gardeshban.ir

گنجینه گمشده متعلق به شهر باستانی «پمپئی» ‌در خانه یک خانواده ساکن بلژیک پیدا شد.
کد خبر: ۶۰۸۲۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲-1402 September 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف گنجینه گمشده در یک خانه


یکی از گنجینه‌های متعلق به شهر «پمپئی» ‌واقع در ایتالیا که از مدت‌ها قبل ربوده شده بود، ‌در خانه‌ای واقع در بلژیک پیدا شد.

این اثر باستانی مرمرین در ۵۰ سال اخیر در دیوار مجاور پلکان منتهی به زیرزمین یک خانه نصب شده بود. به گفته پسر مالک این خانه، این اثر باستانی حدود پنج دهه قبل از «پمپئی» به عنوان سوغاتی خارج شده بود. پدر او در سفری که به ایتالیا داشته، این اثر را از مردی ناشناس تحویل گرفته، که بلافاصله پس از فروش آن صحنه را ترک کرده است. اعضای خانواده که از اهمیت این شیء مطلع نبودند آن را به عنوان یک شیء‌ تزئینی در خانه خود نصب کرده بودند.

قدمت این تکه مرمر باریک، که روی آن حکاکی‌هایی وجود دارد، به حوالی ۶۲ میلادی بازمی‌گردد و روی آن صحنه‌ای از زمین‌لرزه‌ای به تصویر کشیده شده که در همان سال رخ داده است. نکته قابل توجه درباره نقش‌های روی این مرمر، ‌ نمایش فروریختن دروازه‌های «پمپئی» است.

زمانی که مالک ۸۵ ساله این خانه تصمیم گرفت آن را بفروشد، اعضای خانواده نیز تصمیم گرفتند درباره ارزش احتمالی این تکه مرمر مطلع شوند. در نتیجه آن‌ها از کارشناسان یک موزه خواستند که این مرمر را بررسی کنند.

این تکه مرمر به همراه یک تکه مرمر مشابه دیگر، حدود ۲۰۰۰ سال قبل در خانه‌ای واقع در مرکز «پمپئی» ‌نصب شده بودند. این تکه مرمر که اخیرا کشف شده است، ‌ حدود نیم قرن به عنوان یک شیء مسروقه گزارش شده بود. محققان همچنان بررسی این مرمر را برای تایید اصالت آن ادامه خواهند داد.

 هنگامی که کوه «وزوویوس» در سال ۷۹ پس از میلاد منفجر شد، پمپئی و اطراف آن، زیر خاکستر آتشفشانی مدفون شد و هزاران رومی که اصلاً نمی‌دانستند در زیر یکی از بزرگترین آتشفشان‌های اروپا زندگی می‌کنند جانشان را از دست دادند. با فوران این آتشفشان، شهر زیر لایه‌ای ضخیم از خاکستر مدفون شد. کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه به کشف آثار تاریخی و بناهای متعددی منجر شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار