ببرید.

• به دلیل خاکی بودن راه منتهی به دریاچه، در روزهای بارانی این مسیر کاملاً گل‌آلود و غیرقابل‌عبور می‌شود، پس از سفر به این منطقه در روزهای برفی و بارانی بپرهیزید.

• همراه داشتن لباس گرم کافی در سفر به این منطقه‌ی سرد کوهستانی را فراموش نکنید.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه‌ها


کلام آخر

دریاچه‌ای که دارای منظره‌ای زیبا و فوق‌العاده و آب‌وهوایی خنک و مطبوع باشد و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی نیز در اطراف آن وجود داشته، یک گزینه‌ی ایده‌آل برای یک گردش یک‌روزه است. دریاچه ولشت کلاردشت تمام این ویژگی‌ها را دارد و سفر به آن، به‌خصوص در روزهای گرم سال، خاطره‌ای به‌یادماندنی برای شما به‌جای خواهد گذاشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار